onsdag 29 augusti 2012

Dagens motion

Vi gick glada i hågen ända till kyrkäng. Vi hade tänkt att vi skulle gå hem också, men mina fötter tänkte annat! Blodig häl gjorde att vi sen ändå tog beslutet att Antons pappa snäll som han är körde hem Anton som hämtar bilstolen och vår bil så vi slipper hem. 7km med blödande häl kändes lite väl. Lyxigt var det i alla fall här i Kyrkäng! Då vi blev bjudna på nybakta bullar. Jag åt en, skulle ja kunnat äta flera men klarade av att ta en och njuta av den :)

Imorgon blir det att fira Antons födelsedag (han fyller på lördag men är då på bröllop). Ett litet kalas skall vi ha funderar på vad för gott och sådär i alla fall lite nyttigt man skulle kunna bjuda på. Fruktsallad eller kvarg kanske?

4 kommentarer:

  1. Eller så provar du på att baka något vanligt, t.ex. kladdkaka och byter ut det vita sockret mot muscovadosocker (eller agavesirap om du vill vara riktigt hälsosam) och en del eller allt mjöl mot mandelmjöl. Servera med grädde och bär. Bra recept på alternativa kladdkakor finns på bloggen baka liten kaka. Nu vet jag ju att alla inte håller med mig på den här punkten men vi undviker främst socker och vitt mjöl eftersom speciellt socker har negativ inverkan på äldre sonens humör då blodsockret rusar i höjden. Däremot tror jag att barn behöver fett så riktigt smör och grädde förbrukas en hel del här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det skall jag verkligen prova på i något skede :) var hittar jag sådana produkter då? i vanlig butik eller?

      Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om t.ex. LCHF men jag tror säkert att barn behöver fett av rätt sort. MEN jag skulle aldrig lämna bort t.ex. frukter. En sund blandning är väl det bästa. Lite svårt för en f.d. light-av-allt missbrukare att inte köpa det "lättaste" alternativet ;)

      Radera
  2. Agavesirap finns i nog i Prisma men har faktisk inte kollat efter det i S-market. Mandelmjöl finns i här i S-market men bara i jättesmå påsar där som hela mandel också finns så skall man baka mycket lönar det sig att också köpa det i Prisma. Muscovadosocker finns i S-market.

    Nej det är inte lätt att veta vad man skall tänka i djungel av olika dieter. Allt med måtta, kanske? Att lämna bort frukt tycker jag också är vansinne, men jag skulle inte heller köpa fettfri mjölk till barn (trots att de rekommenderar det på rådgivningen).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej skall kolla efter det nästa gång jag handlar. Jo måtta med allt tror jag också mest på. Hemma hos oss dricks det fettfri mjölk, av den enkla orsaken att jag är vad med det och det då smakar godast. Får se hur det blir sen då Adam också skall börja dricka mjölk.

      Radera