torsdag 25 september 2014

Till alla som har en hund

Att ha en hund kan säkert vara det bästa i livet, en kompis, en trygghet ja människans bästa vän. Men något som gör mig så otroligt förbannad är ju då människor inte tar sitt ansvar kring hunden. JAG är en människa som påriktigt är rädd för hundar. Jag var skit rädd för Antons mamma och pappas hund till och med då den var valp. Jag vet inte hur jag skall reagera då det kommer till hundar (eller djur överlag egentligen)

Adam med Antons mamma och pappas hund

Jag skulle verkligen önska att alla som har en hund skulle förstå att JAG blir rädd då jag möter en hund som inte har koppel. JAG bryr mig inte om hunden är jätte snäll och lydig. För MIG är det otroligt skrämmande ändå. Jag skulle också önska att alla som har en hund lös på gården skulle se till att hunden UNDER INGA omständigheter kan komma bort från gården ut på t.ex. vägen. Då jag går förbi ett hus vill jag inte behöva vara rädd för att en hund skall komma ut från grinden, ÄVEN om hunden är så snäll så snäll.

Idag då vi var ut och gå, Lelle och jag + sovande kids i vagnen, hade vi tur i oturen. Vi mötte nämligen två stycken hundar som sprang utan sin ägare. Först trodde vi att vi bara inte råkade se hundarnas ägare men då vi sedan mötte hundarna i en tunnel som går under vägen stod det klart att det nog inte var någon ägare i närheten (?!!) Varifrån hundarna kom vet vi inte. Men då hundarna fick syn på oss började den ena skälla och komma rusande mot mig och vagnen. Jag blev så rädd att jag skrek rakt ut, i PANIK. Hunden sprang förbi mig och den andra hunden efter. Lelle tog tag i mig och muntrade "vi går nu, kom bara så går vi". Jag skakade och tårarna började komma. Var seriöst livrädd, både för mig själv och för barnen. Hundarna började som tur inte komma mot oss igen utan fortsatte på en annan väg och vi gick raskt hem. Så snabbt som vi gick har jag nog inte gått den vägen förr.

Karin och Kims fina Leo, som är en av
få hundar jag inte är rädd för!
Jag förstår att misstag händer, att hundar rymmer. MEN det skulle verkligen inte FÅ hända. Tänk om Adam varit med sin cykel istället för tryggt sovande i vagnen. TÄNK om hundarna mött ett litet skolbarn påväg hem från skolan i närheten?

Alla ni som har hund, ta ansvar, ha hunden i koppel och se för guds skull till att hundarna inte irrar omkring själva. Inget illa menat mot någon, men jag känner faktiskt ångest till att gå min vanliga länk nu. Tänker heltiden på vad som skulle kunnat hända, och jag är så himla glad att Lelle råkade vara med på promenaden just idag! <3

2 kommentarer:

  1. hitta din blogg just via många andra.. men väldigt bra skrivet!! E själv också livrädd hundar så kan jag dela detta på min Facebook sida? :) mvh Jenni

    SvaraRadera
    Svar
    1. varsågod att dela bara :) tror många inte tänker på att man på riktigt är rädd..

      Radera