måndag 4 november 2013

Att vara gravid igen

Tänkte skriva ett inlägg om hur det är att vara gravid med nr.2. Den fösta och största skillnaden är nog människornas reaktioner på själva graviditeten. Ingen blir speciellt överraskad, folk har snarare frågat oss innan redan när det skall bli dags för ett syskon.

Den andra saken som skiljer graviditet nr 1 med graviditet nr 2 är nog tröttheten. Helt galet trött har jag varit de första 12 veckorna. Jag somnade bokstavligen genast som Adam sov. På kvällarna var jag verkligen inget trevligt sällskap för Anton eftersom jag somnade, oftast redan i sängen då jag nattade Adam, eller sen i soffan. Också illamåendet har varit värre denna gång, verkligen däckat mig totalt vissa dagar. Otroligt frustrerande att bara kunna ligga, och inte heller då kändes det bra. Rådis menade att mycket av illamåendet också har att göra med tröttheten.

Men annars är det ju otroligt härligt att igen få uppleva allt det häftiga med graviditeten. Längtar tills jag börjar känna sparkar och tills magen växer lite. Jag hinner inte planera och fundera lika mycket denna gång, och tiden bara rusar fram. Har inte stenkoll på vilken vecka jag är i och läser inte böcker mm. om vad som händer i magen. Både roligt och lite tråkigt att inte riktigt hinna med.

Adam är ju så liten ännu så han förstår ju inte alls vad som komma skall, vi pratar om bebisen med honom ibland och så men inge mer. I julklapp skall han få en bok som handlar om att bli storebror, så den ska vi väl börja läsa sen.

Extra roligt är det ju att fina Karin ska bli mamma några månader innan mig. Vi får väl förklara mer för Adam sen också att en likadan bebis finns i mammas mage. Men vi får se, stressar inte över det nu. Hur har ni som har ca. 2 år mellan barnen förberett de äldre syskonet? 

Adam var med till rådis på ett ultra ljud, då han hörde bebisens hjärtljud tyckte han det lät som en traktor <3



och tillslut en liten bild på underverket <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar