onsdag 18 mars 2015

sol värme och FÄSTINGAR

Fina fina vårväder, oj så skönt det är med solsken och varma dagar. Men vet ni vad som SUGER? JO att det redan finns fästingar, punkkin och är det något som jag HATAR så är det just fästingar. Jävla äckliga kryp, dom gör nog inte någon som helst nytta. USCH! Senast idag såg jag att Hobbe, vår katt, hade en stor fet fästing bakom sitt öra. Höll på att DÖ av äckel. 

Nåja men nu då till dilemmat som jag har, fästingarna i våra hooods KAN nämligen bära på TBE viruset. Inte nog med att kräken är äckliga, nej dom skall vara farliga också. SKIT KRÄK!

 "TBE är en virussjukdom som sprids av fästingar och som kan orsaka en inflammation i hjärnan eller hjärnhinnorna. De flesta som smittas får lindriga besvär och blir friska efter ungefär en vecka, men upp till en tredjedel får hjärn- eller hjärnhinneinflammation." infon tagen från 1177.se

Låter ju inte speciellt nice, vet om flera som blivit ordentligt sjuka av just TBE som dom fått från en fästing. Nåja men som tur (??) finns det ju ett vaccin. Man kan alltså vaccinera sig mot TBE. Förr har rekommendationerna varit att vaccinera barn över 3 år men de senaste åren har man ändrat denna rekommendation. Nu rekommenderas det att barn 1 år och äldre vaccineras. Tidigare har man baserad på gammal forskning trott att barn under skolåldern inte blir nämnvärt sjuka av just TBE men nyare forskning visar annat.  



HUR HAR NI ANDRA MED SMÅ BARN GJORT? Vaccinerat eller inte? HUR RÄDDA ÄR NI FÖR FÄSTINGAR? För TBE? 

Själv är jag så otroligt rädd för kräken att jag helst skulle plasta in barnen. Låta dem gå med gummistövlar året om och ALDRIG gå i oklippt gräs. Men sen igen är det ju hälsosamt att vara ute, att leka i skogen och springa i gräset. FAN alltså, jävla kräk som skall förstöra sommaren. 

jag är främst intresserad av att höra hur andra föräldrar tänkt kring just TBE vaccin, så vi behöver inte börja tjata om andra alla andra vaccin som finns, okej? 
det finns inte något rätt eller fel då det kommer till dessa frågor, och som vanligt gör ju alla det som de tror är bäst för sina egna barn! 

Tack för att ni håller er till sakliga åsikter i kommentarsfältet!

8 kommentarer:

  1. Svår fråga! De är ju så små.... MEN jag har haft TBE och det var ett helvete på jorden att gå igenom. Ca 40 procent av alla som haft TBE får någonsorts neurologiska men av det, de kan vara lindriga, de kan vara värre. I mitt fall märker jag att minneskapaciteten är störd. Jag har svårt med närtidsminnet speciellt och kan ha glömt vad jag sagt igår.
    Nå, det är en mindre plåga det, själva sjukdomen är hemsk att gå igenom och kan ju faktiskt vara dödlig. Sjölv låg jag först en några dagar i feber och sen var jag frisk några dagar emellan ( typiskt) varefter sjukdomen slog till med enorm kraft och jag hade 40 garders feber i flera veckor. Blev inlagd på tyks neurologiska var jag bara låg och yrade och kräktes ( fruktansvärd svindel fast jag låg i sängen) i fem dagar. Det tog en månad innan jag var på benen och var mig själv igen.

    Så ja, jag tycker ju själv att ingen, speciellt inte ett barn ska behöva gå igenom det där, men samtidigt så talar vi ju nu då om små barn och frågan är väl om man riktigt på riktigt vet hur de tål vaccinet.
    Vistas ni mycket i naturen på sommaren i skärgården speciellt så tål det ju nog att tänka på.
    Det svåra är ju också att vaccinet inte är billigt heller, i en familj på fyra pers blir det en bussig slant att punga ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar! Och jag lider verkligen med dig som drabbats av TBE, verkligen otäck sjukdom! Ledsamt också att det hos så många kan lämna neurologiska men. Usch alltså! Tur att du blev frisk i alla fall!

      Jo vi har stuga ute i Korpo och är där rätt så ofta på sommaren, vet att där finns rätt så mycket fästingar just där också. Men precis som du säger så är det så svårt att veta vad man skall göra då man inte kan vara säker på att vaccinet är riskfritt det heller. Det gäller väl att väga positiva mot det negativa. Man vill ju inte behöva vara rädd hela sommaren heller.

      Jo nej det kostar ju nog massor, MEN det är ju lätt värt det om man hålls frisk istället :)

      Radera
  2. Vi vaccinerade vår dotter redan då hon var 1 år. Vi bor på Åland och här finns det massor med fästingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är lite samma här i våra trakter också. Kanske man bara borde vaccinera kidsen också.

      Radera
  3. Vi har (håller på)att vaccinera våra båda barn, dom var runt 2år när dom fick första sprutan. Velade fram och tillbaka hur vi skulle göra, bor i Ekenäs men barnen vistas så mycket hos mommo i Pargas att vi tyckte de kändes säkrast att ge. Har för mej att det diskuterats om alla Pargasbor skulle få TBE vaccinet gratis som man får på Åland? I alla fall har de ju inte kommit några biverkningar av vaccinet så jag hoppas nog på att det ger de skydd det behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det lutar nog mot att vi också vaccinerar Adam nu i vår, Saga nästa vår sen. Känns ändå som att det är det säkrare alternativet med tanke på att vi bor här på landet och vistas i Korpo på stugan.

      Radera
  4. Vi har inte vaccinerat oss själva och inte heller barnen, är inte så rädd för fästingar heller.. Har aldrig haft en på mig ens :D Det går ju att kolla barnen varje kväll eller något, så hinner man ju se om någon fästing tagit sig fast eller kryper på dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade inte heller haft en på mig före jag var typ 20, men Adam har redan haft 2 stycken. Så med tanke på att han tycks vara en som drar till sig av de äckliga kräken så lönar det sig säkert ändå att ta vaccinet :) skönt att du sluppit dem, och uppe i österbotten är dom väl inte lika vanliga som här i södrafinland heller :)

      Radera