fredag 2 januari 2015

dagvårdsansökan

Idag då vi var hos mamma passade jag på att fylla i dagvårdsansökan för båda kidsen. Alltid bra att ha mammas stöd då sådant skall göras. Fast jag själv har 2 barn så känner jag mig liksom inte vuxen nog att fylla i viktiga papper utan mammas hjälp. Lite pinsamt kanske men det är sant! Vi ansökte nu om halvdagsvård för Adam från och med Augusti 2015 och sedan heldag för dem båda från och med Januari 2016. 

Nu är ni alla välkomna att kommentera att jag ju tycker att det är onödigt att ha ena kidden på dagis då man själv är hemma och till viss mån tycker jag ju det ännu också. MEN en sak som är annorlunda kommande höst jämfört med hösten 2014 är ju att ADAM är 3 år istället för 2. En 3 åring får kanske till och med ut något av dagis, liksom inte bara en förvaringsplats så att mamma och pappa kan jobba. Nu säger jag på inga vis att Adam inte skulle klara sig hemma det där sista halva året också, men JAG tror att HAN kommer gilla dagis. Jag står fortfarande fast vid att barn under 3 år inte BEHÖVER dagis. Men ja det vet ju alla redan.. Vi hade ju först tänkt att han skulle få vara i dagklubben på hösten, men sen började det kännas onödigt att skola in honom på ett ställe för ett halvt år för att sedan skola in honom på ett nytt. Nu är han dessutom inskolad och van då vi skall skola in Saga. Och Saga kommer att vara lite bekant med dagiset och dagismiljön eftersom hon antagligen kommer vara med och föra och hämta Adam. Dessutom känns det bra att ge lite extra tid åt Saga också. Och ja sen behöver jag ju inte komma med 1000 orsaker heller!

Halvdag betyder max 5 h/dag t.ex. från klockan 9.00 till 14.00. Har inte ännu bestämt om det blir alla dagar i veckan eller t.ex. 3 dagar. Det får vi ta oss en funderare på senare. Det är ju som tur rätt så länge till augusti också. Men bra att ha ansökningen inskickad redan då vi har ett specifikt dagis som vi vill till, vi var jätte nöjda med det dagiset som Adam tidigare var på och söker därför till det på nytt. Det är bara 3 km från oss vilket betyder att man kan gå eller cykla dit vilket i sin tur betyder att jag inte måste packa Saga i bilen för att föra och hämta Adam. Håll tummarna för att vi får plats där, men det beslutet kommer ju inte att komma på länge ännu det heller. Jag märker ju redan på Adam att han börjar leka mer och mer med andra barn och tyvärr är det inte så många i hans ålder som inte själva är på dagis, vilket betyder att det inte finns speciellt många lekkompisar till honom såhär på dagarna. Och lekkompisar lär det ju skall finnas på dagis också.

Är dock väldigt glad över att inte behöva lägga Saga på dagis riktigt då ännu, känns bra att hon hinner bli nästan 1 år och 8 månader innan det blir dags. Minns hur tufft det var att skola in Adam, som då var 1 år och 2 månader, därför är jag glad att jag inte behöver göra lika med Saga. Allt gick ju jätte bra med Adam då också så jag VET ju att det går, men som sagt känns det skönt att hon skall få vara bara hemma ännu 1 år. För att inte tala om hur skönt det känns att veta att jag själv också får vara hemma ännu ett år. Skulle vi vara rika skulle jag seriöst kunna vara hemmafru (förlåt att HC feminister, som säkert ser rött bara för att Anton inte tar ut någon föräldraledighet alls..). Tänk så skönt att bara gå hemma om dagarna, städa lite, inreda lite, shoppa lite, baka lite, laga lite mat och ta en kaffe med en vän. 



ååååh drömmen <3


verkligheten 

2 kommentarer:

  1. Det är så svårt det här med dagis så bra att höra någon annan åsikt än mina egna tankar. Mitt problem blir nästa vinter då tvåan är beräknad till maj och storasyster blir 3 på sommaren. Känns helt dumt att föra henne till dagis om jag själv är hemma men redan nu under julhelgen sa hon att hon ville till dagis när vi var lediga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det knepigt med dagis frågan.. För oss går gränsen vid 3, innan det klarar sig barnet bra hemma med oss. Men efter det börjar det bli mer aktuellt med kompisar och sånt. Då känns dagis som ett bra allternativ. Eller så tänker vi just nu i alla fall, fråga mig påsytt sen i augusti då jag med gråten i halsen skolar in Adam på dagis.. :)

      Radera