onsdag 20 augusti 2014

utan blöja

Vi började projekt blöjfri för Adam redan i våras. Måste väl erkänna att initiativet togs av min mamma. Min mamma har jobbat länge på dagis och ser väl tecken hos kids som inte jag själv gör. Hon menade då iaf att Adam börjar verka redo för att vara utan blöja. Vi försökte väl lite halvhjärtat, måste igen erkänna att det kändes rätt så jobbigt att torka kisspölar hela tiden. Adam total vägrade att kissa på pottan.. Sen provade vi att sätta honom på toaletten istället och då kunde man råka pricka in så att det kom kiss. Fortfarande var jag väl sådär ljummet inställd till det hela och fortfarande var det mer regel än undantag att kisset kom i byxorna.

I slutet av april flyttade vi och då skippade vi pottränandet helt, körde med blöja i nån vecka och sen tänkte jag att vi börjar på nytt. En kväll i maj var vi hos min mamma, Adam hade inte blöja på sig och meddelade att han behöver kissa. Men det kom inget, han höll på i en timme. Ville kissa men kunde inte få det att komma. Tillslut kom kisset på toaletten och det var som att det var DÅ som polletten trillade ner. Då förstod han att man kan hålla sig och HUR man slappnar av så att kisset kommer. Och efter den dagen har vi inte haft blöja på honom. Nattetid har han varit torr så en vecka efter att vi lämnade blöjan på dagen så lämnade vi den helt. Så hela sommaren har Adam varit utan blöja. Och det är verkligen SÅ skönt. Är väldigt glad att min mamma märkte att han verkade mogen, för sådana tecken hade jag inte fattat själv. (där ser man, mamman vet kanske inte ALLTID bäst ;) ibland vet mommo bättre )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar