fredag 22 augusti 2014

Dopet

Lördagen den 16.8.2014 var det dags för Sagas dop. Det var en väldigt fin dag. Släkt och vänner var samlade för att tillsammans fira att vår fina Saga Linda Birgitta kommit till oss. Jag är så glad för alla människor som var med oss, fysiskt och i tankarna. Jag är nog aldrig så lycklig som då hela släkten är samlad. Jag känner då att jag hör ihop med alla vilket känns fint. Dessutom var det roligt att träffa en del av släkten i kyrkan och vara glada istället för ledsna. Fammo och Faffa var med i mina tankar under hela dagen. Dom skulle ha varit där om dom fortfarande skulle ha levt. På något vis var dom med, det vet jag. Jag försökte att inte vara ledsen över att dom inte var där, men jag saknade speciellt fammo mycket. Jag vet att hon skulle ha tyckt att dopet var vackert. Saga uppförde sig exemplariskt, var nöjd under själva dopet för att sedan somna.

Kyrkan hade genomgått en renovering sedan Adams dop, så utrymmet vit själva dopfunten var nu mindre än innan, inte helt lyckat för de relativt många gästerna.

Men vi löste det bra i alla fall. Först satt alla i bänkarna framför altaret och sedan steg alla upp
och för att gå närmare dopfunten. Kändes väldigt
intimt och fint. Sagas faddrar blev min faster Sonja och hennes man. Och vår kompisar Karin och Kim. Det känns som att dessa människor kommer att vara perfekta faddrar till Saga. Jag är värdigt glad över att de alla ville ställa upp som faddrar.




Under dopet sjöng jag, Sonja, Karin, Lelle och min syster Julia en sång. Karin läste också en dikt av Topelius, Behåll din krona. När hon läste den var tårarna nära. Fammo sjöng ofta den för oss innan vi skulle somna, den är väldigt fin och passar riktigt bra på just dop. Tack fina du att du läste den <3

Efter kyrkan samlades vi alla hemma hos oss. Vi drack kaffe och åt kaka, själv stressade jag mest runt och hann inte riktigt tala med någon av gästerna, men det är ju lite så som det blir då man bjuder hem nästan 50 personer på kaffe. Saga fick en massa fina gåvor (som jag tyvärr inte har någon bild på just nu). Vi är så tacksamma över att dagen blev just så perfekt som vi hade velat. Ända minuset var ju de förbaskade getingarna.

Och så lite flera bilder på det ännu


ännu en bild på den otroligt fina kakan, min morbrors fru är det som gjort den. 
Både super fin och helt otroligt god.


Jag och mina fina systrar

dessa var väldigt populära under kaffet efter dopet

passade också på att mysa lite med vår guddotter, Sagas kompis. Det skiljer sig ändats 3 månader mellan dem så inom en snar framtid kommer dom förhoppningsvis att ha roligt tillsammans.

Saga med sin gudmor <3

2 kommentarer:

  1. Sonja sku kunna vara din tvillingsyster, ni är så lika☺/Marica

    SvaraRadera