tisdag 4 augusti 2015

om att komma tillbaka

Igår skrev jag ju om själva fusket under resan, om tankarna kring det och så nämnde jag också att det inte var så lätt att komma tillbaka till de gamla "rullorna" som jag hade trott. 
HÄR kommer du till det inlägget.

På onsdag morgon såg jag verkligen framemot att få äta min saknade gröt, med peanutbutter och blåbär. Visst hade det varit riktigt gott att äta lite andra saker också, vissa dagar blev det  bröd till frukost och andra typ yoghurt. Men som sagt, jag såg verkligen framemot gröten. Oj jisses vilken besvikelse då gröten inte alls smakade så gott som jag hade tänkt, inte ens mitt älskade peanutbutter smakade som det brukade. Jag är helt övertygad om att det hade att göra med att kroppen de senaste dagarna fått mera socker och kolhydrater än vanligt. Sockret gör faktiskt så att sådant utan socker inte smakar lika gott, lite som en drog i kroppen. Sockret försöker heltiden få kroppen att äta mera socker. Jag sneglade redan på brödpaketet som stod på köksbänken, "skulle jag kanske ändå ta en macka istället?". Men nej jag slevade i mig gröten ändå, blev mätt och avslutade frullen med kaffe. 



Kom och tänka på detta fenomen, och insåg att detta säkerligen varit en orsak till att jag gett upp tidigare gånger. Jag har inte förstått hur lätt suget kommer tillbaka. Om jag unnat mig något så har jag inte varit tillräckligt observant med suget efteråt. Istället har jag unnat mig något till och något till. Och detta har i sin tur bara gjort att suget ökar ännu mera , så fungerar min kropp i alla fall. Mycket vill ha mera. Dessutom har jag tidigare gånger verkligen bantat, och DÅ reagerar kroppen ännu kraftigare på t.ex. socker. 

Har gått med sötsug så gott som hela tiden sen vi kom hem från Sverige. Men verkligen sett till att jag inte unnat mig något extra, ville verkligen bli av med suget för det är ju så mycket lättare att leva hälsosamt om man inte dreglar varje gång man går förbi godis/glass/kex hyllan i butiken. På lördagen kände jag äntligen att det började släppa. Men tänk 4 dagar med ett super stort sötsug, huhhu inte så lätt kan jag meddela. Men nu känns det skönt, nu känns det som att jag blivit av med det värsta suget. Nu smakar gröten bra igen, nu ÄLSKAR jag mitt peanutbutter igen och slukar bär och frukt med god aptit. 

Det kan ju vara bra att veta, speciellt för er andra som också försöker leva hälsosamt, att man faktiskt blir extra sugen flera dagar efter att man "fuskat" lite mera. Det är ju inte någon fara om man är medveten, det är inte heller lika jobbigt att vara sugen om man vet varför. Lite som att man skulle kunna äta dygnet runt just innan mensen kommer. Eller är det bara jag?

2 kommentarer:

  1. Hej, det är så fint att du delar med dig av dina känslor, precis sådär är det för mig också, så skönt på nåt vis att höra att man inte är ensam om detta :) Jag har kommit fram till att mycket sitter i huvudet "tankens kraft". Varje kväll innan jag somnar försöker jag tänka på hur bra jag mår av att äta hälsosamt och fantisera om hur vacker jag kommer att känna mig i min favoritklänning bara jag orkar kämpa för att få bort mina extra-kg. Du är verkligen så duktig och inspirerande, kämpa på :) //Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Oj vad glad jag blir över kommentarer som denna :) det gör bloggandet så mycket roligare! Och JA precis som du skriver så är det ju mellan öronen det största "hindret" ligger. Just av den orsaken tror jag inte heller att snabba dieter är lösningen, visst kanske man går ner i vikt men hur länge orkar man dieta liksom? Nej en hållbar livstil är bäst, och det är jätte viktigt att känna efter hur BRA man mår då man äter nyttigt, det om något inspirerar! Vi kämpar vidare tillsammans! Ha det fint. Kram

      Radera