måndag 23 juli 2012

Utmaningar och morgontankar

I bloggen kakkakaffe kan man läsa om en utmaning som dom kör med just nu. Det gäller att handla mera ekonomiskt men ändå inte skära ner på kvaliteten. Det är rätt så intressant att läsa så jag tänkte också försöka. Kakkakaffes familj skulle försöka klara sig på 200€ på 4 veckor, det skulle vi ju då också borde kunna klara oss på. Så från och med NU och 4 veckor framåt skall vi försöka att inte överskrida en budget på 50€/vecka.

Tänkte i samma veva börja försöka hitta alternativ till socker, STEVIA skall i alla fall inhandlas. Till morgongröten idag åt jag krossad banan istället för sylt. Frukt och bär är något som jag starkt tror på, jag tror att frukt är både bra och nyttigt och därför äter jag det! Det är också orsaken till varför jag inte gillar LCHF. Jag vill att Adam skall få i sig mycket frukt, bär och grönsaker sen då han börjar äta. Tänker sluta köpa färdigt sötade produkter, köper istället naturell eller turkiskt yoghurt och smaksätter den med bär och russin. Vill att vi skall få en mer hälsosam matkultur här hemma, så att den inte behöver ändas sen då Adam börjar äta. Jag och Anton mår ju också mycket bättre av hälsosammare matvanor!

Detta tankesätt har ändats väldigt mycket efter att Adam föddes, innan kunde jag nästan tycka att folk som försökte undvika socker E-ämnen osv. var paranoida ;) men inte vill jag heller mata min finaste skatt med skräp! Vad han äter hos andra människor kan jag ju inte styra, tänker inte bli så hysterisk MEN det han äter hemma hos oss kan jag ju syra. Skulle gärna handla mer ekologiskt också, men det blir ju så otroligt dyrt. Vi får se, kanske man har råd med den då allt onödigt skräp lämnas bort?!? (måste ju ha råd med min iPad också)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar