fredag 29 augusti 2014

Bättre social förmåga

Konstig rubrik, I know! Men jag tänkte skriva om en rätt så spännande sak som jag tänkt på den senaste tiden.

Jag är rätt så blyg, folk kanske inte skulle tro det men jag känner mig ofta väldigt obekväm i nya situationer med okända människor. I alla fall förr. En sak som jag märkt nu är att direkt som det handlar om barn så är jag med i gamet. Då har jag inga problem att prata med andra. Då kan jag prata om det mesta och "small talka". Först trodde jag att detta endast gällde situationer då kidsen är med, att dom då fungerar som en sköld typ. Men jag kan också prata med andra mammor även om jag är ensam. Det faktum att vi har något gemensamt ger mig självförtroende nog att våga. Och det i sin tur gör ju att jag känner mig säkrare också i situationer som inte har med barn att göra. Självförtroendet växer ännu en gnutta till.

Förr hade jag uselt självförtroende och en usel självbild. Trodde helt ärligt att väldigt få människor i min närhet ville umgås med mig för att jag var jag. Nu märker jag ju också att folk vill tala med mig och höra mina åsikter. Är så glad över denna utveckling. Fortfarande är jag inte helt bekväm med nya situationer, jag var nog nervös innan babysimmet t.ex. Men direkt vi kom in kunde jag prata med de andra mammorna (nu räknar jag ju int Karin till detta gäng av mammor eftersom vi nu känner varandra sen innan och umgås flera gånger i veckan ) 

Jag tror att jag fått bättre självförtroende för att jag ju ser i mina barn att jag är en bra mamma. Inte perfekt på något vis, men jag är en bra mamma! Jag är en av de viktigaste människorna i mina barns liv och det gör ju att man verkligen känner sig specell. Det gör ju att jag litar på att jag är bra, inte bara som mamma utan också som människa..

Mina barn är inte bara det bästa som hänt mig! Dom hjälper mig heltatiden att utvecklas som både förälder och människa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar