tisdag 30 september 2014

Och så var det ju Pippi på tapeten

Ingen har väl missat dagens nyhet? SVT har ju FÖRSTÖRT hela berättelsen om Pippi nu för att hon inte längre säger att hennes pappa är negerkung, och för att hon inte får leka kines längre. 

Snälla människor, om det viktigaste i berättelsen om Pippi är att hon berättar att hennes pappa är negerkung, ja då kan ni läsa andra böcker och titta på andra filmer.

PÅ RIKTIGT!

Visst kan det kännas lite löjligt för mig som vit att det skall komma en ny redigerad version av Pippi, men så är jag ju inte heller den som kan bli ledsen av innehållet. Om det kan göra något barn ledset att Pippi säger N ordet eller att Pippi leker kines så är det väl bara bra att dom tar bort det? Inte är det ju speciellt roligt för oss andra heller, vi går ju inte miste om något ELLER?!?

För mig blir inte Pippi något sämre för att denna ändring sker, mina barn behöver inte lära sig att Pippis pappa var negerkung, för mig fungerar det lika bra att han var kung på en Ö. Så känner jag i alla fall. Tycker att hela diskussionen är helt urspårad, kom igen nu mänskligheten! Varför skall vita människor känna sig kränkta på grund av några små justeringar i en barnfilm, nej människor måste ha för lite att tänka på!

BORT med all smygrasism, eftersom N ordet är så väldigt negativt laddat så anser jag att det inte är något ord som mina barn behöver ha i sitt vokabulär. Tids nog lär de sig det ändå, men Pippi behöver inte lära dem det! Likväl talar vi om chokladbollar och brunbergskyssar. PUNKT

Tidigare tyckte jag också att det var onödigt att byta ut dessa namn, men efter att jag tänkt mer på saken och talat med bekanta som är mörkhyade har jag börjat inse hur hemskt det är, mustapekka spelet till exempel, GALET! Alla har en familj utom den lilla svarta pojken, huj!

Vad tycker ni? Är Pippi förstört för er nu? eller känns det mer som att det inte har så stor skillnad? 

1 kommentar:

  1. jag tycker det är bra att svt hänger med i tiden och inser att vissa saker inte är så passande år 2014, istället för att köra på attityden "men det har alltid varit såhäääär...."! :)

    SvaraRadera