onsdag 25 mars 2015

den nya vardagen

Ju längre sedan jag kommer från dagen då jag ändrade min livsstil desto mer naturligt känns allt. Jag har på koll VAD och ca HUR MYCKET jag skall äta. Jag vet också NÄR det är bäst med mat för mig och jag märker genast om jag slarvar. Om jag t.ex. skippat ett mellis på dagen är jag JÄTTE HUNGRIG på kvällen. Först nu märker jag att min kropp är i balans, att jag äter tillräckligt med mat och att kroppen mår bra. Förr kunde jag "gå upp" 2 kg över ett veckoslut för att jag inte höll mig till det mest hälsosamma, medans nu händer det inte längre, såklart frossar jag ju inte heller på helgen nu men i alla fall. Nästan varje helg har jag ju ändå fuskat mer än jag gör inne i veckan. (okej jag erkänner jag väger mig här hemma emellanåt nu, borde ju inte men ja det är svårt att låta bli!) 

Jag har blivit av med suget efter godis (helt otroligt, trodde seriöst inte att det var möjligt, värre godisråtta än jag varit tror jag inte att man kan bli!), visst kan jag fortfarande känna sug efter något sött, men oftast så har det räckt med att ta en frukt eller lite nötter. Nu vet jag att många GNISSLAR TÄNDER över att jag skriver såhär, det gjorde jag också förr. Liksom FUCK YOU nötter!! nötter kan aldrig jämföras med godis liksom, men faktum är ändå att om man är mätt på hälsosam mat så minskar suget massor. PROVA fast själv om du inte tror mig! Känns så mycket bättre att nöja sig med 10 cashewnötter istället för en påse godis. I framtiden drömmer jag om att kunna äta 10 godisar och sedan vara nöjd, men DÄR är jag inte ännu. Godis är som en drog, så just nu är jag väl egentligen typ en "nykter alkoholist". Men tids nog skall jag komma i sådan balans att begreppet "lite godis" skall fungera för mig också. Rom byggdes inte heller över en natt.

Svårast då? Jag vet egentligen inte vad som varit svårast, kanske att inte laga en smörgås åt sig bara för att det är lättast så. På kvällen speciellt är det nog ibland lockande att laga en macka åt sig, MEN just nu kör jag med yoghurt och bär och det fungerar det också. Ägg borde jag bli bättre på att äta, men är inne i en period just nu som jag är lite halvtrött på ägg. Frukosten ser så gott som likadan ut alla dagar, havregrynsgröt med grynost, bär och 1 msk jordnöstmör. Grynosten gör verkligen under i gröten och gör att man verkligen hålls mätt. Före jag började lägga till grynost i min morgongröt förstod jag inte alls varför folk pratade om att gröt mättade, men nu är jag också med på noterna. Mer gröt åt folket! Bästa starten på dagen!

Melliset är ju det som är "svårast" att hinna med, men de dagar som jag har bråttom / är på vift försöker jag se till att jag i alla fall har nötter med mig. Vissa dagar snor jag också en fruktpure tub av Saga, frukt som frukt liksom. Planering är A & O, att se till att man aldrig bli jätte hungrig underlättar massor, för då är man sällan super sugen heller.

Träningen löper på, och jag gillar verkligen att träna. Måste bli lite modigare i att utmana mig själv ännu, att våga kämpa så att det bränner i musklerna och man skakar efteråt (den känslan alltså, så skön!). Inte med mera viker utan med rätt teknik och tillräckligt många repetitioner. Mina vader bråkar fortfarande lite, men det stör inte nämnvärt. Lite försiktigt tar jag det på step timmarna, men för det mesta kan jag göra allt som alla andra också gör, tummen upp för det!

Är det något speciellt ni undrar över gällande min  träningen eller kosten får ni gärna fråga. Jag är ju absolut inte någon expert utan kan bara utgå ifrån mig själv. Men ja erfarenhet av att ta tag i sitt liv har jag ju i alla fall, och erfarenhet av att det minsann inte alltid är så lätt. 

FAN SÅ SKÖNT DET KÄNNS! Är så glad över att jag tog tag i mitt liv, att jag unnar mig själv att må bra. Det är både jag och alla andra också värda! 


Adam har saker och ting på det klara i alla fall, visst JOBBAR ju mamma med sig själv på gymmet, helt rätt gullungen min <3


*high five mig själv*

6 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Socker är så starkt beroendeframkallande att det enda sättet att bli av med suget är att sluta tvärt och hålla beslutet benhårt- det är jag helt övertygad om. Har själv ätit low carb i över tre år ( inte lchf alltså) och jag mår så bra utan socker, vitt mjöl, pasta, ris och potatis. Min svullna mage är ett minne blott. Men fuskar jag ( förra månaden åt jag en köpepizza ) så får jag supersvullen mage. Värsta gravidmagen alltså och det gör så ont... Kroppen har helt enkelt blivit van med att vi gör maten från scratch, med så rena råvaror som möjligt och med så lite snabba kolhydrater som möjligt.
    Mackor skulle jag sakna om inte det var för att mannens bröd ( som bakas utan gäst men på surdeg och ekologiskt emmervete o dyl) passar mig bra så jag kan äta lite varje vecka.
    Duktigt av dig att jobba på med träningen! Det ger ju mycket snabbare resultat.
    Keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nog skrämmande hur beroende man lätt kan bli av socker, och också skrämmande då man läser forskning kring vad socker gör i kroppen. Jag märker själv också hur mycket bättre kroppen mår utan allt socker, vitt mjöl osv. Och jag märker både i mående och humör om jag ätit för mycket kolhydrater. Ren mat är också något som vi försöker hålla oss till, vissa gånger är det lättare och vissa svårare men med små barn i huset känns det så viktigt att veta vad man stoppar i dem.

      Låter lyxigt med hembakt bröd, det borde jag också testa på nu då vi äntligen har ett kök igen :) Och träningen är ju så rolig, ett avbrott i vardagen som verkligen behövs :)

      Ja jag har kommit så bra igång nu att det nog inte finns mycket som kan stoppa mig ;)

      Radera
  2. Verkligen duktigt Malin! Inspireras av din blogg och har nu själv försökt göra små förändringar i vardagen, i synnerhet gällande kosten. Fortsätt gärna tipsa om recept/mat/mellanmål som du äter. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att bloggen inspirerar! Och super om du också försöker leva hälsosamt, man mår ju SÅ BRA av det, och gör man det på rätt sätt behöver man inte vara varken sugen eller hungrig, så tummen upp för det! Jag ska försöka komma ihåg att lägga upp bra recept som jag provar på.

      Radera
  3. Heja,heja! Verkligen duktigt gjort av dig att börja med en helt ny livsstil! Tummen upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack snälla :) jag måste säga att det nog hittills i alla fall är värt det, jag mår så mycket bättre nu! :)

      Radera