torsdag 21 augusti 2014

amning och ersättning

Vi hade 3 månaders koll för Saga i början på veckan.

Är väldigt tudelad inför ett rådis besök, tycker att jag oftast går hem med mer funderingar än jag hade innan jag kom dit. Vår "rådistant" är jätte bra så det har inte med henne att göra, bara hela konceptet på nått vis. Alla kurvor hit och dit, känns som att alla barn är på fel sida om 0 kurvan.

Saga mättes och vägdes, längden hade ökat fint men vikten släpar efter. Känns lite surt att hon ska ligga på - kurva. Tycker att hon äter så duktigt och är nöjd och glad mellan matningarna. Men Adam var lite lika då han var bebis, växte bra på längden men inte ökade så mycket i vikt. Har väl helt enkelt inte grädde i pattarna denna gång heller. Men efter att jag pratat med både rådis tanten och Anton kom vi fram till att det nog inte skadar med någon flaska ersättning mellan varven. Vill absolut inte sluta amma, inte på länge ännu. Men att kunna komplettera med ersättning ibland känns riktigt bra. Gjorde lika med Adam dessutom. Ersättningen blir aktuell speciellt de kvällar som jag är på gym (månad, tisdag och torsdag), har hittills pumpat men det börjar bli svårt att få utpumpat så mycket som Saga behöver för att bli mätt och nöjd. En bebis är ju mycket mer effektiv än en pump.

Så igår drack hon sin första flaska med ersättning. Fröken hade inte visat några tecken på missnöje över ersättningen så det känns bra. Dock måste jag ju erkänna att det var skönt att inte vara hemma då hon fick ersättningen. I början känns det ju lite som att jag misslyckats, liksom inte jag men mina pattar. Jag kände lika med Adam och tar det inte lika hårt denna gång, MEN jag tänker inte sticka under stolen med att det känns lite ledsamt att min egna mjölk inte räcker till. Huvudsaken är ju att Saga är mätt och nöjd, och jag kommer ju att fortsätta amma flera månader till.

Jag börjar ändå hellre med ersättning nu och väntar lite längre med smakportionerna. Vet ju att många börjar med dem redan vid 4 månader men jag tror nog vi väntar till 5 månader i alla fall. Speciellt nu med andra barnet känns det inte som att man måste ha så bråttom. Jag vet ju precis vad matningen handlar om och vet att man kommer att mata till lust och leda flera månader..

Hur som helst är jag glad att Saga tar både bröstet och flaskan, allt blir så mycket lättare då. Med Adam fick vi kämpa flera veckor innan han accepterade flaskan. Så jag hoppas att det fortsätter i samma stil som nu. Och så håller vi tummarna för att viktkurvan pekar uppåt om en månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar