måndag 24 augusti 2015

helgens utmaning och några tips


Visst är det ju skoj att vara på resa, men samtidigt är det lite jobbigt. Hur man än försöker så äter i alla falls inte jag lika regelbundet då jag inte är hemma. Jag glömmer bort att äta mina mellis t.ex. och det märks nog. Jag tycker ju inte egentligen att jag är så rutinfast till vardags, men tydligen är jag nog det just med maten. Denna helg har vi ju varit hos min faster, och det är ett av de få ställen där det är rätt så LÄTT att vara hälsosam faktiskt. Där finns det mesta av de sakerna som vi har hemma också, naturell yoghurt, bär, nötter, peanutbutter osv. Denna gång hade dom till och med köpt kvarg till mig <3 *tacksam* ÄNDÅ är det rätt så svårt att inte vackla till lite. Jag känner mig ju lite tråkig då jag inte tar en glass med de andra eller då jag inte tar ett glas vin till maten.

Tänkte nu berätta HUR JAG gör (och tänker) för att det skall gå så smidigt som möjligt.

1. Jag är ärlig med min situation, berättar för alla att jag försöker gå ner i vikt och att jag försöker äta hälsosamt. De flesta människorna har ju bra förståelse för det, vissa blir lite till sig och tycker att dom "borde" ha något att bjuda på till mig också (vilket jag inte alls tycker, om jag väljer att inte äta bullarna som bjuds på så kan jag bra bara dricka kaffe!) men oftast är det ju inte något problem. 

2. Jag äter det jag vill äta och lämnar bort det andra. På fredagen t.ex. åt vi den obligatoriska kebaben från korvgörans och då åt jag bara salladen och köttet, inga konstigheter där. Försöker att inte göra så stor grej av det heller, liksom inte redogör ju någon annan heller vad hen äter eller inte äter. Det är faktiskt rätt så sällan som någon ens märker vad jag äter eller inte äter, förr trodde jag att ALLA hade koll på det. Men nu har jag insett att det bara varit själv själv som varit för fokuserad på vad jag själv och alla andra ätit. 

3. På kvällarna då vi satt och mös i uterummet hos min faster, bjöds det på mörk choklad och nötter = bäst! Sådant kan jag BRA unna mig att äta då vi är på resa. Att unna sig saker behöver ju inte betyda GODIS eller GLASS. Man kan ju också ha med sig lite nötter eller lite mörk choklad om man skall hem till någon. Folk brukar tycka att det är trevligare om alla "kan" äta något. Man kan ju ta med sig en morot också, eller en kvarg eller det man nu vill äta.


bild på uterummet, SÅ fint! #avis

- Då vi gick på glass så smakade jag av Antons och Adams glassar, ville smaka men ville inte äta en hel glass. Här igen, gör jag inte någon grej av det. Sitter ju absolut inte och dreglar över de andras glassar och gnäller över hur gott det skulle vara, en sådan typ orkar inte någon se på. JAG väljer ju SJÄLV att inte äta glass, så det är inte alls synd om mej!







- Och så ibland så unnar jag mig att "fuska" lite. Helgens fusk blev några vårrullar på torget i Jeppis. Eftersom jag inte fuskat med något annat under helgen kunde jag njuta av mina vårrullar och inte alls ha dåligt att vara över det senare. Det var faktiskt jätte gott. Många tycker säkert att jag istället borde ha unnat mig något annat, men nu valde JAG detta.




- På gårdagens kalas var det inte ens svårt att välja det hälsosamma. Det bjöds på sallad, grönsaker, chark, ostar osv. Efter att vi ätit allt detta var jag så mätt att det inte ens var svårt att inte äta glass. Min "regel" är ju också att jag får unna mig om jag är sugen, men jag tänker inte äta en kakbit "bara för att" det är kalas. Vet att många kan bli lite provocerade av detta, men jag väljer att göra så som det känns bäst för mig själv.




Jag vet ju själv hur lätt det kan gå överstyr om jag börjar unna mig för mycket, därför är jag rätt så försiktig med att "släppa kontrollen" ännu. Det gäller ju att hitta balasen i livet, och eftersom mitt tankesätt varit så åt skogen så tar det tid innan jag hittar balansen.

Och speciellt då man är på resa, så är det svårt att kunna ha koll hela tiden. Jag ser det som bra tillfällen på att öva på att släppa kontrollen lite, utan att go bananas och tappa kontrollen helt. Dagen är inte förstörd fast jag ätit bröd till frulle t.ex. jag kan fortsätta äta hälsosamt resten av dagen i alla fall. Men det ÄR knepigt, vissa gånger mer och vissa gånger mindre. Bara att kämpa vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar