tisdag 20 november 2012

Riktig mat

Hittills har lillkillen fått smaka på potatis och risgröt. Igår hade jag storkok och kokade ihop lite allt möjligt som jag sedan frös ner i små smakportioner. Jag lagade majspuré, ärtpuré, morotspuré, blåbärspuré osv. Hoppas att det skall falla honom i smaken sen då han får prova. Idag vet jag inte om vi skall fortsätta med gröt eller prova på t.ex. morot?!? Om någon har några tips gällande smakisar och små bebisar och tips mig gärna, känner mig lite lost här i djungeln av olika anvisningar på internet.

2 kommentarer:

  1. Här har de också båda fått smaka på potatis först. Det första vi har gett har varit rikigt löst, mer bröstmjölk än potatis. Nya smaker har vi introducerat med typ fyra dagars mellanrum för att se om de reagerar. Men ganska länge fick de nog nöja sig med potatis, banan, morot - i den ordningen tror jag. Den äldre som alltid varit ganska kinkig med mat tog lång tid på sig innan han vande sig. Den yngre som alltid varit ett matvrak ville alltid äta mer än man vågade ge åt honom. Han fick också hård mage eftersom han ville äta så mycket genast frå början, men maltextrakt som man får köpa på apoteket går bra att blanda i maten och hjälpte bra. T.ex. ärter, blomkål och broccoli som kan ge luft i magen och magknip har vi väntat lite längre med att ge. Banan är ju sött och gott, men ger också hård mage och samma med blåbär. Jag brukade frysa ner maten i iskuber, funkar också bra med kött, broiler och fisk då man börjar ge det, men det har vi nog också väntat lite längre med. Den äldre som kinkade med både mjölk och mat fick tidigt välling och köpta gröter medan den yngre aldrig ätit välling utan jag har bara ammat honom och sedan började vi direkt med helt vanlig havregrynsgröt kokad på vatten och han åt det utan problem. Den yngre fick också lite fingermat, främst gurkbitar och kokt potatis att tugga på och han satte aldrig i halsen men min mamma var alltid livrädd att han skulle göra det och arg på oss för att vi gav fingermat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset med maltextrakt, skall komma ihåg det om Adam blir hård i magen :) Vi har inte heller gett välling, vi börjar sådär försiktigt med några skedar gröt nu kvällen istället :) Fingermat tänkte vi också börja med bara han kommit förbi detta skede då allt som man lägger framför honom hamnar ner på golvet ;)

      Radera