måndag 12 januari 2015

den kränkta mamman gör sig påmind igen

Ja NU är då denna mama lite halv kränkt igen en gång. Tycks ha lätt att bli det mellan varven. Denna gång handlar det om debatten kring barnmat. 



Hemgjord VS Burkmat. 

Skulle livet vara så svartvitt som många verkar tro skulle väl alla GE KIDSEN EKOLOGISK HEMGJORD MAT. Liksom koka en potatis och mosa den med någon form av vätska, det är minsann inte kärnfysik. MEN hej vet ni va, livet är inte alltså så svartvitt. Och jag undrar om DE MAMAS som måste "skryta på sin egen kok-konst och hacka ner på burkmaten" tror att deras hemgjorda rotmos blir ÄNNU bättre då? Stiger näringsvärdet i din rotmos om du får MIG att känna mig som en LITE LITE sämre mamma för att jag INTE serverar hemlagad mat till mitt barn? Jag bara undrar?!? 

Nu menar jag inte att man inte får tipsa om HUR man lagar bra och hälsosam mat till sina barn, klart man får. Själv uppskattar jag inspo till hälsosamma maträtter, både till bebisar och barn. Det är super viktigt att barn äter nyttig och näringsrik mat, det tycker jag verkligen. Och klart man får säga att man lagar husmanskost till sina barn, MEN RÄCKER DET INTE DÄR? Varför måste man sedan fortsätta meningen med att det är så grymt äckligt att någon kan servera burkmat till sina barn? Att barnen får äta burkmat för att mamman inte orkar laga riktigt mat.. VEM VINNER PÅ DEN MENINGEN? vi gör ju alla så gott vi kan. Vissa barn växer upp på ersättning, välling och köpismat och gissa vad, dom blir nog fina människor dom också! Det är ju jätte bra med alla bebisar som är duktiga på att äta och gillar hemlagad mat. Om inte annat så är det ju mycket billigare! Men det att ditt barn gillar hemgjord mat betyder ju inte att alla barn gör det, tyvärr..

OCH JA jag tar åt mig, vi har fasiken nästan stått på huvudet för att få vår envisa lilla madam att ens öppna munnen. Skulle Saga få bestämma skulle det vara tissen 24/7. Det duger inte med hemlagat, med smör utan smör, med batat, med morot, med potatis. Nej fröken ryser till en gång och fortsätter man efter det kommer ALL mat upp. Ja hon gillar inte min kok konst helt enkelt, TYVÄRR!! HUR JÄKLA ekologisk den en är. Vi har hittat några köpis allternativ som hon äter, ni vet hon gapar till och med! Vi dansar en liten segerdans och känner oss nöjda, flickan på snart 8 månader äter äntligen något. NU undrar jag ju då om det ändå är bättre att ge henne den finfina mosade moroten, mixad med lite kött som hon spyr av? eller kanske vi kör på TUBEN med morot, äpple och rotselleri, som hon till och med gillar? njaaa, skulle kanske ändå rösta på att allternativet med köpismaten och istället fokusera på att ge henne en rolig matstund, det känns sundare, JA ÄVEN OM MATEN ÄR HALVFABRIKAT!

Jag kommer att fortsätta prova ge hemgjord mat till Saga mellan varven, men just nu är jag bara glad över att hon äter. JAG tänker minsann inte få dåligt att vara över att hon äter från en TUB eller en BURK. Det handlar inte alls bara om lathet. Visst finns det gånger då det är lättare att ta en burk än att ta med hemgjord mat också. Men jag blir lite ledsen om andra mamas anser mig vara lat för att Saga äter köpt mat, för det handlar ju inte om det! Det roliga är ju att så många mamas ALDRIG skulle ge sina barn burkmat MEN FRUKTPURE skall man klämma i kidsen till lust och leda. Som en liten efterrätt eller ett litet mellis, DÅ är det minsann inte något fel på burken. Liksom gå hela vägen då, ge färskfrukt till barnet ELLER SLUTA GNÄLLA! *argsint morsa här hej*

Förr gnällde man på mamas som inte ammade utan GAV ERSÄTTNING till barnet istället. Precis på samma vis som ersättning och/eller amning gör en till en lika bra mamma oavsett, så är väl likadant med burkmat och/eller långkok. Båda har sina för och nackdelar och jag TROR att alla vi mamas försöker göra det som passar oss och våra barn bäst. Dessutom har alla mamas skuldkänslor över en massa mer eller mindre onödiga saker i alla fall. VI behöver ju inte ösa på med mera i alla fall.

FASIKEN då det heltiden skall vara såhär. För att få sig själv att skina måste man kasta skit på andra.  Man kan ha olika åsikter om saker utan att kränka någon, utan att ge skuldkänslor till någon som gör på ett annat vis. 

TROR JAG I ALLA FALL!

eller?!?


6 kommentarer:

  1. Våra tre är alla uppfödda på burkmat (trean lite matgladare typ så han har ätit lite hemgjort mellan varven). Så visst har man fått en eller annan kommentar genom åren. Men jag tycker att alla gör på sitt sätt. Så som det passar just den familjen. Fast Vincent är nu 2,5 år begär han "bujkmat" själv ibland. han vet var vi har dem så han väljer en och begär att man värmer. Ibland som morgonmål och ibland som mellanmål. :) Bry dig inte om dom där elaka kommentarerna!

    SvaraRadera
  2. Jaa! Huvudsaken barnen får mat! Jag lagar maten själv för att ja int har råd att köp färdig..min fruktpure hatar hon tyvärr så den köper jag ganska ofta. Men jag tror att färdig burkmat många gånger kan va bättre än den som mammorna lagar själv..barnmat nuförtiden e ju otroligt strängt granskade så att dom ska täck näringsbehoven och int innehåll några konstigheter! Absolut inget fel med att ge färdig mat tycker jag.

    SvaraRadera
  3. För mig får andra mammor ge burkmat, men själv ratar jag dem för tycker de luktar gummi :) Men det är helt min personliga åsikt. Vill inte servera mitt barn sådant jag själv inte kan tänkas äta. Tycker inte heller att färdig mat är något särskilt gott, men alla har vi ju olika smaklökar. Som med allting tycker jag man ska göra så som passar ens egen familj bäst. För oss är det också en kostnadsfråga. Burkmat är svindyrt i jämförelse med att laga själv.

    SvaraRadera
  4. Jag kokade mat o lade ifrysen men deprimerande var det nog då barnet vägrade äta. Blev sen så får oss också att det var mycket burkmat. Kämpa på och gör vad som känns bäst för er, fast det är svårt att låta allas kommentarer påveka ens humör.

    SvaraRadera
  5. Toppenbra skrivet Malin. Jag har gått igenom samma sak med dottern. Hon vägrade min hemgjorda mat och åt 2 ollika burkmat. Fick ta emot en hel del kommentarer under den tiden. Tack för att du satte ord på mina tankar!

    SvaraRadera
  6. Haha vaför bryr man sej ens om vad andras barn äter?! Bara man själv tycker man ger bra mat åt sitt barn är väl allt frid och fröjd. Jag sku aldrig uttala mig om att nån annan mamma ger "usch" mat åt sitt barn. Varför läga sig i? Som du skrev vet man ju aldrig vad som funkar i andras familjer. Ge tips och råd? Ja! Rata ner på en viss sorts mat som man VET att många mammor ger åt sina barn? NEJ. Pinsamt tycker jag!

    SvaraRadera