torsdag 9 juli 2015

Fråga on inspis och träning utanför gymmet


Hur har du fått inspis?

Då Saga var 4 veckor aktiverade jag mitt gymkort igen, fast besluten om att NU JÄVLAR ska alla dessa preggokilon BORT. I början gick det bra, jag åt hälsosamt och tränade sådär lagom (med tanke på att jag hade en nyfödd och en 2-åring där hemma också. Vikten började minska sakta men säkert och allt kändes riktigt bra. SEN kom hösten, mörkret, ensamheten ja ALLT. Jag tappade inspirationen till att äta hälsosamt, men fortsatte att träna för att jag behövde komma iväg från barnen några timmar i veckan. Vi julen var mitt ätande en riktig katastrof, jag kunde äta godis typ alla dagar i veckan och skippade ofta att äta maten istället. Mådde pissdåligt och bestämde mig för att från och med nyår är det nya tag. Nyåret kom och gick och det blev lite bättre men fortfarande inte bra. Till slut frågade jag om råd på gymmet, och fick tipset om att prata med Linda. Och tillsammans med Linda gick vi ju sen igenom både träningen och maten. Och det var nog DÄR och DÅ som jag fick min inspis till att lyckas. NU hade jag alla verktyg för att lyckas så nu hängde det bara på mig själv. 

Och efter att jag kommit in på rätt spår så har jag bara blivit mer och mer inspirerad till att leva hälsosamt. För varje framsteg jag gör ökar inspiretionen ytterligare. Skillnaden denna gång är dessutom det att jag inte låtit motgångar förstöra, jag har hittat ett fananamma inom mig själv som jag inte ens viste att jag hade. 

Sen är det klart att en del av inspirationen kommer från att vara en god förebild, för mina barn och för andra människor. Att var snäll mot kroppen och inte utsätta sig för alla de risker som övervikt faktiskt medför. Att vara pigg, frisk, glad och hälsosam. Mycket kommer också från mina kompisar, vi tränar ofta tillsammans och inspirerar varandra, peppar varandra och puschar varandra om någon är nere i en svacka. 


Hur ska man träna om man inte gillar gym?

Nu är ju jag kanske inte den bästa att svara på detta, eftersom jag ju själv spenderar 5-6/7 dagar på gymmet. Men visst finns det ju MASSOR man kan göra också utanför gymmets 4 väggar. Beroende på i vilket skick man är går det ju att anpassa träningen till tyngre eller lättare. Att gå eller springar är ju en jätte bra träningsform. På löpargas blogg hittar man bra tips och träningsprogram för hur man skall komma igång. Då det gäller styrketräning kan man ju göra massa övningar med sin egen kropp som vikt, armhävningar, utfall, squats osv. Nu har jag också två träningsprogram som jag tränar med hantlar eller kettlebell, det är två bra och rätt så billiga hjälpmedel för att få en lite mer effektiv träning. Googlar man hittar man massor av olika program och övningar.

För mig har det varit super att ha gymmet, det där konkreta fysiska stället att träna på. Jag gillade ju inte heller gym, speceillt inte salen förr. Men med rätt hjälp och vägledning började jag gilla det, jag började till och med tycka att det var rolgit. Gymmet som jag tränar på erbjuder också ett jätte brett shema, där finns nog något för de flesta. Har du testat på att träna på gym men inte gillade det så är det ju så, men om du bara tror att du inte gillar gymmet så rekommenderar jag dej att ge det en chans. De som jobbar på gymmet är säkert mer än glada att få hjälpa och visa, det ÄR ju deras jobb. Men som sagt, alla måste ju inte älska gymmet.

Sen kan man ju t.ex. dansa Zumba på andra ställen än på gymmet, i alla fall här i Pargas vet jag att MBI drar zumba, och yoga och liknande. Man kan ju också åka till en simhall och simma om man gillar det. Så länge du gör något som höjer pulsen och gör dig svettig så är det bra!

Vad säger ni andra? Tips på träning som inte kräver ett gym?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar