fredag 27 februari 2015

alltid ett snedsteg ifrån misslyckandet

båda barnen är mer eller mindre sjuka, sjuka barn = gnälliga barn. Inget konstigt med det. Hade tänkt åka till butiken idag på morgonen, en bra sysselsättning för oss en dag som vi inte har planer. Man kan ju fördriva en god stund i en vanlig matbutik, speciellt om 2,5 åringen får gå själv. Nåja dessa planer skippade vi med det samma då det visade sig att Saga har feber. Vi behövde inte något akut så vi klarade oss. Till lunch serverades en portion soppa till Adam, men JAG då? vad skulle jag hitta på. "fan jag orkar inte laga mat idag, jag vill inte, varför har vi inte bara en ugn och en fryspizza? nej jag vill inte, orkar inte, det är så svårt med bara en arm (Saga är fastklistrad på den andra under sina vakna timmar idag)" ja jag kan ju medge att det just då kändes så meningslöst med allt vad hälsosam mat heter. "var är mina godisar?" har vi INGET bröd?.. ni märker själv att tankarna hastigt höll på att spinna iväg. När jag stod där och stirrade in i kylskåpet vaknade jag till, SKÄRP DIG KVINNA! Man tager vad man haver, jag måste hitta någon grönsak och sedan protein. Inte mer och inte mindre. Det blev stekt halloumi, morot, blomkål, lite nötter, olivolja, salt och peppar. Tomat och gurka på sidan om. Se där, så var kvinnan mätt i magen och nöjd över att hon inte gav efter direkt det kändes trist. KÄNNS SKÖNT, känns som att jag kommit en bit på rätt väg.



Planeringen är verkligen A&O då det kommer till kosten. Sen man till att ALLTID ha bra saker i kylskåpet hamnar man sällan i kris. Grönsaker och proteiner! Och samtidigt som man ser till att det finns bra saker hemma så skall man se till att det INTE finns något ohälsosamt. Du behöver inte ha kex i skåpet, eller glass i frysen. För då du är hungrig och stressad är det så mycket lättare att kasta in några kex än att skala en morot. Planering planering! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar