fredag 28 november 2014

fint!

Igår åkte vi till simhallen hela gänget. Minea hade simträningar och de andra skulle plaska i barnbassängen så länge. Själv tänkte jag sitta på sidan om med Saga. Men redan vid kassan fick vi tänka om, man fick tydligen inte gå in i simhallen med kläderna på. Så jag fick snällt sätta mig bakom glas väggen och i en och en halv timme titta på då de andra simmade och hade det skoj. 

I början var det trist, sen blev det rätt skönt. Att se men inte höra, att inte höra ekot i simhallen utan bara se hur roligt kidsen hade det. Nåja men sen skulle då nästa problem uppenbara sig. Två tjejer jag gissar att de var i 12 års åldern som då alltså inte var och simmade utan på samma sida av gladsäggen som jag sjäv, började försöka prata med en tjej som var och simmade med en annan kompis. "varför är du med henne?!?" "varför går du och simmar med henne?!?" "är int du min bästis?" "du minns väl att vi ska umgås imorgon???" jag fick en klump i magen och kasades direkt tillbaks till slutet av lågstadiet. FY FAN! Nåja det slutade ju inte där, snart började tjejerna fota dem som var och simmade. Fnissande stod de där och gjorde det en stund. Jag harklade mig och pekade mot skylten, det är förbjudet att fota här. Dom blev till sig och sprang iväg. Tjejerna inne i simhallen gick och pratade med badvakten, en ung kille i röda kläder. Då tjejen som tagit bilden kom tillbaka för att igen tala med sin kompis i bassängen kom istället badvakten dit och pratade med henne. Han påpekade att man inte får ta bilder där och tjejer sade med gråten i halsen att hon inte tagit någon bild (vilket jag såg att hon gjorde) och visade att hon inte hade någon bild kvar. 


Jag blev så glad att badvakten tog tag i det och sade till tjejen som fotade, att han inte bara ignorerade det. Så som många vuxna gör, utan trodde på tjejerna som simmade och sade till hon som bråkade. Så tummen upp för honom! Och tummen ner till att tjejer alltid skall vara så elaka i den där åldern! Det är ju genom att vuxna reagerar och vågar säga till som vi ser till att mobbningen bland kidsen minskar. Detta var ju en liten liten grej, MEN jag är säker på att tjejerna som simmade kände sig både sedda och trodda. Och i slutändan är ju det det viktigaste!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar