onsdag 5 november 2014

Skära ner på sockret.

Ju äldre Adam blir desto svårare är det att undvika onyttigheter. Han har börjat märka att andra äter t.ex. godis och vill då smaka. Vi har valt att inte göra så stor grej av att han smakat på någon godis här och någon kaka där, just för att det inte skall bli så intressant. Hittade idag via FB en läk som tipsade om hur man kan minska på sockret. Här kommer listan och mina tankar kring den.

1. Belöna barnen med din tid och uppmärksamhet i stället för socker
Detta tycker jag att vi varit rätt så duktiga på. Använder oss inte av sötsaker som belöning (bara mutor ibland, men jag tror att vi skulle klara oss utan dessa mutor också bara man hade mer tid och energi)

2. Var inte rädd för att använda smör, grädde och olja i matlagningen. Nyttig mat blir godare och mättar längre.
Här måste jag rikta ett tack till min faster som botat min fobi för fett. Vi dricker inte fettfri mjölk och vi använder inte margarin. Det blir ju faktiskt mycket godare då man använder riktiga råvaror.

3. Se upp för färdiga flingor och sötad yoghurt = två socker bovar i butiken. Gör egen müsli, ge barnen en fetare osockrad yoghurt som man smaksätter med färska bär.
Adam har hela sitt liv endast ätit turkisk yoghurt, ibland med bär ibland bara sådär och ibland med typ banan. Gillar inte själv längre smaksatt yoghurt så jag har inte sett någon point med att introducera det för Adam. Han har säkert ätit det någon gång och det är ju inte hela världen men hemma har vi inget sådant.

4. Fasa ut läsken. Ge barnet vatten/mjölk till vardags. Till fest kan man späda ut fruktjuice som är rik på socker men innehåller vitaminer med t.ex. bubbelvatten.
Läsk är inte aktuellt för Adam ännu, men jag vet att t.ex. mina kusiner alltid gillat juice utspätt med bubbelvatten. Det bjöd alltid min Fammo på då jag var liten också. Adam får nog dricka saft på t.ex. kalas och så men hemma dricker han inte saft. Adam gillar både mjölk och vatten så vi klarar oss bra med det. Måste verkligen säga att jag inte för mitt liv kan förstå de som låter sina barn dricka saft från t.ex. tuttflaska dagarna långa. Inte bra för hälsan och verkligen inte bra för tänderna. Barn behöver inte saft!

5. Om ditt barn är van vid söta smaker minska sockret gradvis. 
För små barn är ju detta inte så aktuellt men jag tror det kan vara bra att tänka på då det gäller en själv eller lite äldre barn.

6. Vid fest då du serverar sött: Grunda med till exempel nyttiga snittar som köttbullar, körsbärstomater, små ostkuber, oliver, gurkbitar, paprika, korv och räkor på tandpetare. Om barnen får i sig lite mat äter de inte lika mycket av det söta. Dessutom kommer socker att gå ut lite långsammare i blodet.
Här måste jag säga att våra kalas fungerar fint. Det bjuds alltid på något salt, smörgåsar, pastejer, plockmat eller paj. Man "måste" alltid äta det salta innan man "får" äta det söta.

7. Ställ aldrig fram stora skålar med godis och snacks. Vissa barn kan hantera detta, men inte andra som äter för mycket. Barn skall aldrig ha obegränsad tillgång till sötsaker.
Vadå barn? JAG klarar inte av det. Adam fixar det galant men jag kan då inte alls behärska mig. Men det är något som jag skall hålla i minnet. För vi lägger ofta fram en stor skål godis på t.ex. kalas. (ja ja och på fredagar också, men då sover ju Adam)

8. Var tjat-smart. Börjar du ge barnet glass på väg till eller från en regelbunden aktivitet eller på en plats ni går ofta kommer de att tjata efter glass varje gång. Låt barnen få sött vid sällsynta, noga genomtänkta tillfällen -  som en guldkant.
Hittills har ju inte heller detta varit något problem. Men jag kan tänka mig att det lätt går så att man t.ex. alltid får en glass då man åkt till butiken med mamma. Också här ett viktigt tips.

9. Ska barnen ha med sig dryck till utflykten och du vill köpa en tetrapak med sugrör -  gå till bebismathyllan : där finns juice utan socker.
Också detta bra tips. Vi brukar ta juice i tetrapak med bebis varianten skulle ju vara ännu bättre.

Har ni några andra tips? Så tipsa gärna, ingen mår ju bra av socker. Och även fast jag själv suger på att lämna bort sockret i min vardag så skulle ja vilja bli bättre på det. Hittills har jag ändå lyckats med Adam.

5 kommentarer:

  1. Låter mycket som vår vardag och mina tips, och ja GODISDAG (om man allt behöver godis). Då vet barnen reglerna, så hade vi där hemma och oj vad lördagsgodiset smakade när det var så efterlängtat. Nu har vi fredagsmys med popcorn och lite godis. Det räcker fint :)
    Och ja, alltså handlar barnen med mig så vet de att de inte lyckas tjata till sig godis så de försöker oftast inte ens. Labinot däremot har alltid att de får varsin "pudding" efter mathandeln, hans idén för det får de inte när de handlar med mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade också godisdag då jag var liten, tycker också att det fungerade bra :) men samtidigt blev det lite för spännande med godis vilket betydde att jag började köpa mer godis då jag fick egna pengar.. Adam är ännu lite liten för fredagsmys men jag gissar att den tiden kommer snabbare än man tror.
      Hihi så det är lite lyxigare att handla med pappa då ;) hittills har Adam inte gnällt efter något, det ända man får vakta är att han inte springer till lösgodisarna, för då tror han att butiken bjuder och så tar han för sig ;)

      Radera
  2. Läs Ann Fernholms 'det sötaste vi har' och bli botad forever...innan barnet är så stort att det blir ett problem att begränsa. h, en som lärde sig en läxa med nr 1.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, skall ta och kolla upp det :) Ja jag tänker just det, att det är bättre att förebygga innan man är nere i sockerträsket..

      Radera
  3. Vi har ingen godisdag men barnen får äta godis sen när de ätit annan mat först vilket leder till att de sällan orkar äta så mycket gott. Lite har det nog ändrat med stora barnen. Verkar inte finnas nån måtta på hur mýcket de orkar trycka i sig. Till vardags dricker vi vatten och mjölk. Det finns osötade trip också men har inte kollat hurdant sötningsmedel de innehåller. En tandhygienist sa en gång åt mig att om man dricker saft så ska man hellre dricka vanlig saft än sockerfri, typ fun light, för det är ännu värre för tänderna. Men har ingen bättre info än så. Märkte att det var lättare att hålla godsakerna borta när de stora barnen var små. Vincent har fått mycket mera sött än de stora i samma ålder. Glass kan han gå och ta själv från frysen vilket har lett till att han ibland ätit glass före morgongröten. :/ Det gäller vara snabb med att duka fram mat för om han hinner till glassen före så är det kört. Envisare unge får man leta efter... Eller så är det jag som blivit gammal. ;)

    Du efterlyste tips. Du verkar vara på god väg och har en sunt tänk så jag tror nog att era barn får en bra relation till mat över lag.

    SvaraRadera