fredag 31 oktober 2014

Dagens tips och trix


Nu då riktig mat blivit aktuell för Saga tänkte jag dela med mig av några tips och trix som underlättar matningen längre fram. Det är min mamma (som jobbat på dagis i 20 år snart som tipsat mig). 

En sak som jag tycker ät väldigt onödig är speciella babyskedar, varför behövd dom? Vi har alltid matat Adam med vanliga t-skedar. Det underlättar otroligt mycket att inte behöva ta med en sked överallt, man kan låna en t-sked hos vem som helst eller på vilket cafee som helst. Så tips nr. 

1. Mata barnet med helt vanlig t-sked.

En annan sak som är så otrolig onödig är haklappar i tyg, jag vet inte med andra barn med för Adam gjorde dessa INGEN nytta. Dom hårda t.ex. de från Babybjörn samlar bättre upp all mat och allt klått. Många barn som inte vant sig vid dessa från början kan sedan totalvägra dessa senare, och TRUST ME senast då barnet börjar äta själv är dessa mycket bättre en de i tyg. Dessutom är dessa lätta att rengöra efter maten, bara att diska ur dem ett varv och så är de rena och fräscha igen. Så tips nr.

2. Skaffa en ordentlig haklapp

En sista sak som jag tänker på som tips och trix är att helt enkelt skippa pipmuggen. Lär barnet dricka direkt från ett glas, då behöver man inte heller släpa på en pipmugg. Glas finns ju också hos alla på och alla ställen. Så tips nr.

3. Skippa pipmuggen


Sen tycker jag att mastunen skall vara rolig, det är okej att busa lite och klåtta. Adam började äta själv redan vid 8 månader just för att han fick vara med och hjälpa innan det. Klåttigt som synden men hur skall de annars lära sig? Det bästa är att utrusta sig med mycket papper och en bra trasa så att det är lätt att städa upp efter maten. Stressa inte och visa till barnet att det är roligt att äta.



Saga på den första bliden, Adam på dom två andra. Klått, klått och åter klått. 



2 kommentarer:

  1. Härlig blogg du har Malin, och så aktiv du är! :) Läser den ofta även om jag är dålig på att kommentera.
    Vi har ju diskuterat tidigare också om skedar, muggar osv. Å vi har ju som sagt använt babyskedar från början, för jag tycker att vanliga teskedar är så hårda o stora för den allra minsta (de vi har hemma iaf :) ). Vi har nästan enbart använt mjuka haklappar med undantag om barnen ätit tex ris eller makaroner som annars är runt världen. Tycker de hårda är så stora och otympliga att ha med o obekväma för barnen. Men ja, lätta att hålla rena är de! Å pipmuggen har också varit ett välanvänt redskap hos oss, o övergången till vanligt glas har gått smidigt.
    Å ja, mycket hushållspapper går det åt med smått folk i huset! :) Å enjo trasan är super för stokke stolarna!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Micka vad kul att du tycker det!
      Ja vi har ju pratat om dessa grejer, största orsaken för mig är ju nog (om jag skall vara ärlig) att jag är rätt så lat och bekväm. Jag kommer inte ihåg att ta med alla saker så jag försöker att minimera antalet som MÅSTE med. Liksom lättare att låna ett glas och en sked än att ta med egna :p det är ju absolut inget fel med plastskedar men ja det kändes/känns onödiga för oss. Har alltid gett D-vitamindropparna på vanlig t-sked också så både Adam och Saga har varit vana med dem från början :)
      Beundrar dina barn att de äter så fint att ni klarar er med mjuka haklappar, inte en chans i världen att dom skulle fungera hos oss (kanske nu med Adam då eftersom han nu sällan ens har haklapp men ja då klarar han ju sig utan..) Tänk så olika det kan va :)
      Vi hade aldrig behov av pipmugg, Adam förstod liksom inte vad det var. Kändes rätt onödigt att lära honom något som man skäll skall sluta med, men alla barn är ju så olika :)
      Enjo trasorna är bäst! De tar ju till och med bort fast torkad gröt. (vittnar igen om min lathet här)
      Kram på dej med och ha en fin fredag.

      Radera