tisdag 17 februari 2015

barnkalas

jag läste en artikel från iltasanomat (<--klick klick för att läsa hela, tyvärr på finska), som handlade om en liten tjej i förskoleåldern som var utanför. Hon hade t.ex. varit den enda tjejen i förskolan som INTE blev bjuden på kalas, detta hade hänt 5 gånger redan.. 

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FÖRÄLDRARNA TILL DE ANDRA BARNEN???

Nu har vi ju inte ordnat barnkalas ännu, eftersom Adam är så liten. MEN alltså man kan väl inte bjuda alla flickor/pojkar UTOM EN? Alltså jag blir så arg då jag tänker på den stackars lilla flickan som inte fick en inbjudan. Ledsen ända in i själen.

Jag minns själv en fest som ordnades då jag gick i 6 an. Det var en pojke som ordnade festen och ALLA från mitt tjejgäng var bjudna, eller inte ALLA för JAG var ju inte bjuden. Motiveringen var väl att den killen som jag just då var tillsammans med (haha lol tillsammans då man är 12..) var så stökig så han fick inte heller komma. Nåja nog för att jag ÄLSKADE min pojkvän på den tiden (ni minns kanske den äkta kärleken som bara en 12 åring kan känna), men inte hade jag ju något stöd av honom och inte gjorde det hela händelsen mindre taskig. Ännu idag kan jag bli ledsen då jag tänker på det, och då var den EN gång EN fest. 

Jag kan förstå att man inte kan bjuda "alla", men gränsen kan liksom inte gå så att ETT barn blir utanför. Så mycket ansvar måste man som förälder ta, skit samma sen fast barnet absolut inte vill bjuda Lisa. Bjuder man alla andra från gruppen/klassen så bjuds Lisa också. Annars behöver man inte ordna kalas. 

Jag tror som min kloka faster, att man förebygger utanförskap och mobbing om man bjuder alla pojkar/flickor från klassen på kalas. Då lär man känna sitt barn klasskompisar och klasskompisarna lär känna varandra, för ni vet MAN KAN fortfarande ordna kalas hemma. Man behöver inte hyra en simhall för att ordna kalas, inte heller ett nöjesfält eller Tobbe trollkarl. Barn brukar kunna leka också? eller har jag fel? Bättre att satsa lite mindre pengar på kalaset och istället ordna så att alla kan vara med? eller tänker jag helt knasigt nu?


och ja jag vet ju att det inte kommer att lösa alla världens problem i alla fall, men jag kan helt ärligt inte förstå de föräldrar som går med på detta. HUR kan man tycket att det är okej? 

Och ja såklart behöver man inte dela upp barn i pojkar och flickor, men jag tror (?!?) att det oftast är så som kalasen ser ut i dagis. Därav exemplet. Oberoende av kön kan man inte lämna EN utanför. Man måste väl inte bjuda alla ( om jag minns rätt gjorde nog de flesta det tills man var si sådär 10-12 år typ) men då måste flera andra också inte vara bjuda.

Have I made my point nu? Usch så det svider i hjärtat på mig ännu också. 

1 kommentar:

  1. Jaa, vad mycket jag håller med. Stackars, stackars barn . Huur ska man få uppfostrat sina barn så att de inte börjar mobba... OCH hur sku man överleva om de själva blir mobbade... / Matilda

    SvaraRadera