måndag 19 januari 2015

En till fin nyhet

Ända sedan i höstas har jag haft mer eller mindre problem med min mage, eller av halsbränna egentligen. Led av det under graviditeten med Saga men efter att hon föddes lugnade det ner sig. Tills på hösten då vill säga. Eftersom jag är en hypokondriker utan dess like började jag ju genast misstänka att jag hade cancer (varför ska jag alltid vara rädd för cancer? det finns ju EN MASSA annat skit man kan drabbas av!) i magen. Det var ju det som min fammo dog av. Ångest och rädslor, rent av panik emellanåt. Mådde inte alls bra. Började fundera på HUR Anton och barnen skulle klara sig om jag dog. Dramatiskt alltså. Tills slut tog jag mod till mig, insåg att jag inte kan äta rennie resten av livet, och tog kontakt med en läkare. HON var så LJUVLIG, lugnade ner mig med det samma. Hon pratade om att många med täta graviditeter får detta problem, ofta har det och göra med en obalans i hormonerna eller för att bebisen i magen töjt ut magmunnen lite. Hur som helst så ville hon ändå kolla att jag inte hade HELICObakterier i min mage. Det är dessa bakterier som är den STÖRSTA orsaken till bukcancer. Och idag kom provsvaren, RENA test. INGA bakterier i min mage. OJ SÅ SKÖNT! nu ska jag försöka hitta en bra balans i min kost, jag har medicin som jag kan ta vid behov. En medicin som inte är farlig. Och om problemen finns kvar efter att jag slutat amma och min mens kommit tillbaka så ska jag ta kontakt igen. Då bokas det en tid för gastroskopi för mig, för säkerhets skull. Men läkaren sade att det är "onödigt" att göra det så länge jag ammar, eftersom det nu med största sannolikhet beror på mina hormoner.

Behöver jag säga att jag är lättad? Behöver jag säga att jag kände mig mer levande än på länge idag på gymmet. Så skönt att veta att det knappast är något allvarligt fel på mig. Så skönt att kunna andas igen. Så skönt att inse att en stor del av mina magsmärtor och problem försvann i samma sekund som jag fick svaret. Så tacksam över snälla läkare på skärgårdsdoktorn. Så tacksam över hela livet idag. Jag måste sluta oroa mig över liknande saker, jag måste börja leva här och nu och ta problemen då de kommer. JAG MÅSTE! Och jag skall verkligen försöka. 





Kram på er alla fina läsare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar