fredag 24 juli 2015

Den finlandssvenska bloggkollen

Fina Carro, hade för ett tag sedan knåpat ihop en bloggkolls-lista (skoj!) där hon dessutom utmanade bland annat mig (tack tack) att fylla i listan. Så här ger jag er:



1. Varför bloggar du? Jag bloggar av flera olika orsaker. Först och främst bloggar jag för att jag tycker att det är roligt, jag älskar att få kommentarer (inte dom elaka, dom klarar jag mig bra utan!) Jag gillar att folk vill läsa och att dom gillar det som läser. Jag bloggar också för att dokumentera mitt liv, för att dela med mig av med och motgångar. För att inspirera folk till att leva lite mer hälsosamt. För att släppa ut alla tankar och funderingar som snurrar omkring i mitt huvud.



2. Vilka bloggar är de första du går in på när det är dags att göra en bloggkoll? Nu under sommaren läser jag nog de som jag följer med bloglovin, ni kan se här i listan på bloggen vilka bloggaren som jag följer. Det är sällan jag skulle gå in på en blogg sådär annars bara, kikar in då dom uppdaterat.

3. En blogg du saknar i den finlandssvenska bloggvärlden? Jag tycker att det finns gott om allternativ av olika bloggar som handlar om de ämnen som jag vill läsa om. Så för min del saknas det väl inte något alls, inte just nu i alla fall. Lite fler träningsbloggare kanske, alltså inte elitidrottare utan vanligt träningsnördar som jag själv. Bloggar just du om det? tipsa mig!



4. Vilka bloggar läser du varenda dag? Carros, Janinas, Julias (fast det är lite paus där jut nu), Mimmis, Linns och så vidare.

5. Vilken blogg minns du? Den första bloggen som jag började läsa var Janinas blogg, hennes blogg har jag aktivt läst sedan Nicolina var bebis. En annan blogg som jag mins var nog, Carros blogg som hon hade innan hon blev preggo. Där kunde man minsann läsa om ett och annat.

6. Vad är du trött på i den finlandssvenska bloggvärlden? Jag är inte egentligen så trött på något alls, visst kanske det är liiiiiite mycket trädgårdsprat på många bloggar just nu. Men hallå, det är ju sommar (eller ja nå juli står det i kalendern i alla fall) så det är nog smällar man får ta. Jag läser oftast bara sådant som intresserar mig, så därför blir jag sällan trött på något heller.

7. Vad är det bästa med den finlandssvenska bloggvärlden? Jag gillar att känna en gemenskap med alla andra bloggare. Jag gillar att finlandssvenska bloggare länkar till varandra och det känns som att alla hejar på alla. Liksom vi lyfter upp varandra typ. Fiilisen alltså, det allra allra bästa!

en gammal bild på mig, Carro och småbrudarna. 


8. Om du skulle få ge ett pris åt en bloggare, hurudant pris och åt vem? Oj vad svårt, finns ju så många duktiga bloggare som borde få ett pris. Men jag skulle gärna ge ett pris till Mimmi, årets bloggpersonlighet kanske, hon vågar verkligen bjuda på sig själv och är sådär passligt personligt och rolig. Saknar videobloggarna som Mimmi hade i december, hoppas det kommer nya sådana snart!

9 Om du skulle vara tvungen att ge ett pris åt din egen blogg, hurudant pris skulle det vara? Tror nog att det skulle bli något i stil med "året sinspiratör" för att jag försöker inspirera mina läsare att leva hälsosamt, träna och må bra. 



10. Om du skulle få ta en kaffe med en finlandssvensk bloggare, vem skulle du välja då? Skulle nog vara lite sugen på att ta en kaffe med Linn. Hon verkar så otroligt härlig, så vi skulle säkert ha det trevligt. Sen sku jag gärna ta en kaffe med Carro också, det var ett tag sedan nu.

11. Varför tycker du finlandssvenska bloggar är viktiga? För annars skulle jag inte ha några bloggar att läsa. Jag orkar sällan läsa svenska bloggar, tycker helt enkelt att de finlandssvenska är bättre! Tycker också att det är viktigt att det finns svenskspråkiga bloggare i Finland, ju flera vi blir desto mer synlighet kommer vi att få. Tror jag.

12. Vilka bloggar går du in på när du ligger och slösurfar? Dvs inte varje dag men nu som då? Oj det kan vara typ vilken blogg som helst de. Brukar surfa runt på sevendays blogotek och på finlandssvenskabloggares FB sida. Där hittar man ju alltid något att läsa. 

13. Vems blogg kommenterade du senast? Och vad skrev du? Kommenterade på Carros blogg, skrev att det var kul att dom börjat podda igen.

14. Är du överlag bra på att kommentera andras bloggar? Nej tyvärr, och det är ju så synd. För jag älskar själv att få kommentarer. Måste försöka bli bättre på det! Synd bara att det ska vara så knöligt att kommentera via telefonen. Men det är ju bara dåliga ursäkter det också!

15. Vad är det bästa som skulle kunna hända i den finlandssvenska bloggvärlden? Att flera skulle börja läsa bloggar, att folk skulle sluta tro att en blogg bara visar bilder på vad bloggaren ätit till frukost. Det blir väl bättre hela tiden, men i alla fall här i södra Finland finns det mycket fördomar mot de som bloggar.

16. Skicka vidare listan till två eller flera bloggvänner som du också tycker ska göra den! Jag skickar denna vidare till Julia och till Mimmi. och så är det ju fritt fram att fylla i listan om man har lust!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar