söndag 16 november 2014

om jag ändå vetat #1


Amningen
- Att amma är inte som att koppla en kontakt i ett vägguttag. I min lilla värld var det ju så det skulle vara, bröstet uppenbarade sig för bebisen, och bebisen gapade, in med bröstet i bebisens mun. KLART!
-Alla bebisar behöver inte alls fatta galoppen de första VECKORNA. Precis, Adam t.ex. tog tid på sig innan han helt fattade galoppen, vid ca 2 månaders ålder kunde han äta ordentligt utan att ta fel grepp varannan gång.
-Amningen behöver inte alls vara en mysig stund mellan mamman och bebisen. Kan så klart vara det och kan bli det efter ett tag, men det måste inte kännas super mysigt att amma. Usch så jag kände mig dålig i början just för att jag egentligen inte gillade att amma, stressade massor och kunde inte se något positivt med amningen. Nu med Saga gick det bättre, men även nu kan jag inte påstå att jag älskar att amma.
- Mammans boobs behöver inte heller vara helt designade för amning. Mina var i alla fall ett måndagsexemplar. Med ojämn produktion och för små nippels(efter 2 kids är det dock inte ett problem längre!).
- Att stora boobs gör det svårare att amma, bebisen kvävs nästan då boobet täcker hela ansiktet på bebisen. Ja alltså min logik var ju stora boobs mycket mjölk, det lär inte heller stämma. Stora boobs gör bara att man måste hålla undan bröstet med en handen för att bebisen skall kunna andas.
- Det gör skit ont att amma i början, så ont att man bara vill gråta. I ett skede gjorde det så ont att amma att jag fick bita mig i läppen för att inte vråla av smärta.
- Mjölkfontänen, att hinna klä av sig och gå i duschen utan att det rinner mjölk är en bedrift än mindre kunna sitta i bastun utan att leka fontän.. Blir ju bättre med tiden men alltså mina boobs håller minsann inte alls tätt!
- Att man alltid blir törstig just då bebisen sugit tag för att äta. Och att man alltid glömmer det där arma vattenglaset innan man sätter sig ner.
- Det lönar sig att köpa amnings vänliga kläder. Lärde jag mig först nu med Saga, stressade på med alla möjliga konstiga lösningar då jag ammade Adam.
- Boobsen blir förstörda efter en graviditet / amning. Hängde dom inte innan så kan du vara säker på att dom gör det efter. True story!
- Man behöver inte kunna amma med bara en hand och göra något annat med den andra. Läste ju om en massa mamas som typ virkade med en hand så länge dom ammade. Jag behöver nog ännu också båda händerna till amningen. Korta stunder kan jag kanske läsa ett mess eller liknande men ja helst båda händerna till amningen.
- Vissa bebisar blir störda bara av att mamman pratar med någon så länge hon ammar. Speciellt då dom blir äldre.
- Amningsdyna var det MEST onödiga som vi köpt. Har inte haft någon nytta av det varken med Adam eller Saga. Bortkastade 60€!
- Man blir lätt lite för van med att vädra boobsen, blir ibland med bröstet framme då barnet slutat äta. Jag får väl passa på att be om ursäkt till alla våra gäster, efter att mer eller mindre ammat i 2 av de senaste 3 åren så blir man lite bekväm. Borde kanske skärpa mig lite ändå?
- Det är skit obekvämt att amma sittandes i en stol utan armstöd. Sjukt obekvämt faktiskt, sittande i en säng är inte heller någon bra idee. Armstöd är bra!



4 kommentarer:

  1. Haha, som kille var det faktiskt ganska roligt att läsa dessa olika tips! Som att en helt ny värld öppnades för en! ;p

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) kan tänka mig att det inte direkt är saker som killar tänker på :p

      Radera
  2. Mitt i prick! Kan ju ännu tilläggas
    - Mjölkstockning så man tror man ska dö! och rädslan för kyla, t.o.m då man öppnar frysen :)
    - Evigt letande efter bra amnings-bh...äger 10? använder 2
    - Amma offentligt eller inte? Och fixa det halvdiskret då man måste, men var?
    - Då man kollar klockan kretsar allt kring hur länge sedan/hur länge troligen tills nästa amning (sen man ev. har rutin på det)
    Man kunde skriva en hel bok om det som inte nämns i all fakta om amning!
    Använde amningsdynan ett par veckor, sedan började jag använda tre kuddar istället, mycket enklare att justera.

    Ha det bra önskar en annan helammare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk så mycket som man fått lära sig allt efter som.. Speciellt amningen är nog en stor del av livet så länge som man helammar i alla fall :)

      ha de fint du också!

      Radera