söndag 8 februari 2015

hur kan det vara så svårt?

Är så mätt nu att jag bara vill sova typ, en helg som inte varit fylld av något annat än SNASK. Kalas x 2, mys hit, nutella (vem fan äter en burk nutella på en helg? hur mycket fel i huvudet har man inte då??) dit och ja en massa skit helt enkelt. FAN så trött jag är på mig själv, ena dagen gråter jag blod över att min träning inte ger resultat, att jag fortfarande är lika jävla tjock som jag var i somras, (då nyförlöst, nu bara lat och helt utan ryggrad.) Har satt en massa pengar på gymkort och bara struntat i att äta hälsosamt. För faktum är ju att man inte kommer speciellt långt med bara träning, det viktigaste är ju VAD och HUR man äter.

Jag äter åt helvete fel! Jag VET ju det och ÄNDÅ ska de vara så otroligt svårt. JAG FATTAR ju att jag blir tjock om jag klämmer i mig en godispåse, lik förbannat gör jag det GÅNG EFTER GÅNG. Jag vill ju inte, jag vill vara hälsosam. TRO MIG JAG VILL. Men sen hittar dom mörka tankarna in i min hjärna, spökena som trycker ner mig. Som säger att jag redan är så fet att det inte spelar någon som helst roll om jag äter lite till. 

Folk som inte varit i denna situation VET INTE vilket HELVETE det är. Att äta och ständigt må dåligt över det, att straffa sig själv med mat. Att frossa godis på söndag för att gråtande tänka att jag IMORGON ska vara så jävla hälsosam. Att ständigt tänka på hälsan, att var rädd över vilka konsekvenser fetman har på min kropp, att inte orka med saker jag gärna skulle göra. Att undvika simhallen för att jag inte VILL visa mig i simdräkt. Att må PISS.

Att stå där på vågen och se siffror som jag ALDRIG trodde att vågen skulle visa. Att gråta, må dåligt och ge upp IGEN. SATAN. Att ha drömmar som aldrig förverkligas på grund av ens vikt.

Jag vill inte höra att jag är fin som jag är, jag vet att min person inte är min vikt. JAG VET att jag är en bra mamma, jag vet att jag är en bra person. Men jag ÄR INTE HÄLSOSAM, det är jag inte. JAG KAN en massa om hälsa, liksom jag är ju inte dum i huvudet. ELLER så måste det vara just det jag är. JAG HAR ALLA VERKTYG för att kunna göra något åt min vikt, men här sitter jag ändå.

Sätter jag in min vikt och längd på en BMI kalkylator är resultatet sjuklig fetma, SJUKLIG. Det handlar alltså inte bara om några extra KG här eller där, det är mycket som ska bort. Så mycket att bara tanken gör mig överväldigad. HUR ska jag ens börja?

Jag är trött på att jag aldrig hittar kläder som passar, trött på att vara för stor för VANLIGA kläder. Trött på att ha så tjocka vader att INGA vinterstövlar passar. Trött på att låren skaver mot varandra på sommaren så att det svider, trött på att aldrig känna mig riktigt fin. 

Det första steget är taget, imorgon är det dags för mig att träffa Linda på gymmet. Hon har funderat ut ett träningsprogram till mig. Imorgon börjar resten av mitt liv. Imorgon tänker jag ta ner hela fasaden. Jag kommer att se sanningen i vitögat och bara stirra. Inse att det är NU jag tar tag i mitt liv. DET ÄR NU jag unnar mig själv att må bra, det är NU jag tar kontrollen tillbaka. 

Nu pumpar adrenalinet, nu lägger jag i en växel som jag tidigare inte haft. 

NU ÄR JAG FAN TRÖTT PÅ ATT VARA TJOCK. 




29 kommentarer:

  1. Du är stark, du kommer att klara av det :)

    SvaraRadera
  2. Har varit i samma sits. Klarar jag det, klarar du det !<3 Var stark,kämpa och ge aldrig upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska verkligen försöka, vägrar att ge upp! vad skönt att du hittat en hälsosammare livsstil håll fast vid den! :)

      Radera
  3. Oj så bra skrivet! Igenkänningsfaktorn är hög. Precis såhär kände jag mig fram till ungefär ett år sedan, då jag tog beslutet att börja ett hälsosammare liv, precis som du nu gjort. Jag skulle så gärna vilja ge dig råd, men tyvärr så kan bara du lista ut vad som får dig motiverad till att leva hälsosamt. Själv intalade jag mig varje morgon att jag var värd det. Jag var värd att stå tio minuter extra på morgonen och göra en sallad att äta på lunchen. Du är också värd ett hälsosamt liv! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att du gillade inlägget, är rätt nöjd själv med det ;) vad roligt att läsa att du redan levt hälsosamt i 1 år. Det peppar mig :) ja det finns nog inga magiska råd som hjälper alla, tyvärr. Att våga unna sig själv ett hälsosamt liv är väl det viktigaste man kan göra för sig själv. Tack snälla för den fina kommentaren <3

      Radera
  4. Som sagt har jag slutat läsa bloggar nästan helt, men jag återgår helt klart till din. saknar den för mycket, och det är just sånt här jag måste få läsa om. Pepp i alla dess former! Jag kan inte säga att jag känner igen mig, då jag själv rasat i vikt och har på mig jeans i storlek jag inte haft sen LÅGstadiet. Och jag väntar lite på att dagen kommer när jag slutar amma och kan börja lägga på mig några kilon igen, men den tiden kommer. Jag skulle behöva lite mer kött på¨benen för att slippa vara så frusen t.ex och sen tycker jag ju det är mycket vackrare med lite mer former också men det är inte det viktigaste, jag har blivit helt OK med att jag är en smal typ och ingen bootylicious..När jag läste detta kunde jag ändå inte låta bli att få en tår i ögat, jag vill bara komma och ge en kram och jag vet att det inte är till någon tröst men jag har aldrig nånsin sett dej som tjock, även om ditt BMI säger det. Helt ärligt har jag tyckt du e en skinande vacker tös i kurvor. Så hoppas du vet att alla ser inte på ditt yttre som du själv ser det. Du e så grann så grann! MEN med de orden menade jag inte att försöka få bort dina hälsosamma tankar, utan jag sitter och hejar på dej. Hejar på att du ska äta hälsosamt och träna och nå dina mål till ett mer hälsosamt liv, för jag VET att din kropp förtjänar det. DU förtjänar det Malin! Massor med kramar och pepp härifrån <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack snälla fina du <3 din kommentar värmer verkligen i hjärtat, vet inte ens vad ja ska skriva. Jag tar emot kramen och hör dina hejar rop! du skriver så mycket fint nu att jag blir helt stum. Massa kramar tillbaka till dej Annika, hoppas vi ses snart igen <3

      Radera
  5. Vilket inlägg! Helt fantastiskt, och så bra att du delar med dig av lite "djupare" tankar! Bara du lyckas bekämpa begäret efter det vita sockret tror ja de kommer kännas MYKI lättare, de e ju ändå väldigt beroendeframkallande! Lycka till på vägen, men låt det ta tid! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, blir helt till mig av alla fina kommentarer. Ja sockret är nog en stor bov i dramat. Hoppas verkligen att jag ska bli av med det beroendet. Tack för peppen :)

      Radera
  6. jepp det är svårt att ändra stil men börja smått. ändra lite åt gången och inte allt på en gång som man ser i tvprogrammen för det orkar man inte och så slutar man efter några dagar. Att bli av med kilon tar tid och låt det ta tid. Dagens folk vill ha snabba resultat. vill du gå ner i vikt och behålla den så ska du ta det lungt. jätte bra att du sportsgymmar och får eget träningsprogram. på basis av texten så är det matsidan som är största problemet. börja där med att sätta mera in grönsaker, frukt, hälsosammare alternativ och minska stegvis med ohälsosam mat och godis. sötsuget är det värsta och svårast att bli av med men det klarar du.

    ps. jätte starkt och modigt att sätta en bild av dig. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det där med att låta det ta tid är så svårt, man skulle ju helst se att man följande dag vaknar upp med "drömkroppen". Ja det är ingen panik, ska försöka ha tålamod. Skall få hjälp med kosten också, eftersom det är mest där skon klämmer.. Ja bara man skulle bli av med suget så skulle man komma långt :)

      ps. egentligen är det väl inte modigare än att visa mig bland folk.. men jag förstår vad du menar :) tack <3

      Radera
  7. Rakt och fint inlägg. Jäg är en personal tränare själv och tänkte bara hjälpa dig lite på vägen. Var inte för hård mot dig själv. Om en människa försöker göra flera förändringar i ens liv på en gång är misslyckingprocenten mycket högre än om man tar en sak i taget. Det är fint att du redan börjat gå på gym och det är helt okej att du inte ännu tagit fast på att äta hälsosamt. En sak i taget. Nu när du vant dig vid att gå på gym så kan du till näst börja koncentrera dig på din kost. Det är med kombinationen av båda du kommer att få resultat. Att träna ensamt ger dig muskler, men det bränner tyvärr inte tillräckligt med fett för att göra en större skillnad om man samtidigt äter fel. Nu när du börjar checka vad du äter samtidigt så försök inte göra några andra förändringar till ditt liv samtidigt. Att sporta och äta bra är tillräckligt att tänka på på en gång. =) Tillsammans med dina två småttingar tror jag att du kommer att ha tillräckligt att göra. Kämpa på med förändringen och jag lovar att med rätt kost och lite ork så behöver du inte ens vara hungrig medan din vikt går ned! Därtill skulle jag ännu säga att ta mått på dig nu och ta dem på nytt om tre veckor efter att du börjat med den nya kosten. Fast vikten bara skulle ha sjunkit ett par kilo så kommer måtten att visa skillnaden i din kropp. Därifrån får du ork till att fortsätta din förändring. =)
    Kämpa på! Det kommer att gå fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en fin och peppande kommentar. Ja det där med att inte ändra på allt i livet på samma gång är verkligen ett bra tips. Lätt blir det ju så att man ska bli den där perfekta människan över en natt. Hälsosam, snäll, sexsugen, städa huset, inreda fint, fota massor osv.. det blir för mycket. Just nu lägger jag det mesta av krutet på hälsan och barnen. Måtten ska jag absolut ta också, tack att du påminde mig om det! och tack för peppen!

      Radera
  8. Det är bra att vara ärlig och skriva som du gör. Det är jättejobbigt att aldrig få vara riktigt nöjd med sig själv, även om du vet att du inte är din vikt. Det är bra att du tar hjälp utifrån ibland är det det som behövs för det är så jättesvårt med självdisciplin när det kommer till kroppen. Och rösten som säger att det inte gör något fast du äter lite mera godis, är väldigt svår att tysta ner, det vet jag. Men jag vill önska dig all lycka! Du verkar vara en stark tjej som vågar berätta så här naket om dig själv. När det känns som man har nått botten så då finns det bara en väg, uppåt. Du inspirerar mig faktiskt med ditt beslut! Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror ju att lite utomstående hjälp kan göra att man kämpar lite extra, man kommer igång i alla fall. För fast man VET är det ju så svårt i alla fall. Tack för lyckönskningen, det värmer! ja jag är väl rätt så stark och planerar att bli ännu STARKARE :) kul att jag kan inspirera andra också! :)

      Radera
  9. Jag kan känna igen mig i och blir berörd av din text. Kämpa på, för du kommer att klara det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack snälla! :) hoppas du också (om du inte ren har) hittar inspirationen att börja leva hälsosamt :)

      Radera
  10. Först vill jag ge dig en stor kram! Tänk att vikten ska ha så stor betydelse för välmående. Men det är onödigt att sägaa att den inte har det, för jag vet att den har det. Jag har själv varit i en liknande situation som du är i just nu och det var jätte tungt. Vet inte vad som fick mig att ställa om, men något gjorde att jag tog mig ur situationen. Det som för min del låg bakom var ett grymt stort sockerberoende och beroende är ett beroende... det går inte bara att bestämma sig och sedan genomföra förändring, det krävs en massa annan motivation också. Men det som absolut gjorde det hela möjligt för mig var att fokusera på det goda - att ersätta istället för att leva restriktivt och att köra nolltolerans (låter motstridigt jag vet) i en månad. Nolltolerans är nolltolerans med allt som triggar.... det finns en orsak till att LCHF varit så framgångsrikt (och det är just att det ger en metoden för att att leva gott men ändå med noll tolerans under den tid då det är som jobbigast). Jag skrev själv det här när jag hittat balansen med mig själv igen: http://sweetdreamsfromthenorth.blogspot.fi/2012/06/reflections-on-gravity.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. tackar så mycket för kramen :) alltid skoj med sådana! Jag tror själv också att sockret är en stor bov i det hela, ett gift nästan! jag tror också på att ersätta och inte förbjuda. Kloka tankar du hade i ditt inlägg. Tack för tipset :)

      Radera
  11. You go, girl! En dag i taget. Tillåt dig lite godis nu & då. Lägg inte ribban för högt, så grejar du det.Har själv som mål att gå ner de kg som blev kvar när jag lyckades göra mig av med ett tiotal år 2013. Nådde alltså inte målet men hade inte långt kvar. Ät regelbundet med 3-4 timmars mellanrum & träna för att må bra, så märker du snart hur siffrorna på vågen minskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för en fin kommentar, ja lite godis mellan varven måste man väl få. Med BETONING PÅ LITE ;) lycka till åt dig också, hoppas du också i sinom tid ska nå ditt mål, genom att hitta glädjen i motionen går allt så mycket bättre. Kram

      Radera
  12. alltså Malin, ja vet PRECIS hur du känner! hela mitt liv har ja vari mer eller mindre övervikti, ja tränar, ja äter bra i perioder, men sen e ja allti på nåt vis tillbaks i gamla mönster igen. och precis där står jag just NU. varje måndag börjar ja "mitt nya liv" å ska int äta nå gott förutom en dag i veckan. varje söndag e ja så arg så arg på mig själv, bara röda streck i min matdagbok, magen e svullen å sjuk, ja mår illa både psykiskt å fysiskt. men ändå gör ja bara samma misstag, vecka ut å vecka in! tränar ju, så på de sättet hålls vikten ändå rätt bra i shakt, men ser ju i spegeln när de börjar dyka upp nya valkar å gropar här å där... ja vill verkligen int se ut som ja gör nu, had ju komi mig så bra i form och mådd så bra med mig själv i höstas. men ja har ingen jävla SJÄLVDISCIPLIN. ingen alltså! ser ja en godis som ligger på golve äter ja typ upp den! fyfan alltså.

    förra veckan va ja dukti månda, tisda, onsda. åt inget extra. sen had ja baka apelsinrutor ti revyövningen på torsda, å efter de for de. mumsa i mig torsda, freda, lörda, sönda. igårkväll sto ja i badrummet å grät innan ja sku gå å lägg mig, mådd så himla dålit över hu ja ser ut, hu ja mår. som vanligt har ja börja "mitt nya liv" idag, måndag, men ja ska nog banne mig kämpa lite mer denhär gången! vi had både glass och godis på jobbet idag, som ja tacka nej till. ska nog fan se till så ja håller mig till EN DAG gott i veckan, och inte 4-5 som det varit senaste halvåret.. USCH.

    vi kämpar tisammans Malin <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja visst är det hemskt då man fastnar i att det "nya livet" börjar på måndag. Man HATAR sig själv för att man inte bara kan ta tag i det. Ändå är det omöjligt. O dessa perioder sen, FAN TA DEM! Då man lyckats bra och är hälsosam så är det ändå något som skall komma och förstöra, en förkylning, en resa, en fest. You name it.

      Strongt att tacka nej till både godis och glass, det går ju åt rätt håll!

      Ja vet du va Mimmi, nu ger vi gärnet tillsammans! <3 kram

      Radera
  13. wow! Det här skulle lika bra kunna vara jag som skrivit inlägget. Jag förstår dej helt till 110%. Jag förstår hur svårt det är och hur frustrerande det är när man aldrig lyckas. Det du beskriver i din text känns så välbekant. Att man inte är sig själv, utan det är någon annan som typ tvingar i dej det goda och ohälsosamma. Men att jag mycket MYCKET väl vet att det är jag själv och endast jag SJÄLV som köper goda saker och trycker i det i min mun, tuggar och sväljer. Det är helt sjukt och hemskt att sockret är så beroendeframkallande som det är. Det tar så lätt över en, och förstör ens välmående och kropp. Tårar och uppgivenhet är det enda som lämnar kvar hos en, och ett dåligt samvete. Du har fått fram allt det jag känt i din text, men som jag aldrig kunnat förklara eller förstått för mig själv.

    Men va fint och modigt att du bestämt dig att vinna och få tillbaka ett lyckligt och bra välmående. Det är alla människor värda. Ingen är värd att må dåligt över sig själv. Och det är tyvärr bara individen som kan ta det beslutet och ändra sig. Jag önskar dig all lycka till. Kämpa hårt och ge inte upp, utan tänk på dig själv och vad du unnar dig själv genom detta. Jag kommer från och med nu sätta din blogg på favoriter för att följa dig i din resa. Och jag lovar härmed mig själv också att kämpa och unna mig ett lyckligt och välmående liv. För det är jag, du och alla andra värda. Ingen ska behöva må dåligt över sin kropp. Du är modig, väldigt modig som vågar erkänna allt detta. Jag skulle ALDRIG våga göra det. jag säger bara wow!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en super fin kommentar! Tror att många kan känna igen sig i min situation, ingen vill väl medvetet vara ohälsosam heller? därför känns det taskigt att folk bara tycket att man ju kan banta om man vill gå ner i vikt. Men att banta löser inget! Det är i grunden man måste ändras och det tar tid!

      Vad kul att du vill fälja med på min resa! Tack för peppen och lyckönskningen. Och jag sänder iväg det samma till dig! Vi är, precis som du skriver, alla värda ett lyckligt och hälsosamt liv!

      tack ännu en gång <3

      Radera
  14. Vad kul att hitta någon som är i precis samma läge som en själv. Heja dig! Påbörjade min träningsregim med liknande mat- och träningsupplägg som du har för snart en månad sedan. Ska bli kul att följa din resa!

    SvaraRadera