onsdag 22 april 2015

hälsoresan

Nu tänkte jag tala lite om resan ur ett hälsoperspektiv. Så ni som anser att man "måste unna sig ohälsosamma saker under sin resa" (eller egentligen är det nu som behöveläsa detta..) kan skippa detta inlägg (eller egentligen är det nu som behöver läsa detta..). Helt ärligt var jag lite rädd för hur min hjärna skulle fungera då vi var i London. Liksom i vanliga fall fungerar den ju såhär:

"oj najs, semester NU ska vi unna oss allt. Efterrätt alla dagar, glassar, godis varje kväll, läsk i mängder osv." 


det fanns liksom inte något mellan läge alls förr. Denna gång var jag dock medveten, hade från början bestämt att detta inte skall bli en resa som jag "unnar mig" en massa, inte en frosseriresa. Och faktiskt gick det över alla förväntningar. Det känns inte alls som att jag missade något, verkligen inte. Förr om jag varit på "diet" har det ju känts helgalet att åka på semester utan att äta en massa gottigott.  Resans orsak har typ varit att äta, t.ex. om man åker på kryssning så är det ju buffén om man ser fram emot, right?!? Och ska vi ärliga är det ju nog efterrätten som lockar mest. Och skulle jag inte äta då, så hade det har ju känts som att jag missar halva resan typ. Nu tänker jag annorlunda!


Nu åt jag verkligen gott alla dagar, men hälsosamt. Jag år goda sallader, goda biffar med sallad eller grönsaker. Jag år frukter, nötter, drack smoothies och allt sådant. Det fanns ju så mycket som var både gott och hälsosamt så jag kände inte att jag saknade något alls. Det är klart att jag åt mera än jag äter hemma, men DET kändes okej. Såhär på vardagar äter jag t.ex. inte frukt på kvällen men det UNNADE jag mig på semestern. Hahaha sitter och skrattar åt mig själv, för jag skulle verkligen ha skrattat ihjäl mig om jag läst detta för ett år sedan. Då levde jag mera efter mottot "frukt är gott men inte godis!". Galet hur man kan ändras snabbt, och jag är så tacksam över att jag gjort det.



Sista kvällen ville jag ändå äta lite efterrätt, så jag tog en bit cheescake, med saltkolasås på. Himmelskt god (jag var så sugen på den så jag inte ens har en bild på den *ups*) men efter bara några tuggor blev den för söt. Jag njöt av kakbiten ändå, men efteråt mådde jag riktigt illa. För mycket socker för mig som inte längre är så van med just socker. Det hela slutade med att jag fick ont i magen och fick springa på WC någon extra gång = inte värt det. Kroppen meddelade direkt "hördu du tjejen, jag är inte intresserad av socker längre, oberoende av hur gott det smakar i din mun" och ja det fiffigaste är väl att lyssna på kroppen?!?

Ja och så drack jag ju något glas rödvin också, alltså jag känner mig så vuxen nu då jag igen kan dricka rödvin. För tydligen är det mera vuxenpoäng än tvåbarn och hus? Ja inte kan man ju säga att jag är den fiffigaste indianen i kanoten inte, men sen igen så har jag ju aldrig påstått det heller.

Summasummarum kan jag ju bara konstatera att det inte var någon konst att äta "normat" också i London. Nästan lättare än hemma, färdiga fruktskålar i alla butiker och på alla cafeer, skulle minsann inte tacka nej till det här hemma i Finland heller.


att äta hälsosamt behöver ju inte alls vara tråkigt, istället för franska väljer man en sallad som (om vi skall vara ärliga) smakar så mycket mer. Det ena behöver ju inte utesluta det andra, ibland franska ibland sallad. Lagom är bäst!


Jag är jätte stolt över mig själv, över att jag kunde njuta av resan, av maten, av allt utan att frossa i onödigheter. En HELT NY upplevelse för mig!

Nu vill jag på inget vis försöka ge dåligt samvete till de som unnar sig lite extra på sin semester! verkligen inte. Skulle jag ha det mellanläget inom mig skulle jag gärna göra det också, men eftersom jag vet att JAG lätt går över till ett hejdlöst frossande så fungerar detta bättre för mig. Mina medresenärer led inte av att jag åt hälsosamt och jag led inte heller. 

Win WIN! 

Och om vi ska vara HELT ärliga så kändes det riktigt najs att ha gått ner 1 kg under semestern, 
DET HÄNDER JU ALDRIG!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar