torsdag 11 september 2014

Egentid?

Som förälder skall man ju ha egentid, man skall ha egentid själv och tillsammans med sin partner. Det tutar dom ut på föräldraförberedelse kursen. Jag är egentligen lite allergisk för att kalla det egentid, det låter så himla planerat och strukturerat, men fritid låter ju hemskt. Liksom att man är ledig från sina barn?!? Och jag kommer inte heller på något ord som passa bättre. Dock tänker jag ju inte heller på det, ni vet står inte på gymmet och tänker "fan NU har jag egentid *njuta njuta njuta*"

Men vad är då egentid egentligen? Vad tycker du?

Hos oss är nog egentid den tid som man spenderar ensam, den tiden som jag är på gymmet är min egentid t.ex. Antons egentid är lite mer diffus, han har ju FBK (frivilliga brandkåren) men eftersom han lägger ner så stor del av sin vakna tid på att jobba med olika saker både här hemma på gården och med sin firma så måste ju lite av den tiden kunna räknas som hans egentid, ELLER? Om han t.ex. sitter i traktorn och harvar lite åker. (alltså hallå bondetermer, snart kan jag många eftersom bondelivet blivit min vardag nu) För mig räknas ju tiden som kidsen sover också som egentid. Och den tiden sätter jag ju ofta på att plocka upp här hemma. Så länge som jag studerade tyckte jag också att tiden som jag var i skolan var egentid.

Hur gör andra familjer? Delar ni så att båda har lika mycket egentid?

Vi är väl båda rätt så bra på att ha lite egentid för oss själva, däremot suger vi rätt så hårt på att se till att vi har gemensam egentid. Nu tänker säkert nån att det har man väl varje kväll, men inte i vårt hus. Ibland somnar vi samtidigt som kidsen, ibland är jag på gym och ibland jobbar Anton. Svårt, verkligen svårt. Men jag hoppas att vi snart skall bli bättre på den fronten, SEN bara skördetiden är slut, badrummet är renoverat, julen är firad (haha okej skojar bara måste nog fixa det innan JUL)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar