torsdag 23 oktober 2014

svar på kommentar

Så var det redan torsdag igen, otroligt! I morgon är det redan fredag igen, och det är inte vilken vanlig fredag som helst, nej i morgon packar jag kidsen i bilen och åker iväg till vanda flygfält för att hämta hem syrran. Hon kommer hem över helgen och hälsa på, sådär anors bor hon just nu i London. Ska bli kul! (ja allt utom att åka i bilen då, men vi ska hoppas att de går bra och att kidsen vill samarbeta.)

Men nu till något helt annat, då jag loggade in hit på bloggen idag såg jag att jag hade fått en kommentar som jag nu tänkte svara på. Kommentaren är till inlägget "Varför jag inte behöver dagis?" som jag skrev i augusti, HÄR kommer ni till inlägget.


Nåja nu ska jag då försöka förklara mig. För det första så har jag absolut inget emot varken dagis eller någon annan form av dagvård (dagmamma, gruppfamiljevård, hemma med mommo osv). Själva meningen med inlägget var ju att jag ansåg att Adam nyss fyllda 2 år på inga vis behöver gå på dagis just nu, eftersom jag är hemma. PUNKT!

Jag var väldigt nöjd över Adams dagis tid, han trivdes riktigt bra och allt fungerade fint med personalen så har verkligen inga negativa saker att säga om dagis what so ever. Så igen en gång, jag "HATAR" minsann inte dagis.

Sen då jag återvänder till mina studier har jag inga som helst problem med att lägga båda Adam och Saga på dagis, känner mig 100% nöjd med att det skall bli så. Och ren det borde ju intyga att jag till och med gillar dagis.

Med detta sagt håller jag fortfarande fast vid att barn under 3 år inte behöver gå på dagis om inte föräldrarna jobbar. Parkverksamhet, dagklubb, familjecaffér mm. Räcker gott och väl till. Men vid det här laget vet ni ju säkert alla det redan.

Och precis som det står i kommentaren är det ju meningen att jag skall börja jobba som barnträdgårdslärare sen i framtiden då jag är klart med min utbildning. Och ni behöver inte vara oroliga för att mina åsikter skall påverka mitt arbete. Det är skillnad på att vara professionell och vad jag tycker och tänker då det gäller min egen familj och min egna vardag.

Kommentera gärna! Kul med kommentarer, det gör liksom bloggen mer levande!

8 kommentarer:

  1. Alltså lite nyfiken apropå diskussioner som varit väldigt heta i Sverige på senaste tiden... Är det fortfarande socialt acceptabelt att kalla det för "dagis" i Finland? ;)

    SvaraRadera
  2. Ja det skulle jag nog påstå. Barnet är i dagvård på ett daghem eller dagis. Sista åter innan skolan då barnet är ca 6 år gammalt börjar de förskolan. Det är lite olika benämningar i Sverige och Finland 😊

    SvaraRadera
  3. ja håller helt med dej Malin på denhär punkten, barn UNDER TRE ÅR har inget egentligt behov av att vara på dagis. om föräldrarna e hemma och man har möjlighet tycker ja nog man ska ha hem barnet också. sen vid typ 2,5-3 års ålder böri ju barnet behöv mer stimulans o kanske intresserar sig för lekkompisar, di ska helt enkelt "underhållas" på ett annat vis. då tycker ja de e bra att sätt på dagis! om mamman då e hemma med ett syskon kan man ju tex ha halvdag eller bara 2-3 dagar i veckan, så får ju barnet lite extra stimulans på dagis.

    sen en annan sak ja håller starkt på e att barn som e under 2 år ska vara vi dagmamma, int på dagis. vet ju att de e omöjligt på vissa ställen, men bara sådär om man sir ti barnets bästa så passar e ju nog bättre med en riktigt liten grupp i hemmiljö, än en 1-åring som ska dela sin tid o uppmärksamhet me 11 andra barn på ett dagis där tanterna int har tid med alla barnen pga antalet. sen e de ju en skild sak om de finns avdelningar för riktigt små barn, alltså där ALLA barn e 1 år (eller 2), där di int e så många.

    men såhär tycker nu jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag tror också att vi skulle ha tänkt annorlunda om Adam hade varit äldre, då tror jag att dagklubben eller halvdag skulle ha blivit vårt val..

      Gällande dagmamma eller dagis så har jag lite svårt att bestämma vad jag tycker. Antal barn/vuxen är ju det samma hos en dagmamma som på dagis, men på dagis är det ju flera vuxna och en dagmamma är ensam. För mig låter då ändå dagis alternativet bättre, liksom flera vuxna flera famnar. Men ja som sagt förstår ju nog tjusningen med en dagmamma också.

      Adam var ju bara 1 år och 2 månader då han började på dagis och det gick jätte bra. Det var han och två andra som var under 2 år resten var äldre, vissa till och med 3. Tror det har mycket att göra med hur personalen jobbar också :)

      Tack för din åsikt :)

      Radera
  4. Jag har samma tankar som dig. Min son är lika gammal som din pch vi väntar nu på att lillasyskonet ska komma ut till världen. Jag har varit hemma med sonen hela tiden tack vare att jag hade så lite studier kvar förra året och vi kunde ordna det praktiskt. Först denna höst har jag börjat märka ett litet behov av andra barn som lekkompisar. Men det ordnar vi med föräldracafe och lite lekdejter. Utöver det är mammas och/eller pappas uppmärksamhet fullt tillräcklig. Jag har jobbat på dagis och utbildat mig i barnpedagogik och kanske är det därför jag själv anser att mina barn inte behöver dagis. Däremot kan jag förstå och respektera andra familjers val. Alla barn och familjer är olika och varje förälder måste gå på sin magkänsla.
    Men jag tycker ju att du Malin skrev ett bra inlägg och att man inte kunde tolka det som att du trackar ner på eller "hatar" dagis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till lillasyskonet, så kul med syskon. Jo jag tycker också att det är nu först som Adam visar tecken på att uppskatta kompisar. Men han får nog tillräckligt av det genom andra aktiviteter. Tror också att den egna utbildningen spelar in, jag menar jag har ju (snart) samma behörighet som personalen på dagis, då måste ju jag räcka till :)

      Bra att du tycker det, försökte nog att inte trampa någon på tårna, alla familjer gör ju det som passar bäst för dem. Dagis är bra då man behöver det! :)

      Radera
  5. Varför har ni valt att ha Adam i dagis istället för t.ex. hos dagmamma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns rätt så många orsaker till det, kan ta och skriva om det också.

      Radera