torsdag 18 september 2014

Att studera med barn

Vad tänker du på då du tänker på studeliv? Fester? Sitzar? och Nudlar? typ.

Egentligen har jag aldrig levt det där typiska studielivet, ja kanske den tiden som jag bodde och studerade i Jeppis. Men inte under Åbo tiden. Jag hann vara med på en gulisintagning och ja sen var jag på smällen och dit for det.

Så hur är det då att studera som gravid/mamma?
Det kräver rätt så mycket av en om man inte vill bli utanför, eftersom man sällan är med på kvällsaktiviteterna så kommer man inte riktigt in i gänget. Det ultimata skulle säkert vara att hitta någon annan som är i samma situation. Den turen har jag inte råkat ha ännu i alla fall. Jag saknar inte på något vis att festa och dricka och go bananas, men då man inte deltar i den delen av studielivet så blir man inte riktigt en i gänget. I alla fall inte jag.

Det som känns lite trist är ju att jag inte riktigt har några studievänner som jag skulle träffa utanför skolan, dessutom har jag ju nu gått på två olika klasser 1 år / klass så detta leder ju också till att jag inte riktigt lärt känna så många heller.

Själva studierna då?
jag upplever att jag var mer målinriktad i mitt studerande nu eftersom jag tänkte att det verkligen är bortkastad tid att t.ex. ha Adam på dagis och inte göra något vettigt under tiden. Har aldrig varit så aktiv och flitig som förra året. Såg till att få arbeten gjorda under dagarna, gjorde skolarbete på morgonen då jag förde Adam till dagis till kl 8.00 och skolan inte började före kl 12. Väldigt bra strategi måste jag säga. Tidigare har det ju varit sovmorgon de mornar som man inte börjat skolan innan kl 12.

Ekonomin?
Från skogen, alltså det måste vara vääääldigt svårt att överleva som familj om båda föräldrarna studerar, hatten av till er, för man får verkligen skit lite pengar från FPA. Nu har ju vi en liten annorlunda situation och klarar oss väldigt bra i alla fall, så super tacksam över det.

Lärarna?
Bemötandet mot mig som gravid har varit väldigt bra, lärarna har haft förståelse både för preggo illamående och sjuka 1 åringar. Får se hur det skall gå i nästa höst sen då jag har två småttor som är i dagis. De dagar som de är sjuka måste ju jag också vara hemma. Men den tiden den sorgen.

Hösten 2015
Det är alltså då som jag skall gå tillbaka till skolan igen, 1 år dit ännu. Kopplar ganska medvetet bort det just nu, jag vet att jag kommer ha en massa saker att göra då jag kommer tillbaka till skolan men just nu vill jag njuta av att vara hemma. Då jag kommer tillbaka till skolan är det slutarbete som gäller, blir så sjukt nervös bara jag tänker på det. Praktiker har jag ju också kvar så det räcker och blir över..

..Men jag är 23 år, har 2 barn och äger ett hus. Det är fan inte hela världen att jag inte är klar med min utbildning då jag är 25. Jag har ju ändå gjort rätt så mycket redan. Enligt planerna nu borde jag kunna ta ut min examen som socionom YH våren 2017.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar