söndag 1 februari 2015

låt oss snacka lite preventivmedel.

är det för privat att snacka preventivmedel? nåja att jag inte är oskuld är väl ändå rätt såklart eftersom jag nu sitter här med 2 kids. Tycker att det inte borde vara pinsamt att prata om preventivmedel i alla fall. Liksom kondomer kan man prata om, köpa och marknadsföra i det obändiga men jag saknar liksom infon om de andra allternativan.

 Nu är ju läget det att vi för tillfället inte planerar flera barn inom 3 år i alla fall. Måste få skolan klar och gärna också få lite erfarenhet från arbetslivet. Och nu skrattar jag åt att jag skrev 3 år, för det är nog snarare frågan om 5-6 år. Om 3 år är jag väl just nyutexaminerad. Nåja tillbaka till preventivmedels frågorna. 

Jag är på inga vis klar med att skaffa barn, tror jag just nu i alla fall. Men jag är helt klart redo för en paus. Nåja nu kommer ju då dilemmat. HUR ska man skydda sig? Är inte intresserad av p-piller. Har provar i omgångar men det passade inte min kropp. Jag som annars också är ett litet PMS monster blev ju sinnessjuk av p-piller. Sen har vi ju den gamla trotjänaren kondomen, men ja hur skall jag nu skriva det vackert. Den höjer ju inte stämningen direkt. Men sen är jag rätt så lost då det gäller de andra alternativen. Har ingen koll på p-stav, p-ring, spiraler osv. Nu förstår jag ju om det känns för privat att skriva om detta, men då kan ni ju utnyttja anonym möjligheten. 

Har du erfarenhet av något annat preventivmedel än p-piller eller kondom? 
Tipsa mig. Fördelar, nackdelar och andra delar. 

Tack på förhand!

ps ids inte tvinga hit någon bild, kom inte på något som inte bara blev töntigt!

28 kommentarer:

  1. Själv vill jag helt och hållet håll mig borta från hormoner eftersom att jag blir så förändrad av dom, både kroppsligt och psykiskt. Jag fick kopparspiral utskriven av min läkare men har ännu int vari å lagt in den eftersom..jaa..ja vet int. Man har ju den där jättelänge så om man då mitt i allt känner för att skaff barn så ska man ju iväg å kråta ut den å. Och eftersom jag antagligen kommer vilja ha barn igen inom 1-2 år så tänkt ja att de e lika bra att kör på kondom tills dess då. Men annars så sku ja nog antingen kör på nå p-dator eller kopparspiral! :) De talas ju jättebra om p-datorer men va jag vet så e de få gynekologer som håller med om det, + att man ju då ändå måst använd kondom på vissa dagar. Kopparspiral e ju bra och hormonfritt och man behöver int håll reda på enmassa piller..men då har ja hört att he e jättemånga som får rikligare blödningar och längre mensperioder av den å he låter int så lockande..Men prova kan man ju alltid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja jag känner lite lika, skulle helst hitta något utan hormoner. Funderar också på en kopparspirla, men just som du skriver så är jag lite rädd för mer blödningar och längre mens. Med 2 graviditet och amning i 3 år är man ju lite van med att inte ha mens ;)

      Radera
  2. Jag o flera av mina vännet är lite kära i p-ringen. Behöver bytas med jämna mellanrum tycker man den är alldeles för obekväm vid sex ( extremt ovanligt men det händer) så kan man ta ut den glr en stund o sen sätta in den igen utan att riskera att bli gravid.
    Rekomenderas varmt!

    /Erica

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för tipset, har också hört att folk varit nöjda med just p-ringen :)

      Radera
  3. P ringen är bäst. Alltså nuvaring. Har aldrig känts för varken mig eller min sambo, behöv bara bytas var tredje vecka. Rekommenderar starkt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för tipset, kanske jag ändå borde kolla på det då också. Är det bökig att liksom få in och ut den då?

      Radera
  4. Om du vill ha "lite" söndagsläsning kan du kika in på Karros blogg där det här med preventivmedel också var på tapeten för inte så länge sedan :) Här är det inlägget: http://kjld.blogspot.fi/2015/01/hormoner-eller-inte-hormoner.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, där fanns mycket bra info :)

      Radera
  5. Jag fick int äta p-piller på grund av migrän, så jag åt minipiller i ett halvt år istället eftersom de innehåller andra hormoner. Tja, va ska jag säga... De halvåre va en KATASTROF. Hade mens nästan hela tiden, mensvärken blev VÄRRE, jag kunde börja gråta för ingenting och kände mig som världens fulaste människa. Vet ju int hur vanligt de e att få så mycke biverkningar av minipiller men aldrig mer för min del i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. usch då låter minsann inte som ett bra allternativ för dig. Är inte så inne på piller heller, varken p-piller eller minipiller..

      Radera
  6. Jag hade hormonspiral under många år och gillade massor, slapp helt mens under alla dom där åren! 5 år kan man ha en sån spiral, det var superskönt att slippa fundera på både mens och om man kommit ihåg piller etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj så skönt att helt slippa mensen, det skulle jag inte tacka nej till :) och verkligen skönt att inte behöva komma ihåg piller :)

      Radera
  7. Svårt det här med preventivmedel. E bekant blev gravid trots nuvaring, men den risken finns ju förstås med alla preventivmedel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man ska väl leva i celibat för att vara på den säkra sidan ;)

      Radera
  8. p ring ta det! super bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det verkar som att många är nöjda med den :)

      Radera
  9. Jag är ju bara 20, men har redan använt lite olika preventivmedel. Kondom börjar man ju oftast med, sedan använde jag Yaz ett tag i högstadiet/gymnaiset vilket var nog en av orsakerna att jag var så deprimerad under den tiden. Aldrig mer! Bytte till Nuvaring och det gick helt bra, men eftersom jag inte tänker skaffa barn då ännu på minst 5 år och har ett stadigt förhållande, så började jag räkna lite och märkte att jag skulle spara en massa pengar på att skaffa hormonspiral istället. För en studerande så är preventivmedel en hög kostnad, så genom att köpa en hormonspiral för vad det nu var, 125€ eller så för 5 år, istället för Nuvaring typ 40€,50€ / 3 månad så sparar jag/vi massa pengar. Jag minns inte riktigt vad det kostade så kan varit lite annorlunda, men hormonspiralen är för mig det billigaste och bästa alternativet.

    Jag är jättenöjd med hormonspiralen Mirena! Har haft den i snart 1 år nu. Den har absolut minst hormonpåverkan av de som påverkar hormonerna och eftersom mensen oftast varit riklig så var kopparspiral inte ett alternativ för mig, eftersom man oftast börjar blöda mer med den. Nu är mensen mindre och framförallt kortare och jag har bara lite mensvärk dagen före, men inga konstiga humörsvängningar eller viktuppgång eller minskad sexlust eller allt vad det är. Och även om jag inte tänker ha den i hela 5 år, så har det ändå varit det förmånligaste alternativet. Så ifall man inte tänker skaffa barn på åtminstone 3 år, så är spiral nog ett bra val enligt mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för din långa kommentar, intressant att läsa hur andra har det. Och intressant det där med att spara pengar, hade jag inte ens tänkt på! Tack för tipset :)

      Radera
  10. Kan ju säga att jag fick kopparspiral till en början, fick i början extra mycket mens och mensvärk med den men efter några månader när kroppen hade vant sig så blev det normala/små mängder, så jag var väl väldigt nöjd med den tills jag hade haft den i tre år och testar mig för graviditet och ja visst, var preggo...! Omständigheter just då gjorde att jag tyvärr valde abort, och de sa vid ultraljudet att min kopparspiral hade puttats ner lite, men de visste inte om spiralen hade glidit neråt lite och att jag därför hade lyckats bli gravid eller om graviditeten och så hade gjort att spiralen puttats ner lite. Hursomhelst, detta var lite drygt ett år sedan och jag fick sen hormonspiral Mirena, första månaden med den hade jag små små blödningar, räckte med ett trosskydd så inte alls mycket, sen efter det har jag haft regelbunden "mens" och då i typ två dagar bara och absolut inte mycket. Sen nu för tre månader sen så försvann mensen helt, väldigt skönt att slippa lägga pengar på både tamponger och bindor etc! Märker ingen hormonpåverkan, var väldigt orolig för det innan, men de försäkrade mig att den bara verkar lokalt och ja, jag mår bra och är glad som vanligt. Har dock gått upp 5 kg nu på ett år, vet inte om det har med att jag nyss flyttat ihop med pojkvännen och det blivit många godis och myskvällar plus mindre träning eller hur det kommer sig, men det har stått stilla nu i några månader så har förmodligen inte med spiralen att göra, det är dock en bieffekt av spiralen att man kan bli mer hungrig sägs det, så spiralen i sig orsakar inte viktuppgång men om man äter massa onyttigt och inte tränar så blir det ju såklart som det blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det finns väl alltid en liten risk för graviditet även fast man skulle ha 10 preventivmedel, jobbig situation du hamnade i. Hormonspiralen låter också som ett bra allternativ faktiskt. Förutom det där med ökad hunger då, det känns som att jag inte behöver det ;)

      Oj dessa pojkvänskilon är minsann sega, smyger sig på och är svåra att bli av med ;)

      Radera
  11. Jag har alltid använt evra p-plåster (just 10år). Byter plåster 1 gång i veckan, i 3 veckor. Sen en vecka paus. Mensen har alltid kommit på exakta dagen, har tom haft turen att veta klockslaget :D alltid mellan 10-11 på förmiddagen haha. Kostar about 40€ för 3 månader. Har varit jätte nöjda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och aldrig, aldrig, aldrig haft mensvärk! -marika

      Radera
    2. okej plåster, det har jag inte ens hört om. Tack för tipset, skall kolla upp lite mer om det också :)

      Radera
  12. Om man tycker det är oetiskt att det sker befruktning innan det befruktade ägget sedan stöts ut är kopparspiral inte ett alternativ, den gör så att det befruktade ägget inte kan fästa sig men den hindrar oftast inte att befruktning sker. Innan jag visste det tyckte jag att kopparspiral skulle vara bäst för mig men efter att en gynekolog förklarat detta blev det hormonspiral.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nja jag känner nog att det inte är mer än en cellklump innan ägget fäst sig i livmodern och börjar utvecklas, Men där tänker man väl också olika kan jag tro. Skönt att du hittade ett allternativ som passar dig :)

      Radera
  13. Jag ha haft hormonspiralen Mirena i 2,5 år nu, och de är nog mitt bästa beslut! :) vi har två barn och har bestämt att de slutar vid de, p-piller passar inte mej och inget annat alternativ va heller särskilt lockande.. Först läste jag en massa på internet, de mesta ganska negativt så visste inte om jag vågade pröva, men gjorde de ändå. Fick recept utskrivet av rådgivningen (ca 3mån efter andra förlossningen) att den är för riklig och smärtsam mens så då kosta den ca 90€, annars väl ca 150€.Den sattes in av en privat gynekolog som kollade med ultraljud efteråt att den satt rätt, besöket ca 130€. Första 3 mån var inte trevliga, mensvärk och småblödningar mest hela tiden. Men efter de, ingen mens på ett år! Efter de har jag haft blödning kanske fem gånger, då bara några dagar. Så skönt att inte behöva fundera på nånting, vanlig gyn koll vartannat år, ny spiral efter ca 5 år när man är i fertil ålder. Så vill man inte bli gravid på några år, rekommenderar jag nog hormonspiral.Känns inte, och man tänker inte ens på att man har den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. låter rätt så bra det där med hormonspsiralen också :) nu blev det mitt i allt svårt att välja mellan olika bra allternativ! Dessutom verkar det ju vara en bra bonus med mindre mens, inte mig emot! Ja och sen att inte behöva komma ihåg något extra, liksom vilken mamma hinner fundera på piller? :)

      Radera
  14. Det finns nu moderna och helt biverkningsfria silikonpessar du kan köpa utan att behöva prova ut, från nätet i hela Norden. Cervixpessaret FemCap och vaginalpessaret Caya. Det är samma hormoner i p-ring och p-plåster som i p-piller och stor risk att du mår dåligt av dem också.

    Läs kopparspiral.blogspot.com om risken med kopparspiraler.

    Pessar är superbekvämt då du kan ha spontant sex, eftersom de kan vara insatta kontinuerligt. Jag är mycket kunnig om hormonfria preventivmetoder och har tillsammans med en barnmorskakollega Irene Ivarsson skrivit boken Grönt är skönt-miljösmart födelsekontroll. Du kan läsa mer i den boken och googla på det jag nämnde. Lycka till med ditt val av metod.

    Vänligen
    Birgit Linderoth
    Leg barnmorska / Gröna Barnmorskan

    SvaraRadera