tisdag 13 januari 2015

hmm..

En sak som jag började fundera på igår då jag fixade lite i Adams bokhylla är det här med sovrummen på vinden. Vi har ju heltiden varit inställda på att Saga skall få ett eget rum sen då hon flyttar ut från vårt rum. MEN nu börjar jag ändå fundera på om dom skall dela rum. Känns lite svårt att inreda 2 barnrum, liksom VEM skall ha vad i sitt rum. Ska det bli så tråkigt att Adam har bilarna och Saga dockorna? SVÅRT! Vi kan ju inte ha dubbelt av allt heller, bord och stolar t.ex. ska vi ha varina åt dem sen, eller? HUR ar ni med flera barn gjort? Har barnen delat rum eller haft egna, fördelar och nackdelar. Ännu är det ju intre aktuellt på ett tag, men ja som sagt började jag fundera på det och kom inte helt fram till vad som skulle vara fiffigast. Sen har vi ju ett lekrum på nedre våningen så det handlar kanske ändå främst om var man sover. Men i alla fall, ge mig lite tankar!


4 kommentarer:

  1. Hm..jag har ju 2 flickor o 1 son. Sonen har eget rum. Kommer inte ihåg när vi flyttade så. Han sov i vårt rum ganska länge.Han är 16 år. Flickorna är 18 o 20 år. Dom delar. Det har dom alltid gjort. Nu är det ju så att 20 åringen inte är hemma så ofta . Hon bor i Helsingfors. Studerar på universitetet..Men alla gör ju som dom kan....

    SvaraRadera
  2. Är äldst av sex syskon och så här har min familj gjort genom tiderna av antingen platsbrist/fungerar bäst principen:
    I början när det var jag och min yngre bror bara delade vi sovrum med mys- och sov inredning och hade ett gemensamt lekrum.
    Sen när första lillasystern kom fick hon ett "bebisrum" med typisk bebisflicka inredning/färger och jag och brorsan fortsatte dela. Kommer inte ihåg inredningen jättemycket i vårt rum när jag var 6 år gammal och han 4 år, men har för mig att det var inte helrosa/helblått utan en salig blandning av allt möjligt (rött,gult,blått,grönt, vitt etc)! :)
    Sen när tvillingpojkarna kom och jag var 11 år gammal fick jag och brorsan och lillasystern alla egna rum och tvillingpojkarna fick dela. Slutligen när jag var 13 kom min yngsta lillasyster som fick ett eget, tvillingpojkarna delade, jag hade eget och min äldsta brorsa och lillasyster fick dela rum, fungerade inte alls mellan dem dock och de bråkade mest hela tiden... Så tillslut fick jag och lillasystern dela och brorsan eget rum. Innan jag flyttade hemifrån vid 21 års åldern bodde vi alla rätt trångt i en 5:a så alla fick dela med någon: Jag och äldsta brorsan delade, mina två yngre systrar delade (ganska tjejiga färger med en avdelare på mitten, så på ena sidan där 15 åringen bodde var det lite mer ungdomsaktigt och på andra sidan var det mer flickigt så både två fick som sin egen vrå. Sen tvillingpojkarna delade och där inne var det typiskt killigt med allt som de två gillar.

    Fördelar med att dela rum har väl varit på det sociala planet att de fick lära sig att dela och kompromissa och lösa konflikter. Sen blev man rätt nära den man delade rum med såklart. Nackdelar var ju när man kom upp i åldrarna lite så vill man ju ha ett eget rum och privacy. Jag och äldre brorsan löste det som så att när den ena hade kompis/flickvän/pojkvän över så fick den andra hålla sig borta helt enkelt! ;) Kan ju tillägga att yngsta lillasystern som nu är 9 år alltid har lekt mycket med tvillingpojkarna på 11 år trots att de inte delat rum men hon är ju desto tuffare liten tjej för det som kan stå upp för sig själv när någon klasskamrat säger något taskigt eller knuffar till henne eller liknande. Skulle också vilja säga att yngsta tjejen lärde sig läsa/skriva mycket snabbare och i samma takt som tvillingarna som är två år äldre, för när de lärde sig i skolan ville hon också lära sig samma sak samtidigt och alla tre lekte skola ihop med mittensyrran som "lärare" ett tag; BRA! :D
    Sorry för lång kommentar, har svårt att fatta mig kort i både tal och skrift! XD

    SvaraRadera
  3. Våra äldsta delade rum till skolåldern ungefär. Visserligen blev vindsvåningen klar också först då och vi fick flera rum till förfogande. Sista åren de delade rum delade vi rummet med bokhylla i mitten. Vi har haft en väldigt pojkig pojke och en väldigt flickig flicka så det var aldring nån problem med att dela på sakena. Vet att många har delat sovrum och delat lekrum istället för varsina egna.

    SvaraRadera
  4. Här delar de också rum och även om vi skulle flytta till nåt större så skulle de nog få fortsätta dela, i alla fall nått år framöver. Dels för att de just som du säger skulle vara svårt att dela på sakerna och dels för att de ju endå alltid leker tillsammans. S och T fick högsäng för någon månad sedan och det fungerar utmärkt!
    Dessutom har de mycket trygghet av varandra, S säger ju själv att han vill att T sover i samma rum :)

    SvaraRadera