måndag 13 maj 2013

Ny start och nytt fokus

Har haft rejäl bloggtorka nu en längre period, har inte vetat VAD jag skall skriva, men vet ni NU blir det ändring på detta. Denna blogg kommer nu mera att handla om hälsa och träning. Det kommer att handla om vägen till en normal och vältränad kropp. Kommer lägga inspiration för både jogging och styrketräning blandat med lite gruppträning på gymmet.

Har varit ut och spring några gånger förra veckan och till min stora förvåning gick det riktigt bra. Första 2 gångerna sprang jag 4km, sen har jag ökade jag lite och sprang 6,7 km tillsammans med faster (som tränar inför marathon). Ett till pass på 6 km sprang jag innan jag igår slog alla mina rekord och klarade av att jogga 10 km. Helt otroligt, jag som trodde att jag INTE kan jogga. Jag har mitt i allt sprungit 10 (!) km. Känns faktiskt helt otroligt bra!

Faster nämnde sådär i förbifarten om ett halvmatathon som går av stapeln den 27.7 i Jakobstad. Efter att ha klarat av 10 km ökar nu suget att utmana mig själv till att ännu i sommar klara av 21 km. Anmälningen skall vara inne innan den 17.7 så jag har ju tid på mig att fundera och träna ännu. Har i alla fall kommit så långt att jag hittat ett 10 veckors träningsprogram inför ett halvmarathon. Så vi får se. Hur som haver är vi anmälda till tjejmilen som går av stapeln i september. Så ett lopp blir det hur som helst.

Sen har jag fortsatt att träna på gymmet, Zumba, Step och Pump. Även där märker jag att min kropp blivit starkare och mer uthållig, även om det vissa gånger känns som att man bara vill lägga sig ner och gråta för att det är så tungt och jobbigt. Men fasiken så skönt det känns efteråt. Nu är det då på planering att få in lite mera styrketräning, så jag och Lelle skall i något skede få lite handledning i HUR man styrketränar. Känns bra att någon visar HUR man gör så att man inte skadar sig.

Sen var det ju det där med maten. Vi kör LCHF inspirerade maträtter här hemma, vi äter sällan pasta, ris eller potatis. Där emot äter vi mycket sallader, grönsaker och rotfrukter. Jag äter även frukt så jag följer inte LCHF sådär super strikt. Dessutom tror ju nog jag att man behöver lite kolhydrater om man skall orka träna. Godsaker försöker jag lära mig att unna mig LITE, försöker att lära mig att man kan äta på kalas utan att behöva gå via butiken och köpa godis på hemvägen. Det är nämligen så jag fungerat tidigare, liksom tanken har varit att " det sket sig ju ren så då kan det lika bra gå käpp rätt åt helvete". Nya tag och måtta med allt. Det känns bra, och jag kommer fortfarande att unna mig 100g godis på fredagarna. Mer om maten kommer i ett senare inlägg.

Så nu vet ni VAD bloggen kommer att handla om framöver. Mammabloggen blir mer en tränings och hälsoblogg. Men jag gissar nog att glimtar av vår lilla bebuli kommer att skina igenom ibland. Han är ju trots allt det finaste och viktigaste i mitt liv <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar