tisdag 24 mars 2015

låtom oss snacka dieter och hälsosam livsstil

NEJ vetni vad. Dieternas och den hälsosamma kostens vara eller icke vara är på tapeten, när är dom liksom inte det? Har läst både på Carros blogg och på Tajtamammans blogg om deras tankar kring dessa ämnen. Vissa stor gillar dieter som GI eller LCHF medans andra total dissar ALLT som har med dieter att göra, och sen finns det då allt där emellan också.

Känner nu att jag MÅSTE få ge min syn på det hela, främst med tanke på att jag ju för några veckor sedan kastade om HELT då det kommer till kosten.

Går jag på någon diet just nu? 

SVAR: NEJ! Jag går inte på någon diet just nu, det finns inget som är förbjudet för mig, inget som jag inte "får" äta. DOCK finns det saker som jag bör undvika, socker, vitt mjöl, bröd osv. Inte för att det inte passar in i min "diet" utan helt enkelt för att det inte är bra för kroppen. Tyvärr är det ju så att socker t.ex. aldrig är bra för kroppen. Detta behöver därmed inte betyda att man aldrig mera kan äta t.ex. godis men jag tycker ändå att man bör vara medveten om VAD det är man äter och VAD det gör åt kroppen.

Jag blir mer och mer intresserad av allternativ, hälsosammare allternativ till goda saker. För mig är det t.ex. jätte bra att det finns en MÖJLIGHET att ersätta godis med något hälsosammare, hallonrippel eller dadelbollar t.ex. För faktum är ju ändå att jag, för min egen hälsas skull, behöver GÅ NER i vikt. Och då kan man inte unna sig av livets goda, då kan man inte äta vad man gillar och skita i om det är hälsosamt eller inte. TRO MIG JAG HAR PROVAT, jag har intalat mig själv att jag inte bryr mig om något är hälsosamt eller inte och jag har levt enligt "you only live once". Men som sagt, jag blir inte lycklig av det, mår inte bra helt enkelt. Dessutom är jag för tillfället väldigt inne på superfoods, ni vet chiafrön, gojibär och kakaonibs, en del av er skakar säkert på huvudet nu, tycker att man lika bra kan äta "potatis och sås" och lämna bort alla konstigheter. TRÅKIGT säger jag som just åt några torkade mullbär och njöt, för att inte tala om hallonrippel eller dadelbollar, my gaaaaaaad!! Det finns så mycket som är både gott och hälsosamt, nötter och frön, frukter, bär och jordnötssmör <3 Då man äter mer av detta rena och hälsosamma känns faktiskt godis och chips som ett ganska onödigt allternativ, liksom varför äta sådant som inte alls är bra för en då man KAN äta hälsosamma och GODA saker. (sen är det klart att det är gott med godis ibland också, och chips och cider och ... ) men just nu mår jag så bra då jag inte äter det och jag har hittat bättre allternativ som passar för mig, så jag saknar det inte alls! (och då har jag haft ett otroligt beroende av just godis, as in kunnat äta 400g på en kväll, LÄTT)






Är man normalviktig och unnar sig själv lite fredagsmys här och en kakbit där är det ju inte något problem. Det är klart att man ska unna sig själv saker, det tycker jag också. Men jag skulle vilja komma bort från att unna mig MAT, jag försöker istället unna mig andra saker. Nya träningskläder, ett skumbad efter gymmet eller en sovmorgon gör ju att jag mår mycket bättre istället för att jag unnar mig godis. Men som sagt, det beror ju också på utgångsläget.

Dock känns det trist att människor som inte har problem med t.ex. övervikt eller människor som inte själva vill leva hälsosamt skall tycka att dieter är onödiga,skrattretande, att man minsann inte ska leva hälsosamt, att det är irriterande att folk vill vara hälsosamma och att man nog måste unna sig det ena och det andra här i livet. "vem bryr sig liksom?". Faktum är ändå att övervikt inte är hälsosamt, och jag tror att jag mår bättre av bananplättar än vanliga plättar, för att bananplättarna inte innehåller en massa dåliga saker, vetemjöl och socker t.ex. Jag tror det är bättre att jag äter ett päron med jordnötssmör till mellis, istället för en glass. Eller jag behöver inte ens tro, efter några veckor kan jag konstatera att min kropp fungerar så!

Jag förstår att det kan vara jobbigt att ta reda på saker, att hitta hälsosammare allternativ och att inse att det inte bara handlar om vikten utan om HÄLSAN. Och har man inte några problem med varken vikten eller måendet kan man ju fortsätta i samma bana. Dock är det väl knappast människor som mår bra som vill ändra på sin livstil, sällan tänker väl någon:

"fan vad bra jag mår, nu ska jag börja en diet!" 

eller hur? 


2 kommentarer:

  1. Orsaken till att jag inte gillar dieter är att för många blir det så överdrivet när de har en diet. Har en bekant som alltid går en diet, och när man träffas så ända hon pratar om är sin nya dieten som hon går på, (brukar vara mellan 3-6 månader så hon byter ganska ofta) och vist de flesta funkar bra man ser skilnad! under tiden går hon på gym eller motionerar också. När hon nått sitt mål så slutar hon med både diet och motion för att under följande 1-2 månader gå upp till samma vikt + kanske lite till. Och igen börja om från början.. Borde man inte hitta en "diet" och motionsform som man verkligen gillar och kan hålla sig till istället för att börja, sluta, börja om igen för att sen sluta igen??
    Att äta hälsosamt är det verkligen inget fel på men jag tycker också det är viktigt att man kan gå ut och äta tillsammans med sin älskling/älsklingar en fredag eller lördag kväll eller ha fredagsmys hemma med tortilla/ pizza eller annat gott som man inte äter varje dag. Att det inte styr över ens liv, utom man får det till en naturlig del av vardagen istället :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Jag håller med dig om att dieter lätt kan gå över styr, och därför förespråkar jag själv också att leva hälsosamt. En diet KAN vara en bra inkörsport till ett hälsosammare liv, man kan få upp självförtroendet genom att man "lyckas" gå ner i vikt, sen är det KANKSE lättare att ta tag i de verkliga problemen? Men där är det också olika för alla. Att hoppa mellan diet och frosseri är inte alls hälsosamt det heller, och människor som gör så ( JAG har varit precis sådan!) mår inte bra. Problemet för många kan ju vara att man "unnar sig" något på fredagen och sedan frossar hela helgen. Då är det kanske bättre att, i alla fall ett tag, äta hälsosamt alla dagar i veckan.

      Balansen är det viktigaste, men absolut inte det lättaste! Jag tror som du att man måste hitta kost och motionsformer som man själv gillar och "orkar leva med". Att leva hälsosamt är inte en diet, utan en livsstil. En livsstil som till största delen är hälsosam och ibland kan bestå av ett eller annat "fusk".

      Radera