torsdag 29 januari 2015

när och HUR?

En sak som jag funderat på ett tag nu är PROTEINPULVER, ska man använda det? NÄR ska man i så fall använda det, HUR mycket ska man träna för att det skall vara befogat att använda det? Finns det smartare lösningar än pulver? Ja ni märker ju själva att jag har noll koll, liksom inget hum alls om hur man ska tänka. Kollade runt lite på fitnestukkus hemsida men blev inte ens en gnutta smartare av det. Så om just du sitter och pantar på lite info gällande träning och t.ex. proteinpulver eller andra tillskotts preparat så skulle jag bli jätte glad om du delade med dig.


När vi nu ändå pratat träningsrelaterad mat så får ni gärna också tipsa om nyttiga snacks, mellisar, middagar osv. Kan själv dela med mig att en super god mat som vi åt till lunch för någon dag sedan. Den fick godkänt av både mig själv och av Lelle (vem annars?!?)


stekte grönsaker i smör och vitlök, stekte halloumi och slängde på lite frön. 

MUMS!

detta är INTE ett sponsrat inlägg

6 kommentarer:

  1. Okej jag är verkligen ingen expert, men jag har förstått det såhär: tränar man hårt 4-5 ggr i veckan är det befogat att börja äta proteinpulver MEN det beror på vad du vill uppnå! Om du vill gå ner i vikt och bli slankare är det ingen vits att du äter eftersom att det proteinpulver gör är att när du har tränat så har du brytit ner muskelmassa och då tar man protein för att snabbt bygga upp muskelmassan igen. Proteinpulver fyller också ditt kolhydratlager. (=boven i dramat om man vill gå ner i vikt)

    När man börjar gå ner i vikt och känner att nåjaaaa nu sku de böri va me nålite muskelmassa DÅ är det aktuellt med proteinpulver. Själv tränar jag crossfit 3-4 ggr i veckan men jag har ännu inte börjat med proteinpulver. :) Kanske du int blev nå klokare av dehär nu men som sagt, ja e ju ingen expert men dehär ha ja nu snappat upp av experten robert :P jag kommer nog inte börja med proteinpulver pålänge, istället äter jag mycket protein genom maten och överlag en hälsosam och mångsidig kost :) om du har mer frågor så kan du skick på fb så kan jag ha robert att svara åt dej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tusen tack för svaret Carro :) det var just detta som jag undrade över, liksom ibland känns det som att alla som en är ut och gå häller i sig någon proteinshake. Tror nog som du att man kommer långt med rätt kost. Finns liksom inga genvägar, tyvärr ;)

      Radera
  2. Har blivit någon sorts trend med att dricka ur och ta selfies med rosa proteinshakes! Helt onödigt ifall man inte tränar på elitnivå och inte får i sig tillräckligt genom kosten. Om man tränar "normalt" räcker det med att äta mat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja men precis så känns det ju, liksom alla står och smuttar på någon shake. Tror också mer på maten än på pulvren så länge det handlar om att träna för hälsans skull :)

      Radera
  3. Efter träning ska man äta någonting sägs det. När jag tränade 5-6 ggr i veckan drack jag en proteinshake efter träningen, den höll mig mätt tills det var mattid nästa gång :) De finns också proteinpulver med både lite kolhydrater o kalorier, så man kan gott ta en proteindricka till mellanmål om man så känner :) Jag tränade en tid med en PT, o hon sa också att de är bra att få i sig lite extra proteiner när ja försöker gå ner i vikt, bara ja kollar hur mycket socker o kolhydrater de innehåller :) whey80 brukar ja använda :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för tipset, skall lägga det bakom örat :) kan tänka mig att det fungerar bra som mellis. Det är ju inte alltid helt lätt att hitta på något bra mellis efter träning t.ex. :)

      Radera