onsdag 18 februari 2015

" så mycket mer än bara muggar "

Preggon Elisabeth har tydligen blivit helt förvirrad i sina åsikter eftersom hon menar att hon inte kan förstå varför man samlar på muminmuggar. Jag måste ju fråga en motfråga med det samma, HUR kan man INTE vilja samla på dem? Nåja eftersom nu Carro skrev ett försvarsinlägg för de älskade muminmuggarna så tänkte jag haka på och fortsätta hylla dem lite till. 

Jag är nog rätt så Galen i det mesta som har med mumin att göra, älskar filmerna, böckerna, leksaker med mumin på, kläder i viss mån (fula kläder blir inte bättre för att de har mumin på sig), handdukar, tapeter, bestick, skålar, kannor, burkar, prydnader, pynt och framför allt det finaste MUMINMUGGARNA. 

Jag har samlat på mina muggar nu i ca 5 år, eller kanske lite mera. Nåja hur som haver, på de 5 åren har jag fått OCH köpt en hel del. Idag har jag X antal muggar, vågar fan inte räkna dem och inse att jag har ett litet problem..

De finaste är dessa:



Dessa 3 har jag ärvt från min fammo och faffa. Dom står i vitrinskåpet och får under inga omständigheter användas. Det är dödsstraff på att ha sönder dem.



Dessa 2 är nya i min samling, fick ÄNTLIGEN mamma att gå med på att byta dessa 2 gamla fina klenoder mot nya muggar. TACK MAMMA <3  näst efter barnen så tror jag faktiskt att jag skulle rädda dessa fina muggar, ni vet om huset mitt i allt började brinna. Kan inte komma på något som skulle kännas mer viktigt, det finns ju nog saker med mera värden än dessa, men det emotionella värdet är HÖGT!

Sen har jag en hel drös med mer vanliga muggar också. Har så många muggar att vi kunde duka med dem på Sagas dop, och då var det väl ca 40 kaffe/te gäster. SÅ fint att duka med alla dessa färgglada muggar. Jag blir glad bara jag tänker på dem!

Jag älskar färgerna, jag älskar att gästerna själva kan välja vilken mugg de vill ha. Skoj att prata om dem. Skoj att titta på dem. Okej jag märker mer och mer att mitt förhållande till mina älskade muggar inte är helt sunt. Men vissa älskar skor, vissa älskar väskor och jag ÄLSKAR mina muggar.

Sitter du och pantar på någon av de äldre muggarna som inte fanns med här? den olivgröna muggen med lilla my? eller den bruna muggen med sniff? eller någon annan av de som inte säljs längre? tillhör du kategorin "muminmuggarna är skit fula och jag vill inte att de skall ta upp mera plats i mina skåp"? om du vill sälja någon mugg till mig så hör av dej, JAG LOVAR att muggen kommer att komma till ett hem fyllt av kärlek. kommentera här under eller skicka ett mail mhvv.mail@gmail.com. -tack <3

För vissa verkar det vara ett problem att det är så pass vanlig att samla på dessa muggar i dagens läge, men jag måste säga att det inte stör mig alls. Jag har dem ju i mitt hem för att jag själv gillar dem!

4 kommentarer:

  1. Den gula muggen har jag också ( den med sniff och muminmamman(?) på ) har under alla år jag ägt den tyckt att den är skitful och därför nästan aldrig använt den. Vet inte av vem eller när jag fått den heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det lönar sig att sälja den då :) finns säkert någon annan samlare som gärna skulle ja den :)

      Radera
  2. Visst är dom fina. Själv känner jag mej lite som Gollum när jag smeker mina muggar och känner kanske lite för mycket för dem. De får helst inte användas. Om det är kalas kan jag välja ut några att duka med men det är nog sällsynt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Gollum, tja inte är det långt från sanningen i alla fall ;)

      Radera