måndag 22 september 2014

tankar kring den riktiga maten

Saga blev ju 4 månader nu förra veckan, 4 månader brukar ju vara = att man börjar med "riktig" mat alltså fast föda. Ni vet puréer och gröt. Vi är lite i valet och kvalet just nu, har inget behov av att börja med maten ännu, MEN om vi inte hittar någon ersättning som passar frökens mage så börjar vi nog med gröt. Då får hon alltså äta lite kvällsgröt på kvällarna istället för den flaskan som hon skulle få ersättning.

Det är ju super spännande med maten, och visst väntar jag på att få börja. Men denna gång vet jag ju också att vi kommer att mata och mata och mata ändå, så vi behöver liksom inte ha någon panik. Adam var 5 månader då vi började, så jag gissar att Saga också får börja sedan kring 5 månader.

Sist var det främst Sempers produkter som vi gillade, och sedan gillade Adam också Ella´s kitchen

Välling är ju också ett allternativ, det var bara något som vi aldrig ens testade med Adam. Vi började med gröt till honom och han åt så duktigt att det liksom inte behövdes någon välling. Jag är dock lite "rädd" för vällingen eftersom jag hört om att forskning visat att risken för att utveckla keliaki ökar markant av t.ex. välling. Då känns nog ris och/eller havregröt bättre. Men vad vet jag? Kanske välling skulle vara bättre för Saga än ersättning. Galet då det finns så många allternativ, skulle vara skönt om någon bara meddelade exakt hur en skall göra med t.ex. maten.

Känns ändå rätt så galet att tänka att inom en månad typ, så skall Saga börja äta. Liksom inte bara dricka lite mjölk utan ÄTA.  Ja sen kan man också diskutera om man skall laga ALL mat själv eller om det är ok med köpis. Jag tror på att man skall göra det som känns bäst för en själv, gillar man att laga mat kan man ju bra koka egen, men om det bidrar till stress så tycket jag att man bra kan köra med köpis mat. Det är min åsikt, man är inte bättre eller sämre mamma bara på grund av detta! Adam åt nog mest köpis mat skulle jag påstå, han gillade inte riktigt den maten som jag lagade. Får se hur det går denna gång, men jag gissar nog att också Saga kommer få äta rätt så mycket köpis mat innan hon blir tillräckligt gammal för att äta samma mat som oss.

2 kommentarer:

  1. Finns ju många olika sorters välling, T drack egentligen aldri välling men S drack en hel del risvälling :) Och jo de lär ju heta att man fortare utvecklar glutenintolerans ifall man börjar med produkter som innehåller gluten i ett tidigt skede vilket säkert är helt sant (gluten är egentligen inte hälsosamt för någon :P ) så S drack ris eller havrevälling enda tills han var över året :) så det finns ju en del naturlit glutenfria vällingar att testa!

    SvaraRadera
  2. det är sant de, tänkte inte ens så långt. Har dålig koll på välling just för att det aldrig var aktuellt med Adam. Ska ta mig en titt på nästa gång vi åker till butiken. Peppar peppar har NAN utspädd i utpumpad mjölk hållats i magen nu 2 kvällar :)

    SvaraRadera