lördag 14 februari 2015

några tips på vägen

Ni är några stycken som kontaktat mig, via bloggen, via mail och på FB och frågat om jag inte kan lägga ut lite tips angående både kosten och träningen här på bloggen. Och det kan jag ju såklart göra! Jag kommer dock inte att sätta ut hela schemat varken för kosten eller för träningen eftersom det är skräddarsytt just för mig. Men ja kan ju dela med mig av de tips som jag själv fått. Om vi börjar med maten då:


håll en regelbunden måltidsrytm:

Frukost
Mellanmål
Lunch
Mellanmål
Middag 
Kvällsmål

verkar det ofta? 

Ja det är det också, men tanken är ju att man skall hållas mätt längs med hela dagen. Är man mätt så är man i regel också mindre sugen på att äta något ohälsosamt. 

Tips på frulle:

Havregrynsgröt med bär och grynost. Grynosten gör att du får i dig mera protein, låter kanske skit läbbigt att blanda ner grynost i gröten, men prova. Det märks knappt alls, dessutom blir gröten lite saltare och mjukare. Prova innan du dissar det!

Tips på mellanmål:

en smoothie med yoghurt och bär

Lunch:

Kött, kolhydrater, sallad och/eller grönsaker. Till lunch lönar det sig att äta ordentligt med mat, lunchen skall vara större än middagen!

Tips på ett till mellis:

ett kokt ägg

Middag:

Någon proteinkälla och grönsaker. Till middagen lönar det sig att lämna bort kolhydraterna.

Tips på kvällsmat:

Chiapudding med bär.

Här var nu några tips. Det är ju rätt så fritt egentligen, huvudsaken är att man ser till att man får i sig proteiner under alla mål man äter. Ägg och grynost är t.ex. bra proteinkällor.

Ett annat tips Linda gav, som jag tyckte var bra, var att man skall vara stolt över vad som finns i ens korg i matbutiken. Där ska inte finnas något som man skäms över, ni vet då man i misstag slänger en tidning över högen med godis och choklad?!?nehe var det bara jag? okej då, vi går vidare..

Känner du att du skulle vilja ha mer hjälp angående just din egna kost så kan jag varmt rekommendera att våga fråga någon som kan. T.ex. på gymmet. Ni som är Pargas bor ska absolut ta kontakt med Linda och prata med henne. Det kostar ju nog en del, MEN jag menar det är ju en investering för livet!

För tillfället får jag "fuska" lite på helgen bara jag set till att jag ätit alla mål som jag skall äta. Är kroppen full av bra saker suger den inte heller åt sig av t.ex. lite godis. Lite godis betyder typ 100 g eller så. Om någon undrar.

Ett kostschema är ju alltid utvecklat för just den personen, vilket betyder att det kan bli rätt tokigt om man börjar följa samma som t.ex. ens kompis har. Vi har jämfört våra scheman jag och Lelle och dom är helt olika. Eftersom både våra mål och förutsättningar skiljer sig så är det ju inte heller så konstigt.

Det samma gäller träningen. 


För tillfället försöker jag nu då få in 2 styrkepass i veckan, 2 step pass och 1 timme zumba. Det kan låta som rätt så mycket men för tillfället känns det bra. Det är med styrketräningen som jag fått hjälp, eftersom de andra timmarna är ledda. Också här rekommenderar jag att man vågar fråga efter hjälp på gymmet. Dom som jobbar där är ju där av en orsak, och visar och hjälper säkert mer än gärna!

Det som är viktigt att tänka på är ju att man värmer upp innan man börjar lyfta skrot, ungefär en kvart är passligt, du ska bli svettig och flåsa! Då är du varm i kroppen. Löpmattan eller crostrainern är bra.

Sen är det bara att köra hårt, och försöka träna olika delar av kroppen, och VARIERA. Mitt träningsschema innehåller inte någon s.k. legday t.ex. Utan jag tränar både ben, rumpa, mage, bröst och armar, eller rygg och armar under ett pass. 

Vad ska jag tipsa om sen då? Jag gör nog inte något desto mer märkvärdigt, utfallssteg, kyykkyn, benlyft, olika övningar med hantlar för att träna olika muskler i armarna. Jag suger ju på att veta vad allt detta heter också tyvärr. 

Jag vet själv hur LOST man känner sig i salen på gymmet, och just därför säger jag ännu en gång att det bästa du kan göra är att fråga efter hjälp! Eller sen kan man ju läsa på maskinerna såklart, men jag hade jätte svårt att veta hur mycket vikter jag skulle lägga på t.ex. Och ALLT sådant fick jag ju nu hjälp med.

Nu har jag ju bara hunnit köra ena dagens program ännu, så jag kanske har mer tips på bra övningar efter någon vecka. Just nu har jag mest ont i alla muskler, så det är svår att säga vilken som skulle vara mer eller mindre effektiv. 


Det kan hända att detta inte gav speciellt mycket nu heller, har ni mera frågor får ni ju mer än gärna ställa dem! Ju konkretare frågor det är desto lättare är det att svara på dem.

Och kom ihåg att jag är ju inte något annat än en nybörjare, en tjockis som just tagit tag i kosten och träningen. Har noll koll på vad slutresultatet blir, jag har satt min tillit på Linda och på att jag själv skall orkar kämpa tillräckligt hårt!

Också i fortsättningen får ni gärna maila mig, kommentera är på bloggen eller sen på FB. Helt hur som haver, jag försöker svara så fort jag hinner, men som ni vet är det fullrulle på dagarna med kidsen. 

1 kommentar: