onsdag 29 oktober 2014

Här kommer svaren på alla frågor


Först och främst, TACK för alla frågor. Så skoj att ni frågade något! Jag har nu försökt ge så bra svar som möjligt på alla era frågor. Så enjoy!


Ååh älskar när folk har frågestunder på bloggen :) 
ska ge några enkla frågor..
1. Favoritmat?
2. Favorit intresse?
3. Vad arbetar du som?
4. Vad ville du bli när du var liten?
5. Din allra högsta önskan?
6. Vilka bloggar läser du?
7. Gillar du att blogga?
8. Vilken kamera fotar du bilder med?
9. Favorit kläd affär?
10. Gillar du att shoppa? :)

1. Tacos, olika sorters sallader och grillmat på sommaren
2. Bloggen och att gå till gymmet. Som yngre spelade jag handboll, men det är nog redan 5 år sedan jag slutade med det. Jag har också varit med i revy och ungdomsshower, men också det börjar vara väldigt länge sen nu.
3. Arbetar inte ännu, studerar till socionom YH. Har tidigare jobbar i butik.
4. Jag ville bli dagistant, vilket jag nu också håller på att bli. Drömde faktiskt aldrig om att bli delfin skötare eller något annat lite mer exotiskt..
5. Jag önskar att alla i min familj skall få vara friska, allt annat känns inte på långt när lika viktigt. 
6. tänkte att jag listar bloggarna i ett skilt inlägg
7. Ja jag gillar att blogga! Speciellt nu då det känns som att folk läser det jag skriver och anors också så blomstrar finlandssvenska bloggvärlden just nu.
8. En canon D600
9. För mig själv är det nog ingen speciell, favorit klädmärket är nog odd molly (men jag har nog inte ekonomi för det). Jag gillar dom vanliga butikerna, H&M, Gina Tricot, Cubus osv. Men skulle gärna satsa mer på kläderna som sagt. Till barnen älskar jag bland annat polarn och pyret och sen kappahls new bie. 
10. Jag älskar att shoppa, kläder, inredning ja till och med mat ibland :) tror jag har ett litet beroende.

Vad var det som fick dig att börja blogga och vad är dina största drömmar med bloggen?

Oj jag började med min första blogg någon gång i gymnasiet, lite sådär halvhjärtat *hejsan idag har jag...* Bytte blogg rätt ofta så det blev inte riktigt till något. Seriöst började jag blogga då jag fick veta att jag var gravid med Adam i oktober 2011. Jag ville främst dokumentera graviditeten och mina tankar kring det, och dela med mig till släkt och vänner som jag inte träffar alla dagar. Mina största drömmar då det kommer till bloggen är att jag skall hitta min egna stil, att jag skall ha ett gäng trogna läsare som kommenterar och att jag skall få möjlighet att ha samarbete med olika företag som t.ex. säljer barnkläder eller inredning. Delvis känns det som att jag börjar nå mina mål nu, men mycket vill ha mer..

- Vad är svårast med att vara mamma?
- Jämför du dig med andra mammor eller hur gör du för att undvika det?
- Vad tycker du om att vara gravid? :D

Svårast med att vara mamma är nog att våga lite på sig själv. Att våga tro på att JAG vet vad som är bäst för just mina barn. Att inte ta åt mig av andra människors kommentarer och åsikter. Det är svårt. Sen är det också svårt att ofta känna sig otillräcklig, att inte hinna med både barn, hem och sambo (sig själv har man väl skippar för länge sen)

Jag ljuger nog om jag säger att jag inte jämför mig med andra, ibland för att känna mig bättre och ibland för att känna mig sämre. Försöker att inte ta stress för att jag inte är lika som någon annan men om jag har en dålig dag kan jag känna mig som världens sämsta mamma för att jag inte varit i skogen med barnen om jag ser att någon annan varit det. Men i det stora hela känner jag mig rätt säker i min mamma roll och ofta tycker jag att jag är en super mamma till mina barn. Försöker hålla kvar de tankarna i huvudet, då är det inte så farligt att jämföra lite ibland. Man kan ju få nya idéer genom jämförlig också så det behöver inte bara vara dåligt.

Graviditeten ja, vet inte riktigt. Mysigt på sitt sätt men inget som jag saknar.  Första gången var allt så nytt och spännande så då var det kanske roligare (njut alltså alla som är preggosar första gången). Nu andra gången hann jag inte riktigt med, hade fullt upp med Adam. Fick lite dåligt samvete över det också liksom mot bebisen i magen men ja vad kan man? Kan ju inte säga till Adam att mamma måste mysa lite med magen nu, lek med dig själv. Men jag har fått må rätt okej under mina graviditeter så ja jag tycker om att vara gravid men saknar det inte då jag inte är det. Typ så :)

Hurudan är Anton som pappa? 
Ja, var ska jag börja? Anton är seriöst den finaste människan som jag känner. Han är genom snäll och väldigt omtänksam. Som pappan är han väldigt lekfull, han har massa energi till att busa omkring med barnen. Anton leker också gärna med speciellt då Adam. Som mamma kan jag biland tycka att buset set lite väl livligt och fart fyllt ut, men hittills har ingen stött sig nämnvärt.
Även om Anton gärna leker med kidsen så sätter han också gränser och regler för dem. Han är rättvis men snäll. Trotts att Anton jobbar väldigt mycket ser han till att han umgås med barnen i alla fall en stund alla dagar. Jag tror att Anton är mer närvarande i våra barns liv än många andra pappor (som då jobbar mindre) är i deras barns liv. Nu då Adam har blivit lite större tar också Anton gärna honom med på olika jobb. Så klart är ju jobbet anpassar efter Adam. Adam är t.ex. inte med då Anton fäller träd. Jag kommer alltså inte på något negativt med Anton som pappa. JA! han har lärt Adam att säga SAKELI, och han har lite svårt att hålla minen då man försöker vara sträng med Adam. Men något annat kommer jag inte på. 
Han är helt enkelt världen bästa pappa!


Kul med frågestund! 
1. Hur gammal var du när ni flytta från Jeppis? Varför flytta ni?
2. Hur många barn tror du ni kommer få? 
3. Var Adam planerad?
4. Vad vill du uppnå med din träning? 

5. Favoritserier? Om du hinner se på nå ;)

1. Jag var 9 år då vi flyttade, sommaren 2000. Vi flyttade för att min mamma kommer härifrån Pargas, och eftersom mina föräldrar var skilda ville mamma hellre bo nära sin egna familj. Inte helt lätt att flytta just i den åldern men det blev ju bra i alla fall. Dock har jag en liten del av mig själv som alltid kommer att sakna Jeppis..
2. Oj hjälp vad svårt, jag skulle nog gissa på 3 eller 4. Lite beroende på hur det går med mina studier och om jag får jobb. Just nu är jag väldigt nöjd med våra 2, men jag menar jag har ju 10 år på mig ännu. En till bebis tror jag nog att vi kommer att få i alla fall.
3. Adam var inte helt planerad nej, men vi försökte inte förhindra det heller. Hade dock inte någon tanke på att jag kunde vara gravid före jag vaknade en morgon och bara tänkte att NU måste jag ta ett test. Var då redan i v.7. Så nej inte helt planerad men väldigt välkommen.
4. Nu till en början vill jag gå ner i vikt, men också stärka min kropp och mitt självförtroende. Jag vill vara en bra förebild för mina barn och leva hälsosamt.
5. Alltså sen vi flyttade har vi inte haft tid för något nytt, vi ser ofta på serier i sängen innan vi somnar men då ser vi bara på sådant som vi sett förut eftersom man ändå alltid somnar. Men de två bästa serierna är nog FRIENDS och HOW I MET YOUR MOTHER.


Tänker fråga en julrelaterad fråga! Hur tänker du och Anton kring barnens julklappar, hur många får dom, tänker du göra någon julklapp själv eller köper ni? Vad berättar ni för Adam om tomten osv?

Oj det är så svårt med julklappar till kidsen, man skulle så gärna ge dem så mycket men faktum är att de får en massa från alla andra också. Vi har lite tänkt som så att vi satsar på något lite större och så får det vara bra så. Nå jo hittills har det inte hållit speciellt bra eftersom man ändå hittar en massa fint till dem sen. MEN vi försöker att inte överdriva. Så något direkt antal kan jag inte säga, hittills har vi köpt en lite större sats till Adams tågbana. Sen blir det säkert någon bok och något sådant. Tror nog inte att det blir några hemgjorda julklappar i år, helt enkelt på grund av tidsbrist och brist på kreativitet. Adam vet nog inget om tomten ännu, känner av stämningen lite sen då det börjar finnas tomtar i alla hörn. Men vi kommer alltid att berätta av vem presenterna kommer, liksom det här är från mamma och pappa, det här är från Mommo osv. Jag tror att barn kan tro på tomten även fast han inte kommer utklädd på själva julafton. 



Sen skall jag ännu laga ihop en lista på vilka bloggar som jag läser. Får se om jag hinner bli klar med det i kväll ännu eller om det kommer någon annan dag. 
Verkligen skoj med alla frågor, om det är något ni undrar över så är det fritt fram att fråga även om det inte är frågestund. Så skoj!



2 kommentarer:

  1. Roligt med frågestund! Missade själv att fråga, men du fick ju många fina frågor :)

    SvaraRadera
  2. Ja verkligen :) fritt fram att fråga när som helst :=)

    SvaraRadera