fredag 26 juni 2015

skippa ursäkterna istället för träningen

Nu vill jag redan från början klargöra att jag på inget vis tycker att ALLA måste träna. Är du en person som absolut inte vill träna, så ska du sluta läsa nu. Om du blir irriterad på tips för hur man skall komma igång med träningen och skippa ursäkterna så är detta inte ett inlägg för dig! Detta är ett inlägg för dig som gärna skulle träna men som ändå inte riktigt kommit igång. För dig som skyller latheten på andra faktorer typ. Ett inlägg för dig som VILL träna. Jag är inte intresserad av varför man inte tränar, var och en väljer ju det själv. Jag tänkte bara försöka berätta hur jag skippat ursäkterna istället för att skippa träningen. Så nu har vi det på det klara, och så behöver inte någon ta illa upp. 

Då jag nu som hastigt funderade lite på vilka orsaker jag själv haft för att skippa träningen tidigare i mitt liv så kom jag fram till dessa 5 punkter. Tror att de är rätt så vanliga orsaker, eller så var det vara jag?


1. Pengar ja, träning kan ju nog kosta en hel del, den behöver absolut inte göra det men den KAN göra det. Om vi nu främst tänker på träning på gym så kostar (för mig alltså) medlemskapet och årsavgiften. Det svider ju rätt så hårt då räkningen kommer, men eftersom jag nu ändå använder det så aktivt så är det helt okej. Jag tror att jag i snitt betalar typ 2€ / gång jag tränar. Det blir billigare ju flera gånger jag tränar på en månad, men cirka gurka 2-3€. Jämför man det med en engångsavgift på gymmet så är det jätte billigt!

Jag förstår ju att det finns de som inte har pengar att sätta på ett gymkort (arbetslösa, studerande, mammalediga..), och man måste ju på inga vis träna på gym heller. Men jag tror också att många skyller på pengarna, för att det är så lätt att göra det. "nej jag tränar inte, jag skulle nog gärna men jag har inte råd" liksom. Detta var så JAG förr. Det handlar kanske lite om prioriteringar också. Jag tyckte ju nog själv också att det var dyrt att börja träna, men hade gladeligen rökt upp över 5 € /dag. Bara min rökning snittade väl på ca 150€ i månaden, medans gymkortet är kring 50€ / månad. Förutom själva gymmet så kostar ju träningskläderna en del, men också här kan man ju välja HUR mycket man vill satsa. Det finns ju både billigare och dyrare kläder, och man måste ju inte ha de senaste för att kunna träna. (nu skrattar ni som känner mig, för jag har ju som sagt lite shoppaholic problems.. men man MÅSTE ju inte..)

Om du vill träna men tycker att det känns för dyrt så kan du ju kolla lite vad du annat lägger pengar på. Onyttigmat är ju dyr, lika så läsk, ALKOHOL och godis. Man har snabbt sparat in dessa kostnader då man lever mer hälsosamt och då har man kanske råd med ett gymkort. Ett gymkort är ju (bara det används) en investering i din egna hälsa. Och anser man sig inte ha råd med ett gymkort så kan man ju faktiskt träna hemma också. Man kan göra massor av övningar med bara sin egna kroppsvikt som motstånd, så då behöver man inte någon utrustning alls. Ut och gå/springa kostar ju vad ett par skor kostar typ. Efter ett tag kanske man kommit igång så bra med tränignen att det känns värt pengarna att köpa ett gymkort. Olika gym har också ofta "prova på" erbjudanden, kolla med gymmet nära dig!

2. Och sen var det det där med att inte ha tid att träna. Här LOVAR jag att det till 90% handlar om prioriteringar. Visst kan det vara dagar, kanske veckor, som man inte hinner träna. Men vad har man gjort istället? Handlar det om att du inte hinner träna för att du sitter och läser bloggar på eftermiddagen/kvällen? Då måste du kanske lägga om dina prioriteringar lite, om du VILL träna alltså. För mig är det ju helt okej att man ligger på soffan hela kvällen också, eller bloggar, eller stickar eller vad som helst. Innan jag hade barn hade jag sällan tid att träna, vet i ärlighetens namn inte vad jag gjorde i stället heller. Jag TOG mig väl inte den tiden bara.

För oss är det i dagsläget, vissa veckor, ett stort projekt att få Antons jobb och min träning att synka. Men vi har gett oss FAN på att det ska gå, så vi tar hjälp från våra föräldrar, syskon och vänner. Inte skulle den tiden finnas för oss heller om vi inte tog oss den. Dessutom är vårt hem allt annat än tiptop städat alla dagar, jag väljer att hellre träna och vänta en kväll till innan jag hinner vika bykhögen t.ex. Prioriteringar, prioriteringar. Jag lägger absolut inte någon värdering i hur ni andra prioriterar, men om DU känner att du vill träna men inte hinner, så måste du kanske skippa något annat?

3. Viljan finns men inte kunskapen. HÄR har jag varit så många gånger, jag har velat börja träna men inte kommit igång med det för att jag inte vetat HUR. Klart jag har vetat hur man tränar, men jag har mest stått och glott som ett fån i salen. Osäkert gjort någon övning och känt mig helt lost. Klart man kan lära sig själv, men att hållas motiverad då man inte känner att man har koll är svårt. Vill du ha kunskap måste du söka reda på den, googla träningsprogram eller anlita en PT. Själv är jag ju en förespråkare för att ha en PT just för att du då får ett program som passar just dig och dina förutsättningar, men vill man inte det så hittar man ju 1000 och 1 olika träningsprogram på nätet. 

4. Jag HATAR all sorts träning, det passar inte mig alls! Jag har också varit här, verkligen trott att träning sådär överlag inte är något för mig. För att jag inte ens orkat ge det en chans. Jag hade bestämt att jag inte gillar att träna på gym, bara för att. OJ så glad jag är över att jag vågade ge det en chans. Alla kan ju inte gilla allt, men jag vågar nästan lova att alla kan hitta något som man gillar bara man vågar prova. Träning kan ju vara allt från gymmet, till att simma, golfa, plocka svamp eller rida. Om du "hatar" all träning så utmanar jag dig att i sommar försöka hitta någon aktivitet som du gillar.

5. Jag vill inte styrketräna för jag vill inte bli för musklig. Linda lovade mig att det inte finns någon chans i världen att jag i misstag skulle få för stora muskler. Jag sade ju sådär försiktigt vid vår första träff att jag ju inte vill bli någon muskelknutte, och då skrattade hon lite. För det händer nog verkligen inte i misstag. Alltså för att bygga stora synliga muskler så krävs det lite mer än att på vanligt sätt träna i salen. Många verkar ändå tro att man sväller upp som värsta muskelknutten efter bara någon gång i salen. Att styrketräna bygger ju i första hand upp kroppen. Tänk nu bara på alla bikinifitness tjejer, det är ju inte som att dom heller bara mitt i allt i misstag byggt upp alla sina muskler. Så man kan lugnt styrketräna utan att bli en muskelknutte :)

Så vad säger ni? Dags att skippa ursäkterna och komma igång?


3 kommentarer:

  1. Super bra tips för alla som behöver en spark i baken :)

    SvaraRadera
  2. Oj vad bra att du hittat ett träningssätt som passar dig och din livstil, förstår nog att det inte lockar att ha barnvakt sen då man själv jobbar och barnen är på dagis. Låter lite lyxigt nog med hemmagym, och måste säga att du är duktig som verkligen får tränat där också, själv är jag lite dåligt att puscha mej om jag inte är på gymmet :)

    SvaraRadera