torsdag 9 oktober 2014

MEN alltså vadå?

Hejsan hoppsan bloggen. Torsdag idag då, familjecafe stod på schemat och vi kom oss till och med iväg på det. Tummen upp för oss. Adam hade riktigt kul idag också, klättrade på ribbstolarna och åt kex. Lyxdag för en tvååring. Lite vila och lite träning på det och det var den dagen. Bra så! Nu över till en annan femma.

Att amma offentligt, är det OK? På riktigt alltså? Tittar du snett? Blir du obekväm? 

bilden lånad från denna sida, klick
Jag tycker att man väldigt sällan ser mammor som ammar sina bebisar nu för tiden, eller är jag bara blind? Det skapas amningsrum och skötrum, vilket i sig är bra. Men betyder det alltså att man inte FÅR dra fram patten in public? Minns inte att det var lika hysteriskt med amningen då Adam var bebis. Nu känns det verkligen som att människor tittar snett på mig om jag ger mat till Saga samtidigt som vi andra t.ex. äter. Är det liksom trevligare för andra att en bebis gallskriker eller är tyst vid bröstet?

 Ett exempel var förra veckan då vi var i Skanssi, Adam lekte i lekhörnan och Anton drack kaffe. Vi hade ätit vår mat och satt nu och kollade vad Adam grejade med, Saga blev jätte hungrig och då gav jag henne mat. Men alltså helt galet vad folk STIRRADE. Ingen kom nu fram och klagade öppet denna gång men man såg helt att folk tyckte jag var GALEN.

En annan gång då jag också matade Saga på en bänk, eftersom hon blev hungrig mitt då Adam åt glass, kom en gubbe fram och berättade att han tyckte det var så fint att någon ammade, SÅ OCKSÅ HAN FÅR SE LITE TISSAR?!? Men seriöst, ser man tisslar? Gör man det? Man ser ju för fasiken bara ett bebishuvud och en del av bröstet. Man ser fan mera tisslar då någon har en urringad blus på sig!

Men nu funderar jag ändå, gör jag liksom fel nu? Ska man verkligen måsta gömma sig då barnet vill ha mat? Visst kan jag gå till skötrummet, men alltid passar det ju inte. Ibland är det liksom 1000 gånger lättare att bara dra fram patten på plats och ställe. Eftersom brösten just nu är Sagas MAT så ser jag ju inget sexuellt med dem, jag är väl lite väl avtrubbad kanske? Dagens pryda samhälle vill väll inte se något så.. NATURLIGT?!? ELLER?


2 kommentarer:

  1. Nej du gör inga fel överhuvudtaget! Varje gång jag ammar "in the open" brukar jag tänka att jag på ett sätt gör en samhällstjänst.. Jag är liksom ett gott exempel för andra ammande, och då speciellt kanske nya mammor.. Det är ju för i helvete inte dig det är fel på, det är vårt moderna samhälle som har gjort våra bröst till kroppsdelar som anses vara endast sexuella, trots att de är gjorda för att ge mat och närhet till våra barn! Och angående vad pervgubben sa: "han hade nog inte alla knivar i lådan" och jag tycker inte du ska tillåta honom , eller såna som honom, att få dig att tvivla på att du gör rätt ens en sekund! Om du vill amma offentligt så GO FOR IT! Och nästa gång du ammar, så kanske någon annan mamma som ser dig, blir lite mera stärkt i sitt eget självförtroende när det gäller sin egen amning! Jag tycker vi kvinnor måste ta tillbaka våra egna tissar, de tillhör oss (och våra bebisar) och inga gloende gubbar eller annat patrask ska få ändra på det :) Hälsningar amningsfrälsta mamman.. igen ;)

    SvaraRadera
  2. Amma på i offentligheten bara. En kvinna som ammar visar nog mindre bröst än vad många med stor urringning gör. Jag ammade Ebba offentligt om de behövdes och jag gick nästan aldrig in på ett wc för att amma. Till de som tycker det är ofint att amma offentligt kan jag lova att den dagen de går in på ett wc för att äta sin mat kan jag fundera på saken. Trevligt veckoslut!

    SvaraRadera