fredag 22 augusti 2014

varför jag inte behöver dagis?

har tappat räkningen på hur många gånger som jag fått säga att Adam inte kommer att vara på dagis under den tiden som jag är mamma ledig och vårdledig med Saga. Borde väl vara rätt så självklart eftersom jag ännu ett helt år skulle få vara vårdledig med ADAM.

Jag har inte något emot om ett barn är på dagis då mamma och pappa jobbar, men jag är nog väldigt främmande till tanken att jag skulle föra Adam till dagis nu då jag är hemma. Jag dömmer ingen, jag utgår ifrån att alla gör det som känns bäst för sig och sina barn. Men jag är fast av den åsikten att en 2 åring BEHÖVER INTE dagis.  Då tycker jag i alla fall att man skall vara ärlig med att det är mamman som behöver ha barnet i dagis.

Det gick jätte bra för Adam då han som 1år och 2 månader inledde sin dagiskarriär, MEN jag skulle aldrig frivilligt (om jag själv då är hemma alltså) föra honom dit. Dock kan jag erkänna att dagar som idag lockar det nog att skicka in en dagvårds ansökan, Jessus vilken morgon vi haft idag. Adam kommer gråtande in till vårt sovrum (han sover ensam i sitt eget rum nuförtiden) och har inte svängt på en min sedan dess. Allt, och då menar jag ALLT var fel. Då är det underbart att ha en sambo som har ett "barnvänligt" jobb, ett samtal senare var nämligen Anton påväg hit för att hämta Adam. Adam blev äntligen glad då jag berättade att han skulle få åka lastbil med pappa. Jag har ju turen att få lite avlastning av att Adam ibland kan vara med Anton och göra något jobb och ibland kan Adam vara med sin fammo och faffa. Men 9 av 10 dagar är han nog hemma med mig och Saga

Jag förstår att man kan behöva sätta det äldre barnet på dagis om man som mamma (eller pappa) av orsak eller annan inte orkar/kan ta hand om två barn samtidigt. Mitt problem är ju att de flesta påstår att det handlar om att deras barn BEHÖVER dagvård. Jag kan ärligt säga att vissa dagar är väldigt krävande då båda barnen samtidigt är hungriga t.ex. Men jag har hittills inte sett några täcken hos Adam att han så gärna skulle åka till dagis..

Det ena behöver alltså inte vara bättre än det andra, men jag känner också att jag som förälder och blivande barnträdgårdslärare måste tänka och fundera kring dessa frågor. Sen kan man ju också tycka att det är orättvist att barn som inte "behöver" dagvård tar någon annans plats. Någon annan som verkligen behöver dagis kanske måste åka till ett helt annat dagis för att det inte finns plats på det stället som man helst vill ha.

Är intresserad av hur ni tänker?
Man behöver inte försöka övertyga någon om att ens tankesätt är det ändå rätta, alla får ju (ännu i alla fall, tackvare den subjektiva rätten till dagvård) själva välja hur man gör. Är bara intresserad över hur ni andra resonerat. Alla är lika BRA mammor hur man än väljer, men jag tror att många låter sina barn vara kvar på dagis "för att det är nu så som man gör".

10 kommentarer:

  1. Tänker precis som du Malin men jag kan också tycka att barnet (det äldre) behöver komma ut från hemmets fyra väggar. Alltså det hänger ju på hur aktiv man är som förälder...Tycker att barnen skall få aktiviteter som parkbesök, familjecafe eller dylikt. För sitter man alla bara hemma så kan man lika bra ha det äldre barnet på dagis nån gång i veckan där det finns mera aktiviteter. �� Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag tror också att det är viktigt att man har lite program, men det programmet kan ju just vara, parken, familjecefét eller att gå till butiken. Speciellt mycket pedagogisk verksamhet tror jag inte att en tvååring behöver. Inte mer än det som jag som mamma kan erbjuda här hemma. ;)

      Radera
  2. Nä men de e väl så att som barnträdgårdslärare tar man de väl som en självklarhet att läsa böcker, sjunga osv osv tillhör vardagen. :) Karin igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan ju va att det stämmer de också :) vi lider alltså av en liten yrkesskada ;)

      Radera
  3. Håller med dej Malin i ditt resonemang. Då det finns "lättare dagvårdsformer" som parkverksamhet, klubbverksamhet, muskari eller familjecaféer, så tycker jag inte att dagvård är ett bra val. En liten yrkeskommentar här på slutet: den subjektiva dagvårdsrätten kommer troligen att ändra fr.o.m. årsskiftet, men det är upp till kommunen hur de tolkar lagändringen. Samma "fel" som ni har, barnträdgårdslärare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, känns ju onödigt att ta upp en plats på dagis då Adam bra kan göra annat om dagarna, sådana aktiviteter som inte går att genomföra om båda föräldrarna jobbar. :)

      Radera
  4. Du har helt rätt, en två-åring behöver inte dagis, mamma och lillasyster räcker till som sällskap.
    Hoppas att dina vänner också inser det !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, var och en gör som den vill men jag vill ju tro att jag klarar av att stimulera min tvååring :) även om jag då har en viss fördel med tanke på mina studier ;)

      Radera
  5. Varför hata du dagis? Lite konstigt nog med tanke på att du väl själv ska jobba där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då, det var ju nog inte det som var min point med detta inlägg! Vet du va? Jag skall ta och skriva ett inlägg om detta. Nästa gång du komenterar får du gärna skriva namn ist för att vara anonym! :)

      Radera