söndag 28 juni 2015

Årets galnaste sommarteater!

Jag TJÖT av glädje då jag fick veta att årets sommarteater, här i Pargas, skulle handla om Loranga och co. Vi har läst böckerna av Barbro Lindgren som små, eller det var min fammo och min faster som läste dem för oss. Hur som haver är böckerna så härligt galna och flönttiga som bara barnböcker kan vara. Läs dem!

bild lånad från sommarteaterns FB sida

"Barbro Lindgrens älskade barnböcker handlar om en minst sagt udda familj. Det är Pappa Loranga som inte vill jobba utan mycket hellre vill vara hemma och leka med sitt barn Masarin, som har stora röda öron och älskar glass med kaviar, och så farfar Dartanjang som verkar vara olika personer varje gång man ser honom. Och så finns det en arg gubbe från Pargas stad, en korvgubbe, en tjuv som heter Gustav, lite poliser, några ugglor … och tusen tigrar förstås …"
text kopierad härifrån

Nåja förra söndagen blev vi inbjudna att se genrepet och vi gick ju såklart mer än gärna och tittade. Vi velade lite av och an, ska vi ta Adam med eller inte? Pjäsen är ändå 2x 60 min + paus i mitten, vi var lite tveksamma om han skulle orka sitta stilla såpass länge. Men efter lite konsultation av självaste Loranga, som alltså spelas av Adams och Sagas farbror så bestämde vi oss för att prova.

OJ så glad jag är att vi provade, Adam hade jätte roligt. Skrattade, klappade och funderade. Lite läskigt var det med tigrar i ladan tyckte han, men alla galna påhitt satt han och fnissade åt där mitt i mellan mig och Anton. Adam är för liten för sagorna om Loranga ännu men han hängde nog bra med i pjäsen även om karaktärerna var nya. Rolig för barnen var också alla lekplatser, karusellen, bilen, båten.. Hela området är som en enda stor lekplats. Adam var med Anton på premiären också, då hade han redan kunnat berätta vad som skulle hända innan det hände på scenen, detta visar ju att han hade förstått vad det handlade om i alla fall.



Själv då, som gammalt Loranga fan måste jag säga att jag ÄLSKADE det. Anders som spelar Loranga gör det just så knasigt som det skall göras, min kompis Frida som spelar Masarin är också just precis sådan som jag alltid föreställt mig. Och Riddo som spelar Dartanjang gör också ett super jobb. Jag rekommenderar alla barnfamiljer här i nejden att åka och titta på årets galnaste sommarteater. Ni kommer då inte att bli besvikna

Här får ni ett litet smakprov:


Vill du beställa biljetter så kan du göra det HÄR

för mera info kan du kolla FB sidan, eller teaterboulagets hemsida.

detta är inte ett sponsorerat inlägg utan bara ett tips från mig till er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar