tisdag 27 januari 2015

i min matkasse

Jag blev kontaktad av Santander och dom ville att jag skulle dela med mig att lite tips hur man kan spara pengar då det kommer till att handla mat.

Det är minsann dyrt att åka till matbutiken, så himla mycket saker som skall köpas. Det är mat, barnmat, ersättning, blöjor, hygienprodukter osv. För att vi inte skall ruineras helt försöker vi tänka två gånger innan vi handlar. Vi gör oftast en lista som vi försöker hålla oss till, det blir rätt mycket billigare då, om man bara handlar det man behöver och inte köper en massa extra.

Det finns saker som vi kanske sparar in på, och sen finns det saker som vi absolut inte spara in på. Kött är en produkt som vi alltid köper finskt, tror faktiskt att jag aldrig köpt kött (nöt,kyckling eller gris) som varit annat än finskt ursprung. Oftast skär vi hellre ner på kvantitet än på kvalitet. Vi köper hellre färre bananer, men ekologiska istället. Ja nu då jag tänker efter är det nog precis så som vi försöker spara, vi vill inte köpa dåliga saker så vi köper hellre lite mindre.

HUR tänker ni? kvalitet fram om kvantitet?

För några dagar sedan passade vi på att storhandla i Citymarket, vi försöker att koncentrera oss till plussa poäng just nu. Det är ett annat tips, att storhandla i stora butiker. Dom har ofta mera erbjudanden och större utbud. Man kan passa på att köpa hem t.ex. flera packet kaffe på en gång om det är billigt. Vi försöker att göra så, att bunkra upp då något är billigt för att sedan ha i skåpet.

Då vi veckohandlade senast såg det ut såhär:

Barnmat



Frysta bär





Frukt och grönt


Kaffe & te 

Kött


Kvarg & Bärpulver



Mjölk & Grädde


Ost i olika former

På konsumentverkets hemsida kan man hitta denna lista med tips på hur man kan spara pengar på mat. Vad säger ni om det?

klicka på bilden för att komma till hemsidan.



4 kommentarer:

  1. Fina tips! här kommer lite tips av mig också. Köp t.ex kött som har blivit prissänkt pga att de går ut snart, köp och frys (om man har frysbox). Välj t.ex pirkka framför Snellmans, det är exakt samma kött men i olika förpackningar och priserna skiljer sig mycket åt (jag har stått och packat vid Snellmans, tro mig de byter bara till Pirkkalådor och etiketter, det samma köttet rullar på bandet). Samma sak gäller många andra produkter, billiga märken som tillverkar hos dyra märken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja att köpa kött och frysa in det är också ett bra sätt! :) intressant det där med olika märken, det visste jag inte. Ska lägga det bakom örat :) tack för tipsen!!

      Radera
  2. Det här inlägget väcker några frågeställningar hos mig. Den första frågan är vad har Santander att göra med inlägget? Har du själv tagit ett snabblån av nämnda bolag eller får du betalt för att länka till deras hemsida? Om det är fråga om ett samarbete där du får någon som helst ekonomisk ersättning, borde du inte då tydligt skriva ut det? Just nu blir det i alla fall för mig som läsare mycket oklart vart du vill komma med det här inlägget.
    Min andra fråga gäller din definition på ekologiska bananer. Du skriver att du hellre köper färre bananer, men då ekologiska. Samtidigt visar du en bild på din matkasse där det finns en stor klase bananer av märket Chiquita. Tycker du helt ärligt att man kan sätta definitionen ekologisk på nämnda bananer eller är du skenhelig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! tycker nog att det står vad dom har med inlägget att göra i början, dom kontaktade mig och ville ha mina åsikter om hur man kan spara pengar gällande just matinköp. Jag utgick ifrån att läsaren förstår att det handlar om ett samarbete, men om detta inlägg var otydligt skall jag försöka bättra mig om det kommer fler möjligheter till samarbete.

      Bananerna var ett exempel eftersom vi oftast försöker köpa ekologiska bananer, denna gång hade vi tydligen då inte gjort det, dom såg väl dåliga ut eller något gissar jag. I en familj med 4 personer är det inte en stor klase banan om det är 5 bananer, om alla äter en banan räcker det ju typ en dag ;) Borde väl ha tagit exemplet med paprika eller broccoli istället.

      Ha en fin dag! :)

      Radera