torsdag 18 juni 2015

frulle, lunch, mellis & kvällis

Fick en förfrågan om jag kunde tipsa om lite olika hälsosamma saker som man kan äta som frulle, som lunch, som mellis eller som kvällis. Har försökt knäppa lite bilder på det jag ätit de senaste dagarna så nu ska jag visa er då också. Tyvärr är jag rätt så enformig då det kommer till frullen & kvällisen. Men ja här kommer nu i alla fall några tips:



bananplättar, så otroligt smaskigt. En plätt är ett perfekt mellis och äter man några till och tillsätter t.ex. kvarg så blir det en bra lunch eller ett kvällsmål. Går ju att variera i det oändliga, men jag gillar det mest med hallon på. receptet hittar ni HÄR


smoothies är ju ett super allternativ, speciellt om du känner att du inte får i dig tillräckligt med grönsaker och frukter/bär. Det är bara fantasin som sätter stopp för vad du kan blanda i din smoothie. Ett tips är att t.ex. blanda i fryst spenat, det ger inte någon smak till din smoothie men däremot ger det dig en massa hälsosamma vitaminer. Blanda ner det du råkar ha i kylskåpet, för en mer mättade smoothie kan du blanda ner kvarg istället för mjölk/yoghurt. Avocado brukar jag också blanda med, då får man i sig bra fetter och håller sig längre mätt. 

Och sen kan jag ju inte skippa min stora last, JORDNÖTSSMÖRET. Jordnötssmör är en deal breaker har jag märkt. Endera så ÄLSKAR man det eller så tycker man att det är jätte äckligt. Jag hör till kategori nummer 1 och skulle kunna äta en burk / dag. Det finns en massa bra saker i jordnötssmör, men kom ihåg att det också finns en massa kalorier i det (precis som i nötter över lag). Så i måttliga mängder är det bra, men överdriv inte (fast det är svårt, för det är så gott). Då du köper jordnötssmör ska du också se till att du köper ett bra jordnötssmör, UTAN SOCKER och utan en massa andra tillsatta skräpsaker. URTEKRAM har i alla fall 2 olika sorter som bara innehåller jordnötter och lite salt. Det finns en slät variant och en med bitar i, själv gillar jag båda och varierar ofta. Jordnötssmör är gott på allt, men speciellt gott på gröt, kvarg och yoghurt. Dessa varianter äter jag som frulle eller kvällsmat (jag försöker att äta jordnötssmör HÖGST en gång per dag, men ibland blir det nog flera *hups*) Som mellis fungerar jordnötssmöret bra som dipp till frukt. Päron, äppel, vindruvor, melon & banan. Prova dig fram och berätta gärna vad du tyckte. Hittills har jag lyckats övertyga både Lelle och Syrran.







För att piffa upp min kvarg brukar jag också strö över lite kakaonibs (finns att köpa i vanliga matbutiken) och gojibär eller mullbär. Nibsen ger ett härligt tuggmotstånd då man äter och så är dom fulla av nyttiga antioxidanter, lite beska i smaken men tillsammans med t.ex. söta mullbär blir det riktigt gott.

En annan viktigt sak som man ska komma ihåg är ju vattnet, eftersom jag nu som då har problem med sura uppstötningar så brukar jag försöka se till att jag får i mig citronvatten. Citronen verkar basande i kroppen, vilket ju är lite mysko med tanke på att den är sur.. men för mig fungerar detta bra. Har jag mer problem pressar jag en halv ekologisk citron i ett glas vatten, dricker det och så är problemen borta. Äppelcider vinäger har samma effekt men smakar skit ;) 


 Och sen då lunch/middag. Till vardags äter jag inte alls ris, potatis eller pasta. Jag serverar det nog till barnen, speciellt ris för det ÄLSKAR dom, pasta också (men då mörk fullkorns eller sen spelt pasta). Men istället äter jag då grönsaker, broccoli äter jag mycket av, blomkål också. Morot ibland och andra rotsaker lika så, rödbeta är gott (men jag får alltid fel i huvudet då jag kisar rött efter att jag ätit det..). Någon proteinkälla, fisk, kyckling eller nötkött. Jag försöker undvika gris för att det innehåller mycket fett, men nog äter jag ju det också. Fyller ofta på måltiden med ost (gott!) feta ost, mozzarella eller halloumi piffar ju upp vilken slö sallad som helst. Och sen då salladen, salladsblad med tomat och gurka, ibland lök, ibland paprika, ibland majs osv. Lagar oftast mat enligt "man tager vad man haver" metoden. Ägg är ju också bra, både som utfyllnad i maten och som kvällsmat eller frulle eller mellis för den delen. Mera ägg åt folket liksom.

 Och så lite bilder på det:




Jag försöker att inte äta rotsaker på eftermiddagen, för dom innehåller rätt så mycket kolhydrater. Det är bättre att äta dem på förmiddagen.

NU vill jag påpeka att jag INTE är någon expert, jag tipsar bara om hur JAG äter och vad JAG lärt mig. Alla kroppar fungerar på olika sätt och för att du skall få den kosten som passar just dig bäst rekommenderar jag professionell hjälp av t.ex. en kostrådgivare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar