tisdag 10 februari 2015

nej tack!

en sak som man blir väldigt medveten om då man försöker att inte äta något ohälsosamt, är hur ofta man blir bjuden på något. En bulle här, ett kex där och kanske en pajbit där. Det är ju så otroligt trist att tacka nej, samtidigt som man, speciellt i början, bara måste göra det. Man kan ju liksom inte unna sig en bit kaka dag 2. För då slutar det snabbt med att man unnar sig än det ena och än det andra helga tiden. Så tänker jag idag i alla fall. Så även fast kakan som det bjöds på idag såg helt GUDOMLIGT god ut så tog jag inte. Drack min släta kaffekopp och kände mig duktig. Det är ju inte så svårt att inte ta, men man känner sig ju så otrevlig. Liksom att det inte skulle duga eller något, och så är det ju inte. Jobbigast blir det ju om någon bakat något enkom för en själv, DÅ blir det dragkamp mellan 2 olika samveten.

Nu handlar det ju inte om att jag aldrig mera skall kunna unna mig en bit kaka, men en helt vanlig tisdag behöver jag inte äta kaka. Inte just nu i alla fall. Måste komma ihåg att meddela alla som jag skall på kaffe till, haha helt som att jag nu så ofta ens är bjuden till någon på kaffe som inte nudå läser min blogg, att jag inte vill ha annat än kaffe med en skvätt mjölk till.

Har ni några tips på hur man sådär på ett fint sätt kan tacka nej. Eller är det rude att göra de? Är det bättre att äta en liten bit och bara se glad ut? Tell me!


5 kommentarer:

  1. Jag brukar ofta ha med mig något eget om vi far till ett ställe där jag vet att det bjuds på något. T.ex om du har bakat någon hälsosammare bulle.
    Annars brukar jag nog bara säga att "nej tack, jag klarar mig bra på te", "tack, men jag är så mätt", "tack, men jag äter inget socker" etc, etc :) Om man är konsekvent lär sig folk tillsist, och slutar tvinga i en :) hur bra som helst :)
    (om man är bland folk man inte känner kan man ju alltid skylla på okända allergier ;) )
    Lycka till!
    /Hon som inte ätit socker på vem vet när...

    SvaraRadera
    Svar
    1. smart det där med att ta med något eget, så gör vi till Saga också. Hon får äta naksun då någon mommo eller fammo t.ex. tycker att hon borde få ett kex. Det ska jag lägga bakom örat!

      Radera
  2. Meddela på förhand (om det går) att du inte kan äta något som bjuds just nu att det vikrigaste för dig är att träffas och inte vad som finns på bordet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är nog smartast att göra så :)

      Radera
  3. Meddela på förhand (om det går) att du inte kan äta något som bjuds just nu att det vikrigaste för dig är att träffas och inte vad som finns på bordet!

    SvaraRadera