tisdag 23 september 2014

att våga ge positiv feedback

Det kom på tal idag efter gymmet hur synd det är att man är så dålig på att ge beröm och positiv feedback. Och det är verkligen något som jag borde bli bättre på, att våga säga då jag är nöjd med något eller att någon annan gjort något bra. Att säga tack för en bra betjäning hos läkaren t.ex. eller tack för ett roligt och svettigt pass på gymmet. Varför skall man vara så snabb på att meddela om något inte är bra, men sen då man är nöjd går man bara tyst hem? (inte för att jag nu egentligen så ofta meddelar då något är dåligt heller, men tröskeln är på något vis lägre åt det håller)



Jag tänker på riktigt försöka bli bättre, försöka säga då någon gjort något bra och verkligen ösa ur mig komplimanger och positiv feedback. Har absolut inget att förlora på att göra det, och hur kul är det inte att få lite positiv feedback? Man behöver ju inte börja slicka röv, det är ju ändå en viss skillnad där. Meningen är ju inte att börja smöra och vara jobbig, utan bara ärligt meddela då något är bra, istället för att bara tänka tanken tyst i mitt huvud.


Är du dukti på att ge positiv feedback?

2 kommentarer:

  1. Jag ger ofta positiv feedback. Jag har också fått tack för det flera gånger, att jag ger positiv feedback fastän det inte hänt nåt enastående, utan då jag är nöjd, blir glad eller saker o ting funkar så kommer det lätt en positiv kommentar eller ett tack. Det känns i bland konstigt, då ingen annan eller få andra gör det, men man blir snabbt van att säga det, tröskeln blir snabbt låg :) Och visst blir man själv glad att få positiv feedback! :) Fast jag har själv svårare att ta emot den positiva feedbacken än att ge den, konstigt nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter super! Har redan märkt att alla blir så glada av den där extra positiva kommentaren t.ex. Jätte kul att göra andra på gott humör. Hoppas att flera skulle haka på den trenden.. Det är nog sant det du skriver, jag har också svårt att ta till mig positiv feedback.

      Radera