torsdag 27 november 2014

styr dina barn ditt liv?

Rutiner är bra! Mina barn behöver verkligen rutiner för att dagens skall fungera! Jag kan inte lämna hemmet mellan klockan 12 och 15 för då sover hon! Vi MÅSTE vara hemma senast 19.47 för att hinna natta honom, han MÅSTE somna innan 20.00 för att inte natten skall var förstörd.

Rutiner för barn är säkert bra, rutiner som att man är vaken på dagen och sover på natten. Att man äter frukost på morgonen och middag på eftermiddagen. Men alltså alla barn behöver inte så mycket mer rutiner. Våra barn är väldigt anpassningsbara. Det finns liksom inte så många måsten då det kommer till dem. Mat med jämna mellanrum är ju att föredra men också här överlever man en extra timme med en mandarin och ett glas mjölk. 

JAG vill inte behöva styra mitt liv enligt barnen, jag vill INTE sitta hemma för att barnen absolut inte kan sova någon annan stans. JAG tycker att mitt liv skulle bli jätte jobbigt om det skulle vara så. Nu kan jag kanske inte uttala mig eftersom just mina kids är så anpassningsbara. Eller är det jag som gjort dom till det? Är det mamman eller barnet som behöver rutinerna EGENTLIGEN? 

Adam och Saga kan lika bra sova en vila i bilen påväg till någon, i vagnen på gården eller i stan, eller i sin egen säng. Dom har ingen skillnad. Adam har alltid kunnat äta sin lunch var som helst, hemma, på stan, i en park, på cafe eller i bilen. 

Har vi program så anpassar jag det sällan enligt barnen, det är klart att jag nu inte väcker dem för att åka iväg och handla om dom redan sover. Eller avbryter dem mitt i maten för att åka iväg och träffa en kompis. Men i det stora hela så är det nog barnen som får anpassa sig enligt dagens program.

Jag anpassar inte livet enligt barnen utan barnen enligt livet. Jag vill leva ett aktivt liv. Jag vill träffa vänner, jag vill åka iväg och handla, jag vill åka till parken och leka med Adam. Och jag tror att eftersom barnen inte begränsar mitt liv så älskar jag att vara hemma med dem. För dom är ju inte jobbiga på något vis. Det går jätte bra att barnen vilar i vagnen då man handlar t.ex.!

Jag undrar hur många mammor som vantrivs hemma för att dom stressar ihjäl sig för att hålla alla rutiner de har under dagen. Jag tycker verkligen synd om dessa mamas. Rutiner skall ju finnas i vardagen för att hjälpa, men jag gissar att det stjälper mer än det hjälper om man är sten hård med rutinerna. 

NU får ni fritt (men sakligt!) opponera er. Alla gör ju det som passar dem bäst, men jag tycker mig se ett mönster, de mammor som anpassar livet helt efter barnen är också de mammorna som inte trivs hemma. Och inget dåligt med det, man måste inte trivas hemma. Men kanske man skulle trivas bättre om man gör de saker som man själv gillar och så får kidsen bara hänga med. På vettiga saker då såklart, jag vill inte se kids på krogen t.ex. ;) Bara en tanke?!?

här t.ex. tar båda barnen sig en nap på SKANSSEN. Ja vetni inget problem alls att åka iväg till Stockholm över en dag med en nyfödd och en tvååring. Vill man så kan man!

10 kommentarer:

  1. Ah, ja tycker du verkar vara en så skön mama!! :) Klart barnen behöver nån sorts rutin men de e ju nog viktigt att man kan bryt rutinerna också utan att hela ungen blir förstörd :) ja tar nog med min baby lite hit och dit och de funkar fint för henne att äta och sova oavsett var vi e, hoppas att de funkar också när hon blir äldre. För precis som du säger så sku ja bli crazy av att int kuna far iväg bara för att mina barn har nå skilda rutiner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack snälla vad roligt att su säger så :) ja det blir ju lättare för en själv också då dom inte blir helt upp och ner då något går på tok eller då man vill göra något annat än "det vanliga" :) du verkar också vara en riktigt skön mama <3

      Radera
  2. 'vi har allting fart o fläng på hela familjens villkor. Äter något slag tolv plus minus timme, sover dagssömn där vi e, ibland äter flickan kvällsmål hos mor o farföräldrar så får hon somna för natten i bilen påväg hem etc. Så har mamma gjort med oss och vi mår fin fint. En annan sak jag ser som bekymrande att föräldrar l'r sina barn är att sova i "mörker". Di har så otroligt shopigt att få barnen och sova mitt på dagen eller ljusa sommarnätter :) Rullgardin är riktigt överskattat :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja alltså att ha en massa special arrangemang kring barnen verkar bara jobbigt :) skönt att ni som vi kan göra lite vad som helst och kidsen hänger bara med! :)

      Radera
  3. Det verkar som att du har barn som för det mesta sovit bra. För mig låter det helt utopistiskt med en baby som sover 4 timmar i ett sträck. Vi var totala vrak och först efter att vi började införa rutiner så lättade det. Följde man inte rutinerna blev det oftast katastrof. Så för vår familj har rutiner varit en lättnad. Klart att vi är fastbundna i barnets tider men det handlar ju bara om något år. Nu när han närmar sig tre så går det allt mer att freestyla med tiderna.

    Men ja, det var inte värt att rubba på en fungerande vardag. Alla barn är olika och det känns inte kul att man drar alla över samma kam. För många är rutiner en lättnad, inte ett stressmoment.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi har verkligen haft tur? som fått bebisar som sover. Men dom har inte haft problem med t.ex. magen eller något sådant heller. Bra om ni får vardagen att fungera, det är ju det som är huvudsaken. För mig får folk fast ha minut schema för dagen OM dom trivs med det. Jag tror bara att många också skulle kunna vara friare och trivas bättre i vardagen om man vågade bryta lite mönster. Men som sagt jag vet bara vad som fungerar med MINA egna kids.

      Skönt för er om ni hittat ett fungerande system! Hoppas ni får en fin advent <3

      Radera
    2. Men du skrev ju att du tycker synd om mammor som lever enligt rutiner. Känns inte så rationellt eftersom livet aldrig är svartvitt. Alla barn, mammor och familjer är olika. Och det är givetvis inte heller roligt att läsa sådant när man själv varit tvungen att kämpa som bara vad för att inte gå i väggen. Visst, det är din blogg och du får ha dina åsikter och får lyfta upp dig själv på en piedestal för att du råkat få just de barnen du fått. Men eftersom du bad om åsikter så skrev jag min åsikt.

      Jag har träffat många olika sorters barn. Sådana som sover bra, sådana som sover som krattor, sådana som är lättskötta, sådana som är krävande, sådana som är självgående, sådana som äter vad som helst, sådana som bara äter makaroner och vindruvor, sådana som är nöjda mest hela tiden, sådana som behöver uppmärksamhet konstant etc etc. Ja, det finns ju alla sorter och man kan ju förstå att alla gör de val som passar barnet, mamman och familjen bäst. Inte behöver man tycka synd om dem som gör annorlunda val i livet än man själv.

      Radera
    3. Nu var det ju inte riktigt så jag skrev "Jag undrar hur många mammor som vantrivs hemma för att dom stressar ihjäl sig för att hålla alla rutiner de har under dagen. Jag tycker verkligen synd om dessa mamas." jag tycker alltså synd om de som stressar med en massa för att de TROR att man måste göra det. Jag vet många som stressar sig blåa med att natta barnen klockan 8 för att det "skall vara så" istället för att låta barnet somna då hen är trött..

      Men trivs man med sina rutiner så är det ju inget problem eller hur? Jag tycker inte synd om de som har mer strikta rutiner än vi har, absolut inte. Trivs man med det så är det bra :)

      Radera
  4. Vi har också sådana där anpassningsbara barn som får hänga med på lite ett och annat. Vi har inte ens en fast tid när Leon MÅSTE sova på kvällen, men om det är möjligt så strävar vi efter att börja med kvällsrutinerna halv 8... men som igår när vi var hos mommos hela kvällen så gav vi honom kvällsgröt där och satte på pyjamas innan vi körde hem, för som vi gissade så hann han somna på de några minuter det tar att köra hem. När jag tänker efter har vi typ inga fasta rutiner alls, utan justerar hejvilt. :) Det passar oss väldigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så har vi också, vi har liksom mål som vi strävar efter men ibland blir det inte alls så i alla fall. Men det blir bra ändå ;) skönt att kunna freestajla fitt så länge barnen är små och inte behöver stiga upp till skola eller dagis :)

      Radera