söndag 4 januari 2015

det är ingen tävling!

Ibland får jag en känsla av att speciellt vi mammor tävlar om vem som kan vara den bästa mamman. En mamma har minsann inte gett någon burkmat alls till sin bebis och FÖRSTÅR inte HUR man kan ge sådant skräp till barnet. En annan mamma ammar barnet tills hen är 4 år och tycker att det är det ända rätta, allt annat är dåligt. En tredje mamma ränner i skogen med barnen dagarna i ända och det skulle då inte komma på fråga att hennes barn får se på TV. Mitt i denna gegga av åsikter skall man som mamma var rätt så stark, helt enkelt för att inte känna sig som världens sämsta. INGEN mamma hinner/orkar eller kan göra allt rätt hela tiden!

Vi är så viktiga med att lyfta fram det som vi "gör rätt" så att vi sällan pratar om det som är jobbigt, det som vi "fuskar" med, det som vi kanske till och med skäms lite för (undrar vad andra skall tänka om detta?!?) 

Idag hade vi träff med mammagänget och vi kom in på just dessa ämnen. Vems barn som får eller inte får äta godis t.ex. Men istället för att tävla med varandra om vems 2 åring som nu minsann inte får äta socker så började vi prata om alla de gånger då man "fuskat". Det är det som är så skönt med "mitt" mammagäng. Ingen dömmer, ingen tycker att man är den dålig mamma bara för att barnet fått äta en happymeal eller en fryspizza, inte heller för att barnet kollar på TV eller inte går och sova prick klockan 8. Det är så otroligt befriande att ha dessa mammor att prata med, för vi tävlar inte. Det finns inte någon som är en bättre mamma än den andra, vi är på samma nivå och försöker alltid hjälpa till och komma med goda råd. TACKSAM!

För faktum är ju att man inte kan vinna priset som årets mamma av någon annan än sina egna barn. Vem bryr sig om ALLA andra tycker man är en bra mamma om inte ens egna barn gör det? Och jag tror inte att mina barn kommer att tacka mig för att jag alltid gav dem EKOLOGISK hemgjord, hälsosam, sockerfri, fettferi.... mat, eller för att jag inte tillät dem att se på TV ibland. Däremot tror jag att de kommer att tacka mig för att jag var närvarande, för att jag var rättvis och för att jag satte energi på dem istället för på det andra. Det hoppas jag i alla fall!


Så till alla mamas där ute, DU ÄR DEN BÄSTA MAMMAN DITT BARN KAN TÄNKA SIG! kom ihåg det nästa gång det känns jobbigt, nästa gång du är trött och har nerver som brister. Det händer alla. SLUTA TÄVLA I EN TÄVLING SOM INTE FINNS, du har ju redan vunnit!

3 kommentarer:

  1. Så rätt! Mammor ska stötta och peppa varann istället för att döma och "uppfostra" :)

    SvaraRadera
  2. toppenbra inlägg Malin, du har så rätt i de du skriver, de e väl ingen tävling! precis som me allt annat här i livet: vem e smalast, vem tränar mest, vem bakar bästa kakan ti kalaset, vem har finast inredning i sitt hem... man blir liti "lejd", minst sagt!

    annars så had ja ju rubrikbytardag på min blogg idag (okej igår, eftersom ja e lite slö..): http://www.mariaheikkila.blogspot.fi/2015/01/ge-bort-en-rubrik-del-tva.html
    så nu tänkt ja att du sku få skriva ett inlägg me rubriken "Fem prylar jag aldrig klarar mig utan"

    SvaraRadera